Underlag på ridbanan, pris?

FJ_

Trådstartare
Hej!
Vi har en ridbana (20x40m) som inte är använd på ett tag, det är en hel del gräs som växer på den. Det översta lagret av grus/sand/underlag är borta. Själva grunden är bra och banan har staket, perfekt :)

Jag undrar om ni vet vad det skulle kosta att fylla på med ett lager ridbanesand? eller vad man nu behöver, jag vet inte vad sanden kallas? Jag vill ha något som är dugligt att rida runt på, gärna ett bra billigt alternativ, om nu ett sådant finns ;) Jag hoppar sällan, och som högst ca 50cm.

och hur bör jag göra med gräset som har växt upp? rensa bort allt gräs? eller bra häva på ny sand? eller lägga nån slags fiberduk emellan?
 
Vi håller på att anlägga en ny bana och har fått prisuppgift på 105kr/ton inkl frakt för 0-8 stenmjöl. Vi kommer lägga på ca 15cm = 250-300 ton på vår 22x42-bana.
Jag hade nog velat ta bort gräset eller kanske lägga en duk mellan, så det inte växer igenom det nya topplagret på en gång. Kanske går att harva bort gräset?
 
Det beror helt och hållet på frakten. Har du grustag nära blir det billigare. Jag har 10 cm stenmjöl som vältats och max 5 cm vanlig sand ovanpå detta. Jag använder Round-Up mot gräsväxten (nu får jag nog hela buke på mig). Markmatta har jag ingen för jag har inga stora stenar under och jag har sett så mycket problem med markmattor (de kloggar igen, släpper inte igenom vatten, kryper upp, fastnar i harven etc.)
 
Vi la 10 cm stenmjöl som topplager på en bana med måtten 22*45 m. Det gick på 30 000kr.
 
Finns jättemycket bra info på nätet om vad som är mest ekonomiskt utifrån förhållanden/budget/syfte/belastning på den tänkta ridbanan osv .
Mitt bästa tips är att läsa på lite ang det och sen kolla prislapp med ev firmor/leverantörer ang arbetet :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 486
Senast: warg
·
Övr. Hund Hej! Jag har två stycken hundgårdar idag, varav den ena är 28kvm och den andra är 46kvm. Det är plattor längs med kanterna, och så är...
Svar
1
· Visningar
1 158
Senast: Gnist
·
Hemmet Hur hade ni gjort? Ni bor i ett gammalt hus(torp) på en skogsgård! Ett litet hus som är allt annat än modernt/renoverat. Huset hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 132
Senast: Raderad medlem 6459
·
Relationer Jag funderar lite över det här med vänskapsrelationer i vuxen ålder. Själv har jag nog mer eller mindre gett upp. Jag passar inte in...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 961
Senast: Azalea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp