Underlag i ridhus, tips :)

K

KryddanXX

Jag har försökt att söka lite på buke, men hittar inget aktuellt :(

Vi behöver byta ut ridhusbotten (underlaget) i vårat ridhus. Själva botten är bra, men helt ny fyllning behövs.

Har titta lite på paddex, men vart smått avskräckt av transportpriset.

Har ni någon tips på var man kan hitta bra underlag? Vad har ni i erat ridhus?

Vi bor i stockholms län, ridhuset har måtten 20x40m och det används av lite privatryttare. Har ej tävlingar där, så det behöver inte vara något superlyx!

Tack på förhand!:bump:
 
Sv: Underlag i ridhus, tips :)

Gör man det enkelt, så är det pålitligaste ändå sand och spån. (Och billigast) Svårigheten är att lägga på "lagom" mycket. Högst tre cm sand och två cm råspån uppepå om hela ytskiktet ska bytas. Sanden ska helst vara natur eller "kross" i blandade storlekar, högst s.k noll - åtta.
Har man möjlighet är det bra att lägga in hälften av underlaget först, rida i det ett bra tag och sedan lägga resten.
Alla "nya" underlag har så många barnsjukdomar och paddex skulle jag inte lägga inomhus - det blir dammigt om det inte vattnas och harvas väldigt mycket.
 
Sv: Underlag i ridhus, tips :)

Tack för ditt tips :)

Jo vi ska nog kunna rida med hälften inlagt i början :)

Ska kolla upp vad detta kan tänkas kosta!
Tack!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Angånge att variera underlag. Hur mycket brukar ni variera? Mitt sto är väldigt nervig och har ingen möjlighet att rida ut med...
Svar
7
· Visningar
1 431
Senast: Freazer
·
Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
18 544
Senast: Reville
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 227
Senast: Red_Chili
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 798
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp