Underlag till ridbana och stallplan?

Aliche

Trådstartare
Nu skriver jag igen! :rofl:
Jag undrar vad det finns för billiga och bra alternativ om man vill anlägga en mindre ridbana för eget bruk, som går att använda på vintern? Jag har hört talas om träflis och gummiflis, men hur dyrt är det och ska det vara något speciellt underlag till? Finns det andra alternativ som är lika bra eller?
Sen undrar jag vad är det bästa underlaget för en stallplan och hur dränerar man? Man vill ju inte ha lervälling varje gång det regnar..
Tacksam för svar! :bow:
 
Jo men har man bott mitt inne i city hela livet så är ridskolan det enda man är van vid, när man dessutom "bara" är 17 år så har man inte hunnit så mycket än. Så även om frågorna låter dumma så måste man ju ändå fråga annars får man aldrig veta...
 
Det finns massor med olika arbeten som häst och stallskötare. Tag ett sådant arbete i något år, så kommer du att lära dig allt du behöver. Och så får du bo på landet ett tag och känna hur det känns och veta hur det fungerar.

Att veta hur en ridskola fungerar hjälper dig inte särskilt långt om du skall ha eget stall. Skillnaden är milsvid.
 
Jo det är det jag menar att ridskolan är allt jag har lärt mig nu, och det hjälper ju inte mig när man flyttar ut på landet. Det är därför jag försöker få så mycket råd och tips som möjligt att börja med för att sedan kunna jobba och få praktisk erfarenhet så väl som teoretisk. :)
 
Sök på gamla trådar, det finns massor skrivet här om underlag på ridbanor.

Och jag tror att det var på SRC:s eller RidF:s hemsida som det fanns bra beskrivningar på hur man anläger ridbanor. Men det är ju inte billigt direkt.
 
Vi har precis gjort en ridbana och det finns nog beskrivet i nån tråd ganska nyligen.

Man kan dock int epå rak arm svara på hur man gör. det beror dels på vad det är för mark från början. I Skåne tex är det ofta tung jord (lera) och det är lite svårare att bygga en ridbana på.

Sen beror det på vad man skall använda den till. Olika inrikting kräver olika hårt underlag mm.
 
Sv: Underlag till ridbana och stallplan?

Jag undrar exakt detsamma!! Är det någon som vet om man kan ha träflis som underlag i en ridbana??(med tanke på att det är rätt så billigt)
Ska man göra något annat än att bara lägga flis!?
ska man ha sten eller grus under??
Tacksam för svar:crazy:

(sorry att jag lägger mig i någons fråga:smirk:)
 
Sv: Underlag till ridbana och stallplan?

hej.. vet att detta är en gammal tråd men ja lägger in i alla fall. Jag driver en ridskola och i våran padock har vo träfleece som underlag! och det är superbra! RÅDER MÅNGA att ta detta. Det är ochså damfritt.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 635
Senast: Amk
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 329
Senast: Ajda
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 197
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp