Underhals1!!

B

**BORTTAGEN**

Vet egentligen inte var jag ska lägga dett inlägg...
Men jag testar här...

Jag har ett nyköpt fullblodskorsning (fbl/hbl), ett sto som är 10 år och INTE inriden :eek: (eller inridning påbörjad nu då :p)

Men hon har underhalssom jag skulle vilja ha bort, frågan är hur???

Ok, att man bruka arbeta bort underhgals med att rida "rätt" men vill ju inte direkt sätta mej å samla (???).

Vad kan man göra från marken som kan arbeta bort underhalsen??? vill inte spänna in henne i longering ännu... och tränar oftast själv så hon har inte vant sig vid tömköring...

någon som har tips???
 
Underhals får man inte bort genom att rida samlat, utan genom att rida mer avslappnat i en lägre form där hästen verkligen ska sätta FRAM och ner nosen, inte rulla ihop halsen.

Tömkör eller led hästen i ojämn terräng, över bommar och andra aktiviteter som gör att hon måste sätta fram nosen och jobba med överlinjen. Spänn ALDRIG in en häst med underhals, för då blir du aldrig av med den. Under ridning gäller samma princip, energi framåt, nosen avslappnat framåt-nedåt.

Utan fri form där man ska fokusera på att få fram nosen och sträcka ut överlinjen så att musklerna "ovanpå" kroppen jobbar istället för att hästen spjärnar emot med musklerna på undersidan. Och givetvis ska hästen gås igenom av duktig equiterapeut (eller liknande) för att eliminera spänningar och liknande som kan bidra till en felaktig form.

Så gjorde jag, och det funkade riktigt bra! Men det finns säkert fler metoder. Dock tror jag att jag itne är helt fel ute just angående inspänningarna - för inspänningar skapar just spänningar, och spänningar skapar t.ex. underhals. Man måste visa hästen att det är okej att sträcka ut och slappna av, då kommer rätt muskler att komma fram, och felaktiga muskler försvinna.
 
min häst (f.d travare) hade rejäl underhals när jag fick henne. nu är den nästan borta. jag har skrittat mycket på långa tyglar i skogen, men eftersom din häst inte är inriden än, kan du ju gå promenader i skogen?
ta även hjälp av en tränare.
 
Den "inspänning" som skulle kunna fungera vid longering är en chambon som hindrar hästen från att gå för högt men inte alls hindrar att den söker sig framåt-neråt.

Men om hon varken är riden eller körd så är det väl inte underhals i betydelsen starka muskler på halsen undersida utan snarare att hon har hjorthals och just inga muskler alls? I så fall har du ett lite annat utgångsläge eftersom du slipper jobba med en häst som kanske sitter fast i ett felaktigt beteende, men å andra sidan alltid kommer att ha hästens byggnad emot dig. En av mina vänninor hade en sådan häst och han blev med tiden mycket trevlig men som alltid krävde det mer jobb än med en häst som är "perfekt" byggd från början.

Förslagen på jobb tycker jag är bra, ut i blåbärsriset! Om du har tillgång till backar skulle nog klättring vara bra.
 
Hej!!! Har oxå häst med underhals... I hans fall beror de nog på att han som travhäst sprang med spänd och hur ska man säga, hög hals + endel bettproblem...
Denna lille herre, som tvärtemot min förra är helt obrydd om d mesta brukar jag skritta barbacka i skogen, utan stigar och sånt... Efter ett tag var han faktiskt tvungen att kolla vars han gick, efter några små stupningsförsök :smirk:

Så jag tror d är bra me promenader ´på olika sorters underlag, så dom verkligen är tvingade att se vars de går... Och sen när du börjar rida så att hon är avslappnad. Bastin för små hetsanfall ibland och vill gå i passgång, och då blir han fruktansvärt stel och jävlig från topp till tå... Och då är det bara att försöka få kontakt och få ner honom på jorden, tex gewnom att flytta han lite lr så, då brukar han slappna av igen...

// Johanna
 

Liknande trådar

Träning Har funderingar på att sälja mitt lilla sto, om/när hon blir fri från hältan som hon antagligen har haft sedan hon kom till mig...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
15 020
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 011
Senast: Cornelia
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 646
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 411
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp