Underlag till ridbana

Royal

Trådstartare
Jag ska lägga nytt underlag på vår ridbana och jag har funderat på att först lägga ett lager med stenmjöl för att sedan på ytan ha ett lager med gummiflis,tror ni att det kan bli bra? Sen är det hur man får tag på underlaget och vad det ungefär kan komma och kosta, vill inte lägga ut allt för mycket pengar. Eller om det är nån annan som har nått förslag. Är tacksam för alla svar.:)
 
Sv: Underlag till ridbana

Har själv en gummiflisbana nu men ska bygga om den nu då den inte höll... nackdelen med gummiflis är att de letar sig ner i undermaterialen o gör så att banan mister sin stabilitet o blir tung o lös, gummiflisen packar juh inte sig... Kommer nu att bygga upp den nya såhär: längst ner har vi dräneringsdiken o lägger fiberduk, sen dräneringsrör o makadam, över de 20 cm 0-16 grus o sen 7 cm tvättad 0-5 o överst 5 cm av en specialsand som Syd**en har tagit fram. Kommer inte bli billigt men det kommer förhoppningsvis bli en banan som kommer hålla många många år framöver vilket den med gummiflis inte gjort...
Tror det är svårt o göra en bra bana o komma undan billigt... om man inte har väldigt bra mark att bygga på...
 
Sv: Underlag till ridbana

Var får man gummiflis ifrån? För det är inte tillåtet att använda typ gamla bildäck va? Eller har jag fel?
Jag har ridit på "bildäcksflis" underlag i ridhus. Jag tyckte det var tungt och jobbigt.
 
Sv: Underlag till ridbana

Nä det är inte alla kommuner som tillåter gummiflis längre så man får kolla upp det oxå! Tror dock att viss gummi är tillåten fortfarade, finns juh både från bildäck och från kabelrester bl.a.
 
Sv: Underlag till ridbana

Hej..

Bästa underlaget jag vet är Paddex från SSAB i Oxelösund. Det behövs ingen markduk eller dränering. Paddexen kostar 74 kr/ton och räkna med c:a 18-20 cm tjockt.
 
Sv: Underlag till ridbana

Jag har funderat på paddex men det skulle kosta minst 30 000:- och så mycket hade jag inte tänkt att lägga tyvärr, men tack för ditt tips.
 
Sv: Underlag till ridbana

Jag har oxå fundat på paddex men det skulle kosta 70.000kr till min bana så det blir nog ingen paddex..
 
Sv: Underlag till ridbana

Är det någon som har nån anning om vad vanlig grus kan kosta? För isåfall kunde man kanske blandat det med lite paddex i?
 
Sv: Underlag till ridbana

Vi räknar med att vår bana ( ska göras om ca 2veckor )
kommer att kosta 10-15.000kr och då är det bara materialet, vi gör allt arbete själva och behöver inte hyra några maskiner.
Markduk tillverkar vi på jobbet så det har jag fått spillbitar, och staket kommer vi såga själva på grannens sågverk.
 
Sv: Underlag till ridbana

Okej, vad ska ni då ha för underlag? Vi ska oxå göra allt runt omkring själva så det är bara underlaget som kommer att kosta + staketet då.
 
Sv: Underlag till ridbana

Jag skulle lägga ett tunnare lager paddex i botten o sen gummiflis ovanpå- för svikten. Då har man behållit den naturliga marksvikten dessutom.

gummiflis är inte att rekommendera i ridhus- avger en märklig odör.
 
Sv: Underlag till ridbana

Sambon är grävmaskinist så det är han som har planerat hur vi ska göra, ska se om jag kommer ihåg vad vi bestämde oss för.

Vi kommer att skala bort grässvålen och plana ut marken, kommer behöva sänka 50cm i ena änden och fylla upp 50cm i andra.

Sen lägs drenering och singel ovanpå det.
På med markduk och stenmjöl över markduken.
Sen läggs själva underlaget, vi kommer använda oss utav grusig sand, jag vill inte ha ren sand, tycker att det blir för tungt.
 
Sv: Underlag till ridbana

Ja okej, men det verkar som det är svårt att hitta gummiflis, och paddex är ju så himla dyrt. Är det någon som vet hur det blir om man blandar sand med grus?
 
Sv: Underlag till ridbana

Har du hittat några priser på vad den sanden/grusen du ska ha kostar ca+
 
Sv: Underlag till ridbana

Vi har varit i grusgropen och räknat ordentligt idag och det går ut mer material än vad jag tänkt mig, så materialet går på 20-25.000kr.
 
Sv: Underlag till ridbana

imorgon kommer grävmaskinen och börjar med min ridbana!! kan knapt vänta!!:bump:
bilder kommer sen.
 
Sv: Underlag till ridbana

Ja du måste lägga ut bilder. Vi har funderat på nu att lägga sand och sedan träflis och blandac det, såg att dom hade de på falsterbo.
 
Sv: Underlag till ridbana

Nu har vi kommit till att lägga underlag på våran ridbana, det blir ca 5 cm stenmjöl och ovanpå det blir det grus 5 cm. Tror ni detta kan bli bra.? där ligger ju lite grus nu på ridbanan så det behövs ju inte så mycket underlag. Har fått tag på en billig leverantör med så jag hoppas att detta kan bli bra. Vad tror ni?
 
Sv: Underlag till ridbana

Ja okej, men det verkar som det är svårt att hitta gummiflis, och paddex är ju så himla dyrt. Är det någon som vet hur det blir om man blandar sand med grus?

Gummiflis finns att köpa i Värnamo.;)
Vet om en i dina trakter som har lagt gummiflis. Vet inte var hon köpte det dock. Kan höra efter om du vill.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 681
Senast: Amk
·
Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 310
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 908
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
850
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp