Underlätta för katt med kronisk förkylning?

Filifjonkan_

Trådstartare
Varning för smärre roman!
Hello everybody!
I januari adopterade jag en gammal tant-katt, på nu nätta 14 år :D
En katt som hastigt och lustigt fått flytta från sin husse då denne blev vräkt (tror jag, mycket är oklart), till ett jourhem (där hon troligast fått stryk av barn då katten blir så stressad när min gubbes barn är och hälsar på att hon flämtandes sjunker ihop i en hög på golvet :eek:), där hon fick bo i en månad innan de akut var tvungna att bli av med katten pga allergi. Säger inget om omständigheterna, för återigen har jag inte mycket fakta, men katten hamnade hos mig och hon är verkligen världens vackraste, snällaste och mest människokära donna, otroligt älskad av mig :love:

Ätit mataffärsfoder, var lite bukfet, platt och matt päls med mycket mjäll samt hade mycket rinnsnuva när jag fick henne. Bytte kvickt till ett royal canin-foder, borstar henne väldigt ofta (katten älskar det, ligger och göttar sig när jag kammar med furminatorn :D), och fick bukt med pälsproblem och det allmänna hullet på henne (jämnt fördelat och trevligare form liksom). Vid återbesök hos veterinär med medföljande uppföljning på blodproverna som innan visade väldigt höga levervärden visade det sig att katten på bara två månader över halverat levervärdena, tveklöst pga foderbytet. Otroligt vad det kan göra...:o Så, nu har jag mig en blank, väldigt fluffig och väääääldigt glad liten katt som glädjer mig varje dag :love:

Nu till saken! Kattens rinnsnuva gick inte över, och har successivt utvecklat till nåt som ser ut som en förkylning, där hon ibland nyser gulgrönt snor lite varstans och ser allmänt bedrövlig ut runt nosen. Är noga med att tvätta nosen på henne med ljummet vatten för att lösa snorkråkorna, och det verkar funka, men vissa dagar är hon snorigare än andra, och känns liksom tät i nosgångarna. Veterinären sa att det troligast är en kronisk kattsnuva som aldrig kommer försvinna, och var så vänlig att lämna reservation på luftvägarna pga detta inför försäkring.:mad: (förstår ju att det handlar om att göra saker och ting rätt, men tänk om katten får nån annan luftvägssjukdom som inte är relaterad till hennes snuva, what to do då liksom :confused:) Fick däremot inga konkreta råd eller tips för hur jag ska underlätta för katten om hon nu ska vara snorig resten av sitt liv. Katten är oförskämt fräsch i övrigt, och visar inga andra tecken på att hon skulle vara obekväm/ledsen/svag. Beter sig precis som en katt helt enkelt.

Någon av er som har något tips? :)
 
Nezeril kan du använda. De där engångspipetterna som är för barn.
Men kronisk rhinit kan också bero på andra saker än kattsnuva. Dåliga tänder eller tumörer i näshålan till exempel. Oftast behövs en DT göras, särskilt för att diagnosticera eller utesluta tumörer.
 
Jag tänker att det borde hjälpa katten om man har en kattsand som inte är så luftburen som många märken av kattsand är. Fast det har du kanske redan till henne.
 
Jag tänker att det borde hjälpa katten om man har en kattsand som inte är så luftburen som många märken av kattsand är. Fast det har du kanske redan till henne.

Japp, har en kristallsand med rätt stora partiklar (kan det vara någon från best friend månne... En stor ljusblå påse med fönster, och lite blandat vita/blå stenar). Märkte tidigt att bentoniten bidrog till irritation så skrotade den direkt. Det hjälpte mycket.

malibu_stacy: Vet. sa kattsnuva till mig. Hon har utläkt gingivit och saknar ett par tänder, men återstående garnityr var fin sa de. Katten uppvisar ett gott allmäntillstånd, men det kanske inte märks så?
 
Jag fick också höra från veterinär att min katt hade kronisk kattsnuva. Han nös inte men lät ständigt täppt i nosen. Vi skulle köra nässpray för barn med pipett och hålla honom inne vid väldigt kallt/regnigt väder.

Efter det upptäcktes FORL som sedan återgärdades, och efter det har han inte varit täppt alls :) Så jag tror absolut att de dåliga tänderna hängde ihop.
 
Jag fick också höra från veterinär att min katt hade kronisk kattsnuva. Han nös inte men lät ständigt täppt i nosen. Vi skulle köra nässpray för barn med pipett och hålla honom inne vid väldigt kallt/regnigt väder.

Efter det upptäcktes FORL som sedan återgärdades, och efter det har han inte varit täppt alls :) Så jag tror absolut att de dåliga tänderna hängde ihop.

Okej! Men du tror inte att veterinären skulle sett det när hon kollade katten vid seniorkontroll? :o Tänker i och med att hon tittade på tänderna och kunde se det där med gingiviten samt avsaknad av ett par tänder.
 
Okej! Men du tror inte att veterinären skulle sett det när hon kollade katten vid seniorkontroll? :o Tänker i och med att hon tittade på tänderna och kunde se det där med gingiviten samt avsaknad av ett par tänder.

Jag vet inte hur kunniga "vanliga" veterinärer är på tänder? Om det var en veterinär jag kände och hade stort förtroende för skulle jag absolut lita på veterinären! I mitt fall gick katten igenom UA av första veterinären, och FORL visade sig först senare när vi kom till en veterinär mer utbildad på tänder och då hade han ändå (tyvärr) stora problem. Men jag kan ju ha haft otur med den första veterinären också!

För att förtydliga så menade jag att i mitt fall tror jag absolut att det var tänderna som gjorde symptomen för kattsnuvan, jag är inte tillräckligt kunnig för att spekulera om din katt :p
 
Okej! Men du tror inte att veterinären skulle sett det när hon kollade katten vid seniorkontroll? :o Tänker i och med att hon tittade på tänderna och kunde se det där med gingiviten samt avsaknad av ett par tänder.
Både gingiviten och avsaknad av tänder kan vara tecken på TR (forl)
 
Okej! Men du tror inte att veterinären skulle sett det när hon kollade katten vid seniorkontroll? :o Tänker i och med att hon tittade på tänderna och kunde se det där med gingiviten samt avsaknad av ett par tänder.

Förresten, för att säkerhetsställa FORL måste man röntga har jag för mig. Så om katten saknar några tänder skulle jag för säkerhetens skull boka en tid hos tandläkaren för en ordentlig koll. FORL (eller ja TR, som jag aldrig lär mig skriva) är väldigt smärtsamt och jag kollar hellre en gång för mycket än för lite :)

Det är ju tyvärr väldigt vanligt, jag har haft två katter med det än sålänge så här är det regelbundna tandkontroller som gäller.
 
Nu blev jag nervös. Tänk om hon har det :o
Hon smaskar mat som aldrig förr dock, är nästan lite värre på torrfodret än blötmaten vissa dagar. Gott hull (snudd på för gott tyckte vet sist, ingen mer viktökning rekommenderades än de 5 hekto sedan första besöket och jag tror att vi håller oss precis inom ramarna där) och bra allmäntillstånd liksom. Kör sina kattfnatt här hemma och är alltid väldigt peppig i sitt humör. Lilla goset :love:

Finns det något annat än just snuva som kan vara symtom? Som sagt är hennes gingivit helt utläkt, står det på besiktningsprotokollet.
 
Nu blev jag nervös. Tänk om hon har det :o
Hon smaskar mat som aldrig förr dock, är nästan lite värre på torrfodret än blötmaten vissa dagar. Gott hull (snudd på för gott tyckte vet sist, ingen mer viktökning rekommenderades än de 5 hekto sedan första besöket och jag tror att vi håller oss precis inom ramarna där) och bra allmäntillstånd liksom. Kör sina kattfnatt här hemma och är alltid väldigt peppig i sitt humör. Lilla goset :love:

Finns det något annat än just snuva som kan vara symtom? Som sagt är hennes gingivit helt utläkt, står det på besiktningsprotokollet.

Ta henne på en tandröntgen för säkerhets skull, djur är ju bra på att gömma smärta :)

Vill också ge dig ett stort :heart för allt du gjort för henne! :love:
 
Kanske inte är någon dum idé! Någon som vet vad det kan tänkas kosta? Förstått att det är så vanligt så att få nåt på en försäkring är det lite adjöss med :cautious:

Tack! Men alltså, SÅ mycket kärlek jag får av det lilla skrället! Hon är värd allt. Så mild, snäll och tacksam är hon, kan inte begripa hur hon hunnit haft tre hem i sitt liv verkligen... Hos mig ska hon vara för alltid, och så är det med den saken!:love:

Testade babynezeril på henne förut förresten, låter mycket trevligare om den lilla nosen nu!:heart För att inte tala om att katten såg lite lätt förvånad ut över att förmodligen kunna andas lite lättare, och firade med en galopprunda följt av brottningsmatch med favvoleksaksmusen, och sen en galopp ut till köket för att ge klösträdet en omgång. Så söt så jag tror jag dör:love:
 
När min röntgades återgärdades tänderna också, och vi hamnade på klinikens maxbelopp för det ingreppet, 6500kr. Men om din är "ren" på röntgen lär det ju inte bli lika dyrt :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är uppväxt med kattuppfödning och har alltid haft katt, tills i höstas då mina två försvann, troligen tagna av ngt djur.. Nu var...
Svar
12
· Visningar
4 626
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp