Underlag stall/lösdrift (Samt tips om uteboxar)

Karma

Trådstartare
Ska bygga ett mycket litet stall under sommaren, blir två boxar på ca 11kvm styck, boxarna kommer att vara byggda i samma stil som detta:

uteboxar.jpg


Fast med ett högt snedtak istället för vanligt tak.

Tanken är att boxarna under vissa tider på året även fungerar som lösdrift, med uppspärrade dörrar så dom kan gå ut och in själva för att slippa regn, insekter och annat. Vad lägger vi för underlag?

Jag är inne på att vi gräver ur, lägger singel och armerar/gjuter uppepå. Men finns det andra underlag som är att föredra? Tänkte en sväng på sand, men då är nackdelen att man inte kan fodra inne med risken för sandkolik, och att sanden fryser om vintern och gör det hårt och knöligt. Fördelarna sommartid då boxarna endast kommer att användas som lösdrift är att det är mjukt svalt underlag att ligga på, och lätt att hålla rent så man skulle kunna slippa att damma runt med spån under den årstiden.

Grus känns som en dålig idé, det kommer väl upp i bädden oavsett hur hårt man packar det? och rör sig och blir knöligt liksom sanden. Svårmockat alltså.

Sambon funderade på om man kan lägga någon typ av trädgårdsplattor (sådana man har på parkeringar) då det skulle se snyggt ut även utanför stallet där det kommer att vara ett utstickande tak som skydd mot snö och regn. Men hur bra håller sådana?


Stallet kommer att bli ungefär 3,5*10m och också ha en pytteliten stallgång. Vad kan det kosta att gjuta upp?

Vad önskar ni att ni hade gjort annorlunda i era uteboxar och varför?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 227
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 104
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 152
Senast: Angel
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 647
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp