Underhållning för hästar? Har en rymmare.

EllenCla

Trådstartare
Hej! Hade behövt lite tips/hjälp på vad man kan göra med en häst som rymmer ofta. Har en liten minishetland som börjat rymma mer frekvent. Hon rymmer i princip varje dag nu och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Mat finns i hagen så det är inte något problem. Jag har börjat fundera på om hon helt enkelt har tråkigt i hagen och finns det något man kan göra åt det? Tacksam för all hjälp.
 
Dra en extra undertråd och se till att det är ordentligt med kräm i den, och se till att de andra hästarna i hagen är snälla mot henne.
 
Mer / bättre staket och se till att ponnyn har roliga kompisar i hagen så den hellre stannar där.

Är gräset grönare på andra sidan eller vad gör ponnyn efter att den rymt? Äter ? Springer omkring? Går till andra hagar/hästar?
 
Hade en som var en riktigt rymmardrottning (hon var på väg att avlivas pga att hon smet ut hur hagar).

Kort beskrivning, bygg ett rovdjursavvisande staket.

Men min ponnyn höll sig inne med 2 trådar (1 i höjd med nederdelen av karpus, 1 där hals och bringa möttes och över det fanns trådarna till dom större hästarna ) och riktigt med ström i trådarna (min strömmätare går upp till 5000 och oavsett väder alltid slagit i toppen så vet inte hur mycket kräm det är i trådarna).

Extra viktigt nu är att ingen ger sig på ponnyn som inte kommer gå genom staketet i första taget om den blir jagad av andra i hagen.
 
Hej! Hade behövt lite tips/hjälp på vad man kan göra med en häst som rymmer ofta. Har en liten minishetland som börjat rymma mer frekvent. Hon rymmer i princip varje dag nu och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Mat finns i hagen så det är inte något problem. Jag har börjat fundera på om hon helt enkelt har tråkigt i hagen och finns det något man kan göra åt det? Tacksam för all hjälp.

Vi har en shettis som vi periodvis haft ett riktigt helsike att stängsla in :devil: fler eltrådar i shettishöjd, rejält med kräm i tråden, blöta ner ponnyn, rulla in i eltråd, sätta ståltrådsantenner på grimman och alla andra galna idéer som skulle få vilken normalt funtad häst som helst att aldrig gå nära ett staket igen gjorde ingen som helst skillnad. Rolig hage, roliga kompisar och gott om mat har vi alltid haft. Hon smet helt enkelt för att hon kan. Hon fick fyrtiofem elstötar så det sprattlade i alla ben men krånglade sig ut ändå. Sen smet hon in igen när hon blev hungrig :cautious:

Det enda som tillslut gav effekt var att bygga om staket och sätta rejält trästaket i shettishöjd med eltråd innanför. Superjobbigt men nu håller hon sig inne, peppar peppar!!
 
Hade en som var en riktigt rymmardrottning (hon var på väg att avlivas pga att hon smet ut hur hagar).

Kort beskrivning, bygg ett rovdjursavvisande staket.

Men min ponnyn höll sig inne med 2 trådar (1 i höjd med nederdelen av karpus, 1 där hals och bringa möttes och över det fanns trådarna till dom större hästarna ) och riktigt med ström i trådarna (min strömmätare går upp till 5000 och oavsett väder alltid slagit i toppen så vet inte hur mycket kräm det är i trådarna).

Extra viktigt nu är att ingen ger sig på ponnyn som inte kommer gå genom staketet i första taget om den blir jagad av andra i hagen.
😂
 
Mer / bättre staket och se till att ponnyn har roliga kompisar i hagen så den hellre stannar där.

Är gräset grönare på andra sidan eller vad gör ponnyn efter att den rymt? Äter ? Springer omkring? Går till andra hagar/hästar?

Efter hon kommit ut så äter hon lite men för det mesta strosar hon mest runt lite. Men när det väl gäller att fånga in henne är det inga problem. Dock är det små att de andra hästarna inte är jättesnälla mot henne då de helt enkelt tycker hon är jobbig. Men finns det något som kan lösa detta? Hon är ganska självständig men vill ändå vara i närheten av flocken.
 
Efter hon kommit ut så äter hon lite men för det mesta strosar hon mest runt lite. Men när det väl gäller att fånga in henne är det inga problem. Dock är det små att de andra hästarna inte är jättesnälla mot henne då de helt enkelt tycker hon är jobbig. Men finns det något som kan lösa detta? Hon är ganska självständig men vill ändå vara i närheten av flocken.

Kan du bygga en hage i hagen som bara hon kan gå in i? Om de andra är stora så kan du bygga ett staket som hon kan ta sig under och in i sin egen hage när hon vill. Där kan det finnas både mat och vatten till henne. Så kan hon vara med flocken när hon vill och vara för sig själv när hon vill.
 
Efter hon kommit ut så äter hon lite men för det mesta strosar hon mest runt lite. Men när det väl gäller att fånga in henne är det inga problem. Dock är det små att de andra hästarna inte är jättesnälla mot henne då de helt enkelt tycker hon är jobbig. Men finns det något som kan lösa detta? Hon är ganska självständig men vill ändå vara i närheten av flocken.
Du kan inte sätta henne i en egen liten hage bredvid dem andra då? Är det så att de andra hästarna jagar henne eller säger dem bara ifrån?
 
Efter hon kommit ut så äter hon lite men för det mesta strosar hon mest runt lite. Men när det väl gäller att fånga in henne är det inga problem. Dock är det små att de andra hästarna inte är jättesnälla mot henne då de helt enkelt tycker hon är jobbig. Men finns det något som kan lösa detta? Hon är ganska självständig men vill ändå vara i närheten av flocken.
Då är ju egentligen inte problemet att hon rymmer utan att flocken inte är harmonisk. Hage bredvid, ny konstellation i flocken (hon kanske fungerar med en av de andra om de är ensamma?) eller hage i hagen där hon kommer undan från de som hon inte fungerar ihop med kan vara lösningar.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 950
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
593
Senast: a1agnlju
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 223
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 418
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp