underlag i paddock?

Z

znejla

hej :)
vet inte om tråden ligger rätt men hittade ingen som passade bättre :)

ska anlägga en paddock nu i sommar och undrar lite om detta med underlag.

vilket underlag är bäst?
vart får man tag på underlag?
hur mycket kostar det?

tacksam för svar :D
 
Sv: underlag i paddock?

Vad det kostar beror ju helt på vilken typ utav bana du ska ha och hur du hade tänkt att göra den.
Ska man skala av matjorden, lägga bärlager och drännering, matta och stenmjöl så räkna med minst 25.000kr i material sen beror det på hur mycket du behöver fylla och drännera. sen tillkommer staket.
Ska du dessutom anlita någon med grävmaskin så kostar det lika mycket till.

jag håller på att göra bana, vårat underarbete är färdigt och underlaget ska läggas när snön är borta.

Vi har skalat av matjorden, fyllt ut med bärlager så det blev plant ( fick gräva ur 1m åt ena hållet och fylla upp 1m åt andra hållet).
Sen grävs dränneringsgravar med dränneringsslang och singel.
Nu ska det läggas markduk och 10cm stenmjöl på det, sen ska vi lägga 7-8cm gummiflis överst.
Vi har lagt telefonstolp i kanterna för att hålla kvar materialet.

jag räknar med att min bana kommer kosta ca 40.000kr när den är färdig med allt material, staket och belysning.
Men då har min sambo grävmskin så han har gjort allt jobb och vi har inte betalat för några maskiner eller någon frakt för att få hit material.

Så banan kan kosta allt mellan 15.000-150.000kr beroende på hur du gör och vilket underlag du ska ha.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 691
Senast: Amk
·
Anläggning Hej! Vi har en ganska plan yta hemma på vår gård där vi tänkt göra en lite budget versions paddock så småningom det enda är att det är...
Svar
4
· Visningar
839
Senast: tara
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 417
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 991
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp