Underhudsblistring av knän?

sandrafors

Trådstartare
Min häst är allt som oftast lite spänd i ryggen och främst länden. Efter arbete är muskeln mjuk och oöm men har hon vilat eller frusit så brukar hon ömma över länden. Masserar jag en stund och stretchar ryggen så försvinner tryckömheten men spänningen finns ju ändå där.

Hon har ganska lång rygg.

Två veterinärer och två equiterapeuter har kollat på hästen. Veterinärerna har inte anmärkt något särskilt, bara hållt med mej om att "jaa kanske det beror på att hon är lång och inte har styrkan att vara helt stabil i bakdelen och blir spänd"
"Att hon kanske är svag i bakknän"

Ena equitreapeuten tyckte hon ömmade över baknäna, och visade hur jag skulle stretcha efter arbete osv. Den andra behandlade ryggen och fick den mjuk och oöm (ett tag)

Hästen är nu fyra år, och som ettåring var hon svullen i ena knäet höger bak så jag röntgade den leden = UA (såsom resten av lederna på standard friröntgen)

Jag märker inte på henne att hon skulle ha något problem men knän förutom spänningen i länden och ryggen. Hon travar bra och har 1a 2a 3a 2a som senaste placeringar i raden.

Jag har nu bokat tid hos veterinären för att kolla igenom hästen. Böjprov och genomgång. Skulle hon visa hälta ska den självklart behandlas, men jag tror inte att hon är halt.
Är om "bara öm" i knäna och det kan hänga ihop med den spända ryggen så pratade jag och veterinären om att underhudsblistra knän.

Detta ger mej smått panik då jag aldrig tänkt i dom banorna förut av att använda mej av underhudsblister!!

Hur gör man och vad ger det för effekter? Är det bra eller dåligt? Lider hästen av det? Är det någon som fått bra resultat av denna åtgärd?
Hur länge "håller det i sig"? Ska hästen vila eller röras på? När ska man utvärdera och börja träna normalt? Kan det vara idé att ge allmän kortisonbehandling samtidigt om hon är öm över knä och rygg?

Är det här något man ska utsätta sin häst för?

Vad är alternativen?
 
Sv: Underhudsblistring av knän?

Jag tycker underhudsblister är effektivt på just bakknän. För det är så mycket mer än bara leden som brukar vara involverade i inflammationer och påfrestningar i bakknän. Finns så mycket strukturer där jämför med alla andra ''vanliga'' leder som bara sprutas.

Vi brukar använda jodblister, blod eller dmso när vi underhudsblistrar.

De brukar bli ganska svullna så det stramar ju lite. Så skritt några dagar efter absolut. Sedan brukar vi köra fort igen efter ca 10-14 dar. Oftast brukar vi spruta leden samtidigt så då gör det sig ju själv. :)

Men jag tycker det har väldigt bra effekt eftersom du kommer åt bra mycket mer än bara leden.
 
Sv: Underhudsblistring av knän?

okej, så om hon skulle visa hälta på sjävla leden, kan man då både behandla i led med tex tuppkam/kortison och sedan lägga ett underhudsblister också?
Hur bedömer man att det inte sitter i en led utan runtikring?

Jag tror som sagt inte att hon är rent av halt, bara lite öm eller svag...
Hon har aldrig kommit in från lopp och skakat i knäna som man sett en del göra heller...
Men lika bra att kolla upp ordentligt!

Vad finns det för risker med underhudsblistring?
 
Sv: Underhudsblistring av knän?

Vad finns det för risker med underhudsblistring?

Praktiskt taget finns det inga risker. Det är ju delvis därför det är så populärt.

Nackdelen är att har man börjat med underhudsblistring så är det inte alldeles ovanligt att man får fortsätta med de lite då och då. Hästarna svarar på behandlingen oftast rätt bra men effekten kan vara kortvarig.
 
Sv: Underhudsblistring av knän?

Det är just sådana hästar som underhudsblistring kan vara bra på. Vissa fall kan man få en böjprovsreaktion men den släcker inte helt med behövning i leden, då brukar vi alltid underhudsblistra tillsammans med behandlingen av leden. Och sedan finns det de som inte har någon direkt böjprovsreaktion men skakar i knäna/typiska bakknäshästar. Då provar man underhudsblistra och ser om det ger resultat.

Just det här att du har så otroligt mycket strukturer kring ett bakknä gör att det behöver inte vara leden jämt. Ofta är det strukturer på sidan av som samverkar med leden och också fått sig en törn. Och behandlar man inte dem så är ledbehandlingen nästan onödig, för hästen kommer inte kunna bära upp sig pga diffus smärta, och leden kommer ta stryk igen.

Jag ser det absolut inte som någon stor grej eller onödigt med att underhudsblistra. Prova och se om du får något resultat. Framförallt om den skakar i bakknäna. Då kan underhudsblistringen funka om det är knät det är fel på. Är det inte knät som är ont då kommer inte underhudsblistringen att ta heller och hästen kommer fortsätta skaka i knäna. Då lär nog det kommer från tex ryggen, att den spänner sig och överanstränger bakknäna. Man måste hitta grunorsaken.
 
Sv: Underhudsblistring av knän?

Hästen har aldrig skakat i bakknäna. Men varför de har fått min uppmärksamhet är att hon är spänd i rygg och länd (mer efter tävling och snabbjobb) och verkar ömma över knäna när man palperar. Aldrig sett något annat tecken på att de kan vara från knän men vi får se på utredningen hos veterinären på tisdag :)
 
Sv: Underhudsblistring av knän?

Praktiskt taget finns det inga risker. Det är ju delvis därför det är så populärt.

Nackdelen är att har man börjat med underhudsblistring så är det inte alldeles ovanligt att man får fortsätta med de lite då och då. Hästarna svarar på behandlingen oftast rätt bra men effekten kan vara kortvarig.

Men är det pga att man börjat med underhudsblistring man får fortsätta eller är det så att en häst som har svaga knän behöver upprepad behandlig för att den i grunden inte är helt ok i knäna?
 
Sv: Underhudsblistring av knän?

Att knäna är svaga beror oftast att musklerna runt hela strukturen som vardagligen kallas "bakknä" är svaga. Det kan hända att själva leden är inflammerad men det är inte lika vanlig. Vad man behandlar oftast med underhudsblistring är tre ledband som håller ihop knäskålen och finns en bit nedanför. Dessa hittar man enkelt själv om man låter fingrarna glida ner på framsidan av bakben. En bit nere, en bit ifrån knäskålen, känner man en liten grop och känner man efter lite mer, känns unden huden tre stycken ledband. Ofta är det dessa tre ledband som behandlas med underhudsblister. Det är ganska vanligt att man kombinerar detta att behandla muskulatur som påverkas och som är nära bakknäna.

Underhudsblister i sig är inte orsak att man måste hålla efter, d.v.s det är inte skadligt eller det gör inte bakknäna svagare på något sätt. Att man måste hålla efter kan ju förstås beror massor av saker om bakknäna är en aning svaga från början: dålig balans i tävlingar, dålig underlag, dålig fäste eller kanske alldeles för bra fäste. Första tecken kan vara ibland att man kan inte släppa iväg från voltstart på det sättet man vill göra, hästen kan kännas rulligt, allmänt osäker eller att den försöker "gräva sig" ner sig när man ska iväg.
 
Sv: Underhudsblistring av knän?

Okej! Hon går inte att släppa iväg i voltstart, blir alltid tappstart för att hon inte ska galoppera. Detta blir dock bättre och bättre då det mest har handlat om orutin och stress. Men om hon nu är öm i/runt knäna så kan det ju ah påverkat också!

När du skriver behandla muskulatur som som påverkas, var menar du då? Det är ju länden och ryggen jag har märkt spändhet i. Annars lår och rumpa har mjuka och spänstiga muskler. Om man ska behandla muskler, tänker du på allmän kortison då? Jag hade tänkt att allmänbehandla med kortison och sedan fortsätta med behandling av equiterapeuter/massage osv.
 
Sv: Underhudsblistring av knän?

När du skriver behandla muskulatur som som påverkas, var menar du då? Det är ju länden och ryggen jag har märkt spändhet i. Annars lår och rumpa har mjuka och spänstiga muskler. Om man ska behandla muskler, tänker du på allmän kortison då? Jag hade tänkt att allmänbehandla med kortison och sedan fortsätta med behandling av equiterapeuter/massage osv.
Det är inte alldeles ovanlig att man sparar lite blod/jod från underhudsblistringen och behandlar just dessa musklerna som du beskriver som "spända". Det beror ju förstås vad man ha för veterinär.

Kortison är dock inte så populärt inom travsporten eftersom karenstider är väldigt långa och kan ge positiva utslag i dopingstestet även långt efter det. Jag har för mig att man sprutar kortison bara om det finns ingen annan utväg och spända muskler låter ju inte som sådant åkomma...
 
Senast ändrad:
Sv: Underhudsblistring av knän?

Okej. Jag har låtit behandla mina hästar ett par ggr med allmän kortison. Den ena var dock inte starthäst. Hur lång karens? Är det mer än fyra veckor?
 
Sv: Underhudsblistring av knän?

Hästen har inga reaktioner på böjprov på något ben. Men är öm vid palpering av knäna/runt omkring. Veterinären trodde att den spända länden kom därifrån. Det blev underhudsblistring och allmän kortison im. Frågade ang problem med karenstider från kortisonet men veterinären hävdade att man nu använder kortison som har två veckors karens och att "problemet" med kortison kvar i kroppen och osäker karens inte fanns längre?

Hästen är mer öm höger knä, och lite gallig där. Det var hon redan som ettåring och då röntgade jag knäet utan fynd. Jag funderar på om man får säkra bilder på röntgen av bakknä? Kan man missa något?

Är det någon som vet hur det fungerar numera med försäkring om fynd hittas när man sedan tidigare friröntgat hästen?

Veterinären sa ta det lugnt i två veckor, sedan börja köra som vanligt. Om jag inte upplever förbättring, så ville han behandla i leden, men gör man det även om ingen böjprovsreaktion eller hälta påvisas?
 
Sv: Underhudsblistring av knän?

Hästen har inga reaktioner på böjprov på något ben. Men är öm vid palpering av knäna/runt omkring. Veterinären trodde att den spända länden kom därifrån. Det blev underhudsblistring och allmän kortison im. Frågade ang problem med karenstider från kortisonet men veterinären hävdade att man nu använder kortison som har två veckors karens och att "problemet" med kortison kvar i kroppen och osäker karens inte fanns längre?

Hästen är mer öm höger knä, och lite gallig där. Det var hon redan som ettåring och då röntgade jag knäet utan fynd. Jag funderar på om man får säkra bilder på röntgen av bakknä? Kan man missa något?

Är det någon som vet hur det fungerar numera med försäkring om fynd hittas när man sedan tidigare friröntgat hästen?

Veterinären sa ta det lugnt i två veckor, sedan börja köra som vanligt. Om jag inte upplever förbättring, så ville han behandla i leden, men gör man det även om ingen böjprovsreaktion eller hälta påvisas?

Fortsättningen på historien blev att jag for till ännu en veterinär som inte hittade några fel men gick med på att behandla den spända länden med DMSO. Hon blev lite mjukare ett tag men nu är det samma sak igen. Höger sida länd är mest spänd.

Var för två månader sedan till en veterinär igen för att gå igenom hästen, men ingen hälta hittades iaf. ET och massör har kollat igenom och behandlat hästen och kan inte mer än konstatera att hästen är spänd där...

SI-leden? Fick en övning för att stretcha och stärka muskulaturen runt men... hur ska jag gå vidare? Vad kan man göra om det är bakknäet som är svagt och orsakar spänd länd?
 
Sv: Underhudsblistring av knän?

Är hon ultraljudad i knäna också?
Det kan ju vara läge att kolla ligamenten annars. Om något av dem inte stödjer som det ska (uttänjt) så finns det risk att det bara håller till en viss gräns och sen går hästen sönder permanent.

Ligamentskador är min värsta mardröm exklusive harhaser.
 
Sv: Underhudsblistring av knän?

Nej hon är inte ultraljudad, så det är en bra idé. Brukar man göra det om symtomen nu "bara" är spändhet i länden?
Vad gör man om man ser något på UL?
 
Sv: Underhudsblistring av knän?

Har ni åtgärdat knälederna någon gång? Kollat höftlederna?
 
Sv: Underhudsblistring av knän?

Nej de är aldrig åtgärdade då hon aldrig skakat i knän efter lopp och aldrig visat hälta eller reaktion på böjprov. Det enda som jag gjort åt knäna är att underhudsblistra höger för att det är höger sida länd hon är som spändast i. Höftlederna är inte kollade, hur undersöker man dom?
 

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 183
Hästvård Kanske mer träning än vård...eller mitt emellan. Eftersom min häst haft handbromsen i en del på sista tiden tog jag ut en massör i...
Svar
6
· Visningar
1 589
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 280
Senast: klystron
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp