Underlag i hagar?

P

Prinsen

Vad har ni för underlag i era hagar?
Ska snart bugga nytt och vill göra BRA hagar från början. Vad har ni som ni är nöjda med? :bow:
 
Sv: Underlag i hagar?

Vad har ni för underlag i era hagar?
Ska snart bugga nytt och vill göra BRA hagar från början. Vad har ni som ni är nöjda med? :bow:

Tjaa...p.g.a. ekonomin (?!) :crazy: har vi helt vanliga kuperade hagar, tror att huvudsaken är att det inte finns vassa saker, slangar, gammal tråd etc som dom kan göra sig illapå, samt att dom är tillräckligt stora så det inte bara blir lervälling vid dåligt väder ;) Att stänga ute diken, stenar och nedfallnaträd t.e.x är bara onödigt då det annars är utmärkta redskap där hästen tränas naturligt att lyfta benen! :D Hade en travare som bara hade gått i släta hagar och på bana innan han kom till oss, han snubblade konstant vid skogs ridningen!! Men efter ett tag lärde han sig oxå...:smirk:
Lycka till
 
Sv: Underlag i hagar?

En jättestor damm :D

Vi har en stor damm som vi badar själv i på sommaren som finns i hagen. Den ena hästen älskar att plaska runt i vattnet på sommaren när det är varmt. (Dammen spärrar vi av på vintern för att ingen smart häst ska gå ut på isen och gå igenom)

Min drömhage är en kuperad hage med upp och nerförsbackar, lite fällda träd, en skogsdungen som de kan dra sig tillbaka till när det behövs och en plaskdamm för varma dagar.
 
Sv: Underlag i hagar?

ööö, vanliga hagar. Gräs, jord, stenar :p Naturligt underlag för en häst :p

Naturlig underlag är ju inte alltid det bästa underlaget. Gegga till knäna är ju inte så himla bra te x på höst och vår. Jag menar hur ni har dränerat? Hyttsten? Hur tjockt? Vilket bärkager osv? Att bara göra hagar på befintlig mark är sällan det bästa.
 
Sv: Underlag i hagar?

om det blir lera upp till knäna så är nog hagen för liten, och om det blir det vid exempelvis öppningen så kan man ju bara dela av så att den delen får vila. har aldrig hört om ngn som lägger ngn "grund" i hagarna.
om man inte har små rasthagar då, men det e kanske det du ska göra?
 
Sv: Underlag i hagar?

Om du inte hört talas om någon som lagt grund i hagarna så undrar jag .....
Jag överdrev när jag skrev lera till knäna men det finns ju underlag te x PADDEx, till hagunderlag och undrar av dom som gjort det hur dom tycker att det är- Eller liknande som jag skrev te x hyttsten. Jag gör INTE små hagar och dom som inte fattar att jag inte vill ha opreppade hagar behöver inte svara.
 
Sv: Underlag i hagar?

Någon?? Nog måste det väl vara fler än "proffsryttare" som Jan Brink och gänget som har "preppade" dränerade hagar? Inte sommarhagar då naturligtvis men vinterrasthagar. Tacksam för svar!
 
Sv: Underlag i hagar?

Alltså, jag tycker att skogs- & gräsunderlag är naturligast och därför bäst för en häst. Dock om hagen är så pass liten att den blir upptrampad och hästarna får gå med gyttja till knäna är ju inget bra men då kan det ju knappast längre kallas naturlig hage.

och angående dränerade hagar så har jag heller inte hört talas om det.....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Underlag i hagar?

Tack men....
Jag har ridit i 25 år , haft häst i nästan lika många så jag VET att det är bra med kuperade, lite skog, lite ditt och lite datt. MEN!!!! Jag kommer inte att kunna ha dessa STORA NATURLILGA hagar på 1 hektar styck utan rast vinterhagar på ca 500-1000 kvm st. Och då är det bäst för hästen att få stå i en dränerad hage så man slipper för blöt lerig hage eller för torr hård hage när det blir torrt. Undrar sååååå vad man då bäst gör för underlag i hagarna te x hyttsten( hur tjockt) vilket bärlager osv osv. INTE att det ska vara träd och diker och allt naturligt som finns. Menar inte att låta otrevlig men jag blir så trött på dom som hör av sig och berättar om vilka fina kuperade skogshagar dom har. SNÄLLA!!!
 
Sv: Underlag i hagar?

Beror lite på vad man har för grundförutsättningar.

Men det som har fungerat bäst är om man tar markduk och sedan lägger på ett tjock lager med väggrus. Inte sand utan vanligt väggrus. Sand och grus har lite olika egenskaper. Gruset packar sig medan sanden gärna blir som en gröt när det regnar mycket.

Det är också bra om hagen kan luta lite så att allt vatten rinner undan.

Mvh

Tora
 
Sv: Underlag i hagar?

Beror lite på vad man har för grundförutsättningar.

Men det som har fungerat bäst är om man tar markduk och sedan lägger på ett tjock lager med väggrus. Inte sand utan vanligt väggrus. Sand och grus har lite olika egenskaper. Gruset packar sig medan sanden gärna blir som en gröt när det regnar mycket.

Det är också bra om hagen kan luta lite så att allt vatten rinner undan.

Mvh

Tora

TACK!!!:bump:
 
Sv: Underlag i hagar?

*KL*

min går i en stoooooor hage på 10 hektar med naturligt underlag, backar, träd, diken osv. Där trivs hon superbra:P
 
Sv: Underlag i hagar?

Jag gör INTE små hagar ..

MEN!!!! Jag kommer inte att kunna ha dessa STORA NATURLILGA hagar på 1 hektar styck utan rast vinterhagar på ca 500-1000 kvm st..
'

Bestäm dig nu. Man brukar räkna minst 1 hektar till stor häst och ca ½ till ponny. Då skulle jag vilka säga att du kommer göra små hagar. En hektar kna ju då knappast räknas som STOOOR hage, mer minimimått.

Det framgick inte alls i ditt inlägg i början att du ville ha råd om underlag till din rasthage så du behöver väl inte hacka på dom som skrev vad dom hade i sin hagar, alltså svarade på din fråga.
 
Sv: Underlag i hagar?

Någon?? Nog måste det väl vara fler än "proffsryttare" som Jan Brink och gänget som har "preppade" dränerade hagar? Inte sommarhagar då naturligtvis men vinterrasthagar. Tacksam för svar!

OJ, hamnade vi i samma fack som Jan brink nu:d :banana: , fniss ja då måste jag ju svara....;)

Vi har en stor kuperad hage, närmast utsläppet så är det lagt markduk och sen vägkross på det. Det håller otroligt bra och det är mycket lättmockat också.

Dom har ju sina stigar som dom använder och som i vårat fall med två hästar på två hektar hage (1 hk öppen åker/äng och 1hk skog) så blir det ändå leriga stigar, så det beror då inte bara på för små hagar.

Man kan inte få bort allt men men duk och kross på det så håller det undan en hel del på mest belastade ställena. (så får man ju dika ur på sidorna osv.)
 
Sv: Underlag i hagar?

Naturlig underlag är ju inte alltid det bästa underlaget. Gegga till knäna är ju inte så himla bra te x på höst och vår. Jag menar hur ni har dränerat? Hyttsten? Hur tjockt? Vilket bärkager osv? Att bara göra hagar på befintlig mark är sällan det bästa.

Jag har inte (ännu) haft råd/tid att preparera hagen ordentligt, men jag har gjort en ridbana med paddex som fungerar jättebra. Vi gjorde "budget-varianten" dvs. Paddex direkt på lerjorden. Dom rekommenderade oss att inte lägga markduk för att det inte bildas ett bärlager då. Paddex skall, för bästa effekt, "reagera" med leran och bli hårt.

Eftersom du är ute efter att göra en liten rasthage med storlek som en ridbana så kanske det är ett bra alternativ. Vi har stora diken runt ridbanan som enda dränering och efter störtskurar är pölarna borta efter ett par timmar. Det bästa är ju förståss om din hage lutar naturligt. På ridbanan vill jag inte ha någon lutning...

Paddex, ca 17 cm lager, för 800kvm kostade ca 45 000:- till Stockholm. Transporten är det dyra. Till en hage behöver du säkerligen inte lika tjockt lager...
 
Sv: Underlag i hagar?

'

Bestäm dig nu. Man brukar räkna minst 1 hektar till stor häst och ca ½ till ponny. Då skulle jag vilka säga att du kommer göra små hagar. En hektar kna ju då knappast räknas som STOOOR hage, mer minimimått.

Det framgick inte alls i ditt inlägg i början att du ville ha råd om underlag till din rasthage så du behöver väl inte hacka på dom som skrev vad dom hade i sin hagar, alltså svarade på din fråga.[/QUO


1 hektar till stor och ½ till ponny är betesmått- INTE RASTHAGAR!!!
Och att man har flera ( i detta fall 7 st) rasthagar som är 1 hektar är inte så vanligt. Vet du hur stort en hektar är. 10 000 kvm. ungefär som en fotbollsplan. Och om du tror att det är minimått för rasthagar- ja du läs på bättre.
Jag har inte hackat men om man läser att jag SKA GÖRA HAGAR OCH VILL HA DET BÄSTA FRÅN BÖRJAN så kanske man fattar att jag inte bara smäller upp- inget fel med det- hagar på befintlig mark.
Tack för dom tips som kommit!
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 393
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag tänker att vad kan man så i hagen från juni och sen över sommaren. Vi släpper ju på bete och hans hage ska få vila och växa till...
Svar
4
· Visningar
594
Senast: Blyger
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 807
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 316
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp