Underlag till växthus?

Tassa

Trådstartare
Jag ska äntligen köpa nytt växthus.
Men jag undrar hur jag ska göra underarbetet.

Det är ett tunnelväxthus och det är större än det jag hade från början, så jag kan inte använda samma grund som från det förra. Enligt anvisningarna kan man montera det direkt på marken, men jag vill ha något lite mer ordentligt att montera det i så att det håller länge. Dessutom har vi mycket sniglar så jag vill minimera springor som de kan ta sig in i.

Det vi funderar på är att använda stenbock/lecablock och gräva ner och använda cement runt om.

Tror väl att det är många här som har växthus, hur har ni gjort underlaget till det? Vill gärna att det ska vara enkelt, men ändå hållbart.

Inspiration och idéer tas gärna emot 😊.
Vill någon lägga in en bild är det helt ok 😁🌸
 
Vi grävde bort all matjord och sedan hade vi fyra lecablock djupt och lade puts på. Därpå lade vi en tjock impregnerad planka och så växthuset på det. det var 50 m ². Fungerade jättebra då det inte blev någon ogräsinväxt utifrån.
Sedan valde jag ta in annan matjord och lägga plattor i mittgången, idag hade jag nog valt att på något vis staketa av mittgången och sedan grusa upp den.
 
Vi grävde bort all matjord och sedan hade vi fyra lecablock djupt och lade puts på. Därpå lade vi en tjock impregnerad planka och så växthuset på det. det var 50 m ². Fungerade jättebra då det inte blev någon ogräsinväxt utifrån.
Sedan valde jag ta in annan matjord och lägga plattor i mittgången, idag hade jag nog valt att på något vis staketa av mittgången och sedan grusa upp den.

Åh det lät ju inte för avancerat. Grävde ni ur enbart för växthusets yta, eller gjorde ni något runt om?
 
Jag ska äntligen köpa nytt växthus.
Men jag undrar hur jag ska göra underarbetet.

Det är ett tunnelväxthus och det är större än det jag hade från början, så jag kan inte använda samma grund som från det förra. Enligt anvisningarna kan man montera det direkt på marken, men jag vill ha något lite mer ordentligt att montera det i så att det håller länge. Dessutom har vi mycket sniglar så jag vill minimera springor som de kan ta sig in i.

Det vi funderar på är att använda stenbock/lecablock och gräva ner och använda cement runt om.

Tror väl att det är många här som har växthus, hur har ni gjort underlaget till det? Vill gärna att det ska vara enkelt, men ändå hållbart.

Inspiration och idéer tas gärna emot 😊.
Vill någon lägga in en bild är det helt ok 😁🌸
Om att montera så det håller längre.

Jag köpte armeringsjärn i bitar och lät böja dem till krokar. Som polkagrisar om du fattar.
Slog ner järnen i marken så den böjda delen höll ställningen.Det sitter benhårt fast.
 
Åh det lät ju inte för avancerat. Grävde ni ur enbart för växthusets yta, eller gjorde ni något runt om?

Det blev ju per automatik mer än bara växthusets yta då man behövde plats för att mura sas.
Utanför grusade vi bara.
Om det hade varit idag så hade jag grävt ut mer åt mesta solsidan och gjort bänkar utanför till annan odling.
 
Om att montera så det håller längre.

Jag köpte armeringsjärn i bitar och lät böja dem till krokar. Som polkagrisar om du fattar.
Slog ner järnen i marken så den böjda delen höll ställningen.Det sitter benhårt fast.
Smart.
Det ska ingå någon form av järn i växthuset som man ska gräva ner i marken. Men jag funderar på att göra något liknande som @ginnies beskrev att de hade gjort 😊
 
Det blev ju per automatik mer än bara växthusets yta då man behövde plats för att mura sas.
Utanför grusade vi bara.
Om det hade varit idag så hade jag grävt ut mer åt mesta solsidan och gjort bänkar utanför till annan odling.
Ja, det förstår jag.

Jag vill lägga plattor utanför så att det går att ha några stolar och krukor utanför.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Gammal användare men skriver under annat nick. Jag ska på möte i nästa vecka i min kommun för att diskutera att läggas in på...
Svar
13
· Visningar
2 137
Senast: Keb71
·
Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
18 446
Senast: Reville
·
Trädgård & Växter Ja rubriken talar väl för sig själv. I en annan tråd skrev jag om hur Stormen Egon massakrerade mitt växthus, nu har jag bestämt mig...
2
Svar
30
· Visningar
7 040
Senast: Monstermom
·
Småbarn Jag känner mig mer än lovligt nervös. Barnets far kommer för att umgås med vår son och jag har äntligen fått honom att gå med på...
2
Svar
21
· Visningar
4 303
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp