Underhållsbehov?

C

cibb

Jag tänkte räkna ut min hästs underhållsbehov...enligt formeln 0.5 x hästens vikt upphöjt i 0.75
...men hur räknar jag med upphöjt???
Eller finns det kanske någon annan liknande formel som jag inte behöver vara matematiker för att klara av?

/ Dum, dummare.... :o
 
Man får använda sig av en miniräknare som har upphöjt-funktion så att man själv kan välja exponenten. Kalkylatorn i windows HAR denna funktion (x^y) om man väljer att visa den i avancerat läge (visa-menyn).

Annars brukar det gå bra att använda sig av tabellerna som finns...
Det är ju ändå "riktvärden" att utgå ifrån, man måste ju alltid SE på hästen och se hur den reagerar på den foderstat den får, för att veta om det blivit rätt.
 
Har du inte windows så kan du ju alltid fråga här!
Vad han är för sorts häst, ålder, hur mycket han väger, rids, i så fall hur mycket.
 
För några år sedan räknade man med 0,55xvikt upphöjt till 0,75. När ändrades det? Vem vet?
 
Den korrekta formeln är:

hästens vikt upphöjt till 0,75 * 0,5.

"Upphöjt till" går före multiplikation.

mvh Jessica
 
Jaså är det så det ska vara...?
Jag skrev ju av från Ninas fodersida...måste ha missuppfattat då då...
 
Det står allt rätt på Ninas sida men räknereglerna är sådana, att upphöjt till går före multiplikation oavsett hur formeln ser ut.

mvh Jessica
 
Ok, då förstår jag bättre...matte är inte min starka sida!
Tack för hjälpen!
:bow:
 
Jasså, konstigt! När jag räknade så blev det samma siffror i slutet iaf. Hur man än räknade.
 
Då måste du ha räknat fel.

Ex 600 kilos häst

Alt 1
(0,5 * 600) upphöjt till 0,75 = ca 72 MJ

Alt 2
0,5 * 600 upphöjt till 0,75 = ca 60 MJ
 
Nej nu fattar jag ingenting av vad du försöker visa. Det är ju samma siffror som du skriver. Hur kan du då få olika summor??? :confused:
 
Hon har rätt och du har fel ;)
Vissa saker är som de är, bl.a matematiska formler.
Tex 1+3*5=16 Men om man gör "fel" blir svaret 20!
"Upphöjt till" räknas alltid ut först.
Precis som multiplikation går före addition/subtraktion.
Om det står (1+3)*5 blir det 20. Parentesen räknas först.
 
Ursäkta min envishet, men matte har inte heller varit min starka sida. Men jag vill gärna ha klarhet innan jag ger mig.
Ang räkningen: OM jag tar alltihop tex
0,5x500^0,75= så blir det 52,86
eller
500^0,75x0,5= så blir det också 52.86
men däremot om jag tar lika med tecknet mellan varje så blir det annorlunda. tex
500^0,75=105,73 x,5=52,86 eller
0,5x500=250^0,75=62,87
Hur kommer detta sig då? :confused:
 
Räknemaskinen vet hur det ska vara.
Testa och skriv in den här ordningen får du se:

500*0,5^0,75.
 
Det är ju helt fel den räkningen också. Men min räkning då är det inte rätt? Om man inte tar lika med tecknet mitt i räkningen?
 
Räknemaskinen räknar automatiskt "upphöjt till"-tecknet först.

Sätter du däremot ett "lika med"-tecken efter 0,5*500 och sedan tar "upphöjt till" 0,75 så blir det fel.

mvh Jessica
 
Ja, men då har jag också ju rätt då. :smirk: Eftersom jag inte tog likamed tecknet när jag räknade. Eller hur? Det spelar alltså då ingen roll i vilken ordning man tar det om man inte tar likamedtecknet mitt i när man räknar? Rätt eller fel?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
684
Senast: Anna-Bella
·
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 491
Senast: hastflicka
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 690
Senast: Blyger
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 484
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp