Underlag i boxen

L

linnean

Vad står era hästar på för underlag i boxen/spiltan? Halm , spån osv. Varför har ni valt just det? Och vad finns det för nackdelar och fördelar med olika underlag?

/Elisabeth
 
Halmbädd med en blandning av torv och spån i botten. Bottnen har jag för att den suger upp bra och håller lukten nere. (Det luktar kossa i mitt stall, för fönstrena är öppna in till ladugården som är vägg i vägg. Ko lukten kan inget hjälpa mot men ammoniak"doften" känns inte, tack vare torven). Halm tycker jag är bra då de alltid har något att göra. Det är billigt också!
 
Torv!

Fördelar:Luktar himla lite,lättmockat
Nackdelar:det blir ganska mörkt i stallet
 
Halm.

Ser så trevligt ut med en nyhalmad box! :cool: Närå, hästen är lite rastlös så han gillar att gå runt i boxen och småpilla på halmen och leta efter små bortglöma hösilagestrån. :smirk:
 
Spån!

Det ser fint ut när det är nymockat. Jag får spånet gratis om jag hämtar det själv, vilket man inte säger nej till.
Vi hämtar det i stora sopsäckar, tar en ca 10 - 20 säckar per gång till två hästar.
 
Blandning torv & spån...
Torv i botten för att få bra bädd,
och spån däruppe, för att detska vara lätt mockat.. :bow: :bow:
 
Sågspån, ibland lite kutterspån ovanpå... Dels är det ganska lättmockat och gör att det blir ljusare i stallet... Dels känner vi en som har sågverk och får det billigt när pappa hämtar ett helt traktorlass... Kutterspånet blir när de hyvlar brädor till någonting... Gör att det blir ännu ljusare i stallet

/Linda
 
Jag använder spån. Lätt att mocka tycker jag och ljust och trevligt ser det ut.
Halm kan jag inte ha för hästen min äter enorma mängder av det.
Torv tycker jag helt enkelt inte om.
Så valet är ganska lätt.
 
Jag använder först Stalosan för att minska amoniaken och för att ta död på skadligt virus m.m. Och det suger otroligt bra. Sen använder jag halm eftersom det är billigt och bra och hästarna har något att göra när höet tar slut. OBS de äter aldrig så mycket utanstår mest och pillar i det.
 
Halm till halvblodet och varmblodet. Halvblodet helt enkelt för att det funkar bra, det är billigt och lättmockat. Varmblodet av samma anledning, dessutom kan han äta så mycket han vill, vilket han gör.

2-åringen står på kutterspån, hon är nämligen så jäkla grisig av sig så att det går inte att ha henne på halm, det stinker kiss... Svårtmockat (går runt och gräver) och dyrt, men vi slipper lukten och jag har en ren häst (hon nämligen vit). Dock får hon halm att tugga på tillsammans med höet, annars hade hon väl gått loss på inrednigen :p

//Emma
 
Halm för att pålle ska ha lite att "pilla" med och att det är varmt och gossigt att sova i (står i ute box) :)
mvh/Arabizar
 
Halmbädd som med litet tur och skicklighet brinner ihop ordentligt.
 
Halm. Först för att det ingick i hyran i stallet vi står i. Men nu när vi märkt hur bra hästen mår av det så kommer hon alltid få stå på halm. Det är "gossigt" att sova i för pållan och så kan hon äta av det när höet tar slut om hon vill. Det finns alltid lite säd i bottet också som hon kan leta efter som sysselsättning.
Våran annars lite svårfödda häst har blivit mer lättfödd sedan vi fick halm.
 
Havrehalm, för att pållarna ska ha sysselsättning även när höt är slut. Vissa av hästarna är riktiga grisar så det tar en liten stund att mocka men det tar jag hellre än o låter dom stå i flera timmar utan nått att göra.
 
Hej!
Jag använder halm till unghästarna och avelsstona, dom behöver lite att pilla med. Spån till tävlingshästen så hon inte jäser... :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 229
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 192
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: tanten
·
  • Artikel
Radannons Bli en i vårt goa gäng! Har du egen 🐴häst🐴/hästar eller bedriver eller vill starta mindre 🐎 hästverksamhet 🐎har vi ett antal boxplatser...
Svar
0
· Visningar
554
Senast: Tulle_2022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp