Underlätta för allergiker med specialschampo?

Min flaska ser inte lika ut,så kanske finns det 2 olika tillverkare men det heter samma, min är vit flaska med något mörkare blått på
Det är kattflaskan som har blå text. Kanske därför du inte tål det?
nedladdning.jpg
 
Jag ska testa det för katt någongång. Jag har två stallkatter vara den ena hemskt gärna vill komma in men jag är vrålallergisk.
 
Jag brukade använda ett medel som inte var schampo men som man bara skulle smeta in hunden med. Funkade relativt bra för min mamma och lillebror som var allergiska.

Minns dock tyvärr inte vad det hette längre...
 
Tyvärr är sådant schampo nästan ineffektivt, piller är i alla fall mycket effektivare, piller är i alla fall mycket effektivare.
 
Tyvärr är sådant schampo nästan ineffektivt, piller är i alla fall mycket effektivare, piller är i alla fall mycket effektivare.
Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Ska jag ha allergiker på besök (och de ska bo hos mig) tvättar jag soffa, filtar, städar lite extra OCH schamponerar djuren, sedan tar besökarna i sin tur med de tabletter de behöver från sitt håll.
 
Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Ska jag ha allergiker på besök (och de ska bo hos mig) tvättar jag soffa, filtar, städar lite extra OCH schamponerar djuren, sedan tar besökarna i sin tur med de tabletter de behöver från sitt håll.
Precis så gör vi här också :) Så frågan är ju egentligen om det hjälper extra med schampot, inte att det ska ersätta medicin eller städning.

Nu har jag beställt hem det i alla fall, så får vi testa på nästa familjeträff.
 
KI har gjort ett test där man kunde se att tvätt med Allergenius schampoot minskade en typ av allergen, Can f 1, med ett medelvärde på 85% https://www.allergenius.se/testrapport-fran-karolinska-institutet

Den här studien finns också där man mätt can f 1 före och efter efter att man tvättat hundar, man kom fram till att 2ggr/vecka är att föredra för att hålla mängden can f 1 nere https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10200004/

Men tycker man ska vara lätt skeptiskt, man kunde ha önskat att det testat på ett större antal hundar.
 
KI har gjort ett test där man kunde se att tvätt med Allergenius schampoot minskade en typ av allergen, Can f 1, med ett medelvärde på 85% https://www.allergenius.se/testrapport-fran-karolinska-institutet

Den här studien finns också där man mätt can f 1 före och efter efter att man tvättat hundar, man kom fram till att 2ggr/vecka är att föredra för att hålla mängden can f 1 nere https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10200004/

Men tycker man ska vara lätt skeptiskt, man kunde ha önskat att det testat på ett större antal hundar.
Jag ser också där att det finns flera olika allergener att reagera på... Vet man något om schampot påverkar mer än "bara" den som heter f1?
 
Jag ser också där att det finns flera olika allergener att reagera på... Vet man något om schampot påverkar mer än "bara" den som heter f1?
Nu har jag inte grävt ner mig allt för mycket men här har man ju testat en av de allergen som förekommer i pälsen/hud/mjäll. Hundar utsöndrar 6 olika allergen som kan förekomma i päls, saliv, urin.

Hade varit väldigt intressant att kolla om det finns mer studier på ämnet! Det är så tragiskt med djurallergi. Jag kommer nog tyvärr aldrig kunna ha katt i mitt liv då jag får kraftig astma. Mitt livs stora sorg.
 
En liten update:
Nu har vi testat schampot då sagda svåger var på kalas hos oss.
Tilja blev schamponerad två gånger igår kväll (och eftersom hennes plan var exakt noll gånger så blev även jag schamponerad, hej unghund 🙄 ) och idag under kalaset hade hon på sig ett tunt rentvättat täcke. Utöver detta hade han tagit tablett och jag hade lagt tre dagar på att städa huset och tvätta all textil etc (som vi alltid gör).

Vet inte om det var schampots förtjänst, men för första gången på många år kunde vi ha kalas i fyra timmar innan svåger började känna av sin allergi! Så vi kommer garanterat att använda det i fortsättningen också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp