Underlag i pyttelitet "ridhus"

Elanor

Trådstartare
Vi har ett "ridhus" (Eller "Ridrum" som vi kallar det) på ca 7x9m inne i vår ladugård. För två år sedan la vi in sand där, men det har funkat dåligt. Underlaget sätter sig inte utan bildar gropar här och där och dessutom dammar det massor. Underlaget ligger direkt på betong. Nu vill vi byta underlag inför vintern, och söker lite tips och råd! Vi är inte ute efter speciellt kostsamma lösningar då rummet endast används när det inte går att rida ute.

Tanken just nu är att lägga in torv! Någon som har något förslag? :)
 
Sv: Underlag i pyttelitet "ridhus"

Och jag som tyckte mitt "ridhus" va pyttelitet (18x27 m) men mitt e ju iaf longerbart i... (Nej kommer inte komma på tanken att rida med min märr på 178 i det, men som ponnyridhus "funkar" det iaf)

Som svar, nej ni vill inte ha in torv, det dammar ÄNNU värre (har det i mitt) och om sanden dammar och inte "lägger sej" beror nog på att ni inte vattnar det ordentligt !
Men skulle ALDRIG få för mej att ha ert "ridrum" som annat än lösdrift...
 
Sv: Underlag i pyttelitet "ridhus"

Lägg inte in torv!!!!!
Torv dammar massor, blir den blöt blir den hal och den kommer inte heller att sätta sig ;)
Spånunderlag är lika illa....

Enbart sand kan inte sätta sig eftersom kornen är runda, det krävs lite kantiga stenar också. Prova att blanda med stenmjöl och vattna lätt.
I ett ridhus (ridrum) så blir det alltid för torrt och då dammar det, underlaget måste skötas på samma sätt oavsett hur stor yta du har, dvs vattna - kratta (ev harva) osv...

Jag har stött på "en salig röra" av sand, spån, torv och grus i ett "ridrum" (storlek 15 x 15 m). Det underlaget trotsade alla och var jättebra... :grin:

Hmmmm, kanske ett flis-underlag skulle funka inne?? Ute blir det såphalt när det regnar, men när det är torrt är det behagligt....
Det kanske någon har tips om??!!
 
Sv: Underlag i pyttelitet "ridhus"

+ alla andra som frågat;

Skrittövningar, böj-och-töj och arbete från marken fungerar utmärkt. Har små hästar.
Sen har jag iofs tränat galoppfattningar där inne också, men det var bara lek ;-)

KL

Verkar vara svårt med underlag :( Fasen.. Funderar på om vi ska blanda upp sanden med något, vattna och kratta innan det blir minus och hoppas på det bästa..
 
Sv: Underlag i pyttelitet "ridhus"

Tack för svar! Låter nog som att "en salig blandning" är bästa alternativet för oss. Ska diskutera den lösningen med de andra inblandade! :)
 
Sv: Underlag i pyttelitet "ridhus"

Och jag som tyckte mitt "ridhus" va pyttelitet (18x27 m) men mitt e ju iaf longerbart i... (Nej kommer inte komma på tanken att rida med min märr på 178 i det, men som ponnyridhus "funkar" det iaf)

Som svar, nej ni vill inte ha in torv, det dammar ÄNNU värre (har det i mitt) och om sanden dammar och inte "lägger sej" beror nog på att ni inte vattnar det ordentligt !
Men skulle ALDRIG få för mej att ha ert "ridrum" som annat än lösdrift...

Du kan ju göra hur mycket som helst på den ytan! Kan du inte galoppera på den ytan har du inte hästen tillräckligt samlad enligt min mening. :) Nu är mina hästar "bara" 150 och 155, men i den grenen jag tävlar så galopperar du på en volt på ca 1,5(?) meter. Och böjövningar kan man ju göra i en hel oändlighet på den ytan.

Kan ni inte ge TS tips och råd ist för att vara nedlåtande? :banghead:
 
Sv: Underlag i pyttelitet "ridhus"

Det enda problemet med det är att jag har ingen aaaaaaning om hur mycket av varje sort det var....:crazy:
Dom som hade det stället var av typen "man tager vad man haver" :D
 
Sv: Underlag i pyttelitet "ridhus"

Min dotter red på en ridskola där de hade ridhus i en gammal maskinhall med gjuten platta. De hade gummimatta i botten (sådan man kan hitta i gamla ladugårdar) sedan stenmjöl och om jag inter missminner mig flis.
 
Sv: Underlag i pyttelitet "ridhus"

Du kan ju göra hur mycket som helst på den ytan! Kan du inte galoppera på den ytan har du inte hästen tillräckligt samlad enligt min mening. :) Nu är mina hästar "bara" 150 och 155, men i den grenen jag tävlar så galopperar du på en volt på ca 1,5(?) meter. Och böjövningar kan man ju göra i en hel oändlighet på den ytan.

Med en uppvärmd häst kanske du kan göra så, men jag skulle ju aldrig vilja kallstarta på den lilla ytan, då skulle man ju behöva ett ridhus till att rida fram i, och sen möjligen gå in i ridrummet för någon liten voltövning eller liknande.

Det finns kanske olika skolor där, men jag är lärd att sky böjda spår som pesten åtminstone första 15-20 minuterna av ridpasset, och rida små volter extremt sparsamt eftersom det är så pass slitsamt för hästarnas ben.
 
Sv: Underlag i pyttelitet "ridhus"

Du kan ju göra hur mycket som helst på den ytan! Kan du inte galoppera på den ytan har du inte hästen tillräckligt samlad enligt min mening. :) Nu är mina hästar "bara" 150 och 155, men i den grenen jag tävlar så galopperar du på en volt på ca 1,5(?) meter. Och böjövningar kan man ju göra i en hel oändlighet på den ytan.

Kan ni inte ge TS tips och råd ist för att vara nedlåtande? :banghead:

Så du sitter alltid å nöter dina hästar på volter som är 1,5 m .. Då förstår jag va man gör i ett ridrum på 7x9 m ... man galopperar på små volter =) Perfekt ;) för hästen kan ju knappast ramla utåt iaf ;)

Själv tränar jag dressyr men rider hellre på så STOR ridbana som möjligt då jag vill behålla framåtbjudningen samt rida så mkt på rakt spår som jag kan då det är "enkelt" att rida på volt men "svårare" att rida rakt.
Rider jag på stor ridbana TROR jag att jag sliter mindre på min häst än om jag rider på en för liten yta, OAVSETT samling ...
Och sen så nej min häst har inte den samlingen att hon kan galoppera på en 1,5m volt =) Jag är glad om hon klarar 10-15 m volter i nåt varv innan jag går utåt igen... Men självklart jobbar vi på saken ;) men fortfarande tror jag på att rida på så stora ytor som möjligt =)
 
Sv: Underlag i pyttelitet "ridhus"

SJÄLVKLART vill också jag rida på så stora ytor som
Möjligt, men en dag då det är snålblåst och isgata vill jag ha möjlighet att träna så långt det går :) Detta är det enda inomhusalternativ vi har, tyvärr, men jag tycker ändå att det är bättre än inget!
 

Liknande trådar

Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
18 551
Senast: Reville
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 439
Senast: fio
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 693
Senast: Takire
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 910
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Eurovision Song Contest 2024
  • Tjockistråden 3
  • Willes bilköpstråd

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp