Underhålla lång man

Har införskaffat mig en hårfager häst.
Jag skulle vilja ha tips på hur man underhåller denna så bra som möjligt för att den ska bli längre.
Så länge den inte stör mig så kommer den inte klippas, just nu är han bara 3 år och kommer att ridas in i vår, kan hända att den ryker om något år när vi är mer aktiva. ( hatar att fastna med manen i tyglar och handskar )

För tillfället så är det TIB pälsglans som används...har funkat kanon vid odling och underhåll av svans på tidigare hästar.
 

Bifogade filer

  • 329725161_746557676887424_435532105672992751_n.jpg
    329725161_746557676887424_435532105672992751_n.jpg
    735,9 KB · Visningar: 129
Har införskaffat mig en hårfager häst.
Jag skulle vilja ha tips på hur man underhåller denna så bra som möjligt för att den ska bli längre.
Så länge den inte stör mig så kommer den inte klippas, just nu är han bara 3 år och kommer att ridas in i vår, kan hända att den ryker om något år när vi är mer aktiva. ( hatar att fastna med manen i tyglar och handskar )

För tillfället så är det TIB pälsglans som används...har funkat kanon vid odling och underhåll av svans på tidigare hästar.
 

Bifogade filer

  • man.jpg
    man.jpg
    275,9 KB · Visningar: 124
Jag har provat mig fram genom pälsglanssortimentet och landat i att Carr&Day&Martin är den bästa. Jag använder pälsglans både i man och svans ett par gånger i veckan. Manen flätar jag vid mer seriös ridning, det tar ca 5 min att göra en längsgående fläta. Till tävling gör jag långmansknoppar.
 

Cowboy Magic Detangler & Shine

Dryg, håller bra och går lätt att reda ut man och svans med fingrarna vilket sliter mindre 😃
Brukar borsta igenom man och svans efter jag först rätt ut de med fingrarna med hjälp av cowboy magic.
 
Generellt att lära sig fläta snabbt och smidigt är en enorm hjälp! Jag älskar hårfagra hästar och tycker det är en synd med klippta manar. :D Mina har alltid varit långhåriga, det har aldrig varit ivägen.
 
Har provat många produkter genom åren och landat i att K9 Mirra Shine funkar bäst för oss. Används då och då vid behov, absolut inte dagligen.
TIB är för tung och ger nästan lite klibbig känsla till slut, upplever även att den gör att taglet drar mer åt gult (se bilden nedan, den är från perioden med TIB).

Reder ut manen med fingrarna och/eller mjuk borste, och toppar den minst två gånger per år när det ser för slitet ut. Hade alltid flätat förut, nu har jag inte haft det på två år och märker ärligt talat ingen skillnad. Det som påverkat mest har varit när hon gått med någon häst som kliat intensivt vid manen, då har jag använt lite antibit där så kompisen valt att klia på manke/rygg istället.

Utöver damen på bilden har jag även hennes dotter som har tjockare man både i antal strån och stråna i sig, men den når än så länge bara till halsens undersida. Den manen trasslar sig nästan ingenting alls, så där används pälsglans ännu mer sällan
1677700160105.png
 
Sedan blir vissa manar inte riktigt långa oavsett hur man försöker. De har helt enkelt "fel" kvalitet på taglet.
 
Min favorit är naf Its so silky serum. Gele i tub.
Den är jättedryg och taglet blir inte halkig, det blir bara lätt att reda ut och blankt. Jag tycker att de flesta pälsglans lämnar en äcklig hinna eller blir för halkigt vilket denna inte gör.
Min Nordsvensk får även väldigt lätt fet "hårbotten" i man och svans men med Silky serum en gång i veckan ungefär och borstning av man och svans ca tre gånger i veckan så håller det sig jättefint och hans man växer och frodas, från att ha varit avskavd och hiskeligt ful så är den en riktig nordis man nu.
En tub räcker mig jättelänge till två hästar varav den ena har massiv hårväxt.
 
Jag älskade foxfire till en medryttarhäst jag hade som hade massvis av svans, gillade även comboy magic gelén också.
 
Som ägare av hårfagra shetlandsponnyer har jag lyssnat på en mångårig och erfaren uppfödare av lika hårfagra nordsvenskar. Jag, liksom nämnda uppfödare, gör så lite som möjligt med manen. Jag borstar bara ut manen när ponnyn ska på utställning och möjligen någon extra gång om året. Och när den väl borstas så är det med rikligt med pälsglans i. Spelar egentligen ingen större roll vilken, men det är huvudsakligen Foxfire som används här.
1677781959728.png
 
En hingst jag skötte använde vi kokosolja närmast mankammen och pälsglans i längderna. förskte reda ut manen med fingrar eller kam.
Flätades ibland och då ska de närmast mankammen inte vara tajt åtdraget, man tar några varv löst där och sen spänner åt.
 
På mitt lurvs man och svans använder jag NAFs pälsglans och så deras silky serum :) Pälsglans varje gång jag borstar den (antingen med vanlig "svansborste" eller en tangle teezer), vilket är kanske 1-2 gånger i veckan. Serumet har jag i kanske en gång varannan vecka och försöker få in det på fler "lager" av manen än bara längst ut. Jag tror inte att han kommer få längre man än han redan har, men den kan nog bli tjockare. Sen jag fick hem honom i november har manen inte blivit tunnare iaf, snarare tvärtom :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 538
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 906
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp