T

Thundra

slingrig.jpg

slingor.jpg

1954864961_0f2bd8e82c_o.jpg


Jag är lite nyfiken på hur ni skulle rida på dessa vägar?
Finns väl antagligen lika många svar som bukare och hästar men tjaa.. :p

Är det nån väg ni tycker är olämplig att rida på annat än i skritt?
Vilken väg skulle ni helst att rida på av dessa tre? Vilket underlag föredrar ni förövrigt när ni rider ute i skogen?
Tycker ni det blir jobbigt sen när snötäcket lägger sig på allt eller bara mysigt?

Sen en något orelaterad fråga men ändå, travar/galopperar ni i nedför lutning? När drar ni gränsen? Vad är för brant?

Jag själv är rätt så osäker på underlag och tar det hellre lite lugnt för säkerhets skull, samma med sluttningar.
 
Sv: Underlag

Som du själv skriver, lika många svar som ryttare... :laugh:

Själv resonerar jag lite som du, sluttningar kan jag trava nedför men med "bromsen" i, rena backa självklart skritt. Gällande dina bilder så tänker jag så här:
Bild 1 - skritt o trav i normal takt
Bild 2 - vilken gångart som helst (i mina ögon det perfekta underlaget!)
Bild 3 - 99% skritt + 1% trav om man hittar en lite bredare gräsremsa längst kanten

Under vinterperioden blir det mkt skog o backar för min del, mindre "kondis" mer muskler...

Ska bli kul o se andras svar också!
 
Sv: Underlag

Det här var kul! :)

Svårt att se på bilderna exakt hur det känns att rida på, men jag gör ett försök.

Bild nr 1. Tror att jag bara skulle skritta här, tycker det ser rätt hårt ut. Kanske en liten lugn trav en liten bit, men inte mer än så.

Bild nr 2. Det ser ju riktigt fint ut. Känns det som det ser ut så skulle jag köra full fräs framåt (nja, min häst är lite mesig så det går inte alltid så fort...) i alla gångarter.

Bild nr 3. Jag tycker detta underlag ser bättre ut än bild nr 1, men ögat kan ju spela mig ett spratt. Här skulle jag nog våga rida lite mer än bara skritt, men absolut inte lika mycket som jag skulle hålla igång på bild nr 2!

Hur rider du själv? Det är ju rätt svårt att bedöma efter bilder...

mvh Sara
 
Sv: Underlag

Bild 1: här skulle jag både skritta och trava... lite svårt att säga om jag skulle galoppera.. det beror lite på hur hårt det är och hur känslig hästen är mot stenar.. jag hade en häst på foder förut som knappt hade kunnat skritta på dom stenarna för att hon är så öm i hovarna om hon inte hade sulor.

Bild 2: det ser ut som ett superunderlag. här skulle jag lätt kunna ösa på. självklart inte om det är stenhårt som det blir på vintern.

Bild 3: tveksamt fall men jag skulle nog kunna skritta och trava lungt iaf men inte galoppera.

På vintern när det bara är hårt i marken så brukar jag ta det lugnt och nästan bara skritta. men om det är snö och man vet att det inte är ngn is under och man har brodd kan jag både trava och galoppera.

I nerför brukar jag bara skritta är det bara en pyttliten lutning i ca 2 m och det sen blir rakt och jag kommer i trav brukar jag trava där med. men annars är det skritt som gäller!!:)
 
Sv: Underlag

Jag är inte knusslig, så länge det inte är asfalt eller stort grus på hela vägen går alla gångarter bra. Givetvis beroende på vilken häst och hästens dagsform.

Ang. nedförslut. Jag tar det lugnt i backar med mycket lutning (vad det nu innebär :p), i slänter och sluttningar får det bli som det blir.
Brukar backa några steg i motlut ("backa uppför nedförsbackarna"), superbra träning för rumpan! Självklart, om man gör det lugnt och snyggt utan att dra bak hästen, hästen ska rygga i god form och utan motstånd.
 
Sv: Underlag

Nu har jag själv inte tagit bilderna (shame on me) :o men jag tycker de representerar de vanligaste vägarna som man rider på när man rider ute.

Väg 1 är ju ganska stenig, så är hästen ömfotad skulle jag försöka rida i mitten/kanten, vad som nu är minst stenigast.
Annars skulle jag nog både skritta och trava lite lugnt.

Väg 2 är ju en drömväg enligt mig :love:, där blir det alla gångarter.

Väg 3 är inte stenig, platt och bra men ganska stumt och hårt?
Med en vanlig ridhäst skulle jag nog inte trava, åtminstone inte längre sträckor,
men på gamla travare skulle jag trava med ganska gott samvete då dom är van vid hårt underlag.
Galopp blir jag däremot osäker på? Vad tycker ni?

Sluttningar och små nedförsbackar som snabbt planar ut fortsätter jag nog i trav även om jag tycker det känns lite läskigt, men riktiga backar är bara skritt.
 
Sv: Underlag

Varierande underlag är ju det bästa o så länge hästen är van att gå på allt från mjukt till hårt så skulle jag rida i alla gångarter på alla dessa tre vägar :)

Så det beror nog på vad man sitter på, vad hästen är van vid. Man tar ju inte ut en "ridhushäst" o galopperar på vare sig ettan eller trean ;)

ang nedförs - beror, som de andra sagt, på lutningen. Oftast blir det dock skritt då jag har unga hästar som inte orkar trampa under sig i nedförslut och då blir det bara spring på bogarna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Underlag

Tycker alla vägarna ser fina ut. Hur jag skulle rida skulle mest bero på hästen, om den t ex har svårt att hålla balansen när det är lite upp/ner eller om den är väldigt snubblig ex.

Angående trava/galoppera i sluttning nedför så har jag själv alltid haft travare som jag inte kommit så jättelångt med i galoppen (inget fälttävlansekipage direkt mao! ;) ) därför har jag valt att göra det enkelt för kusarna och hellre valt lite sluttande uppför än rakt/nedför. Det krävs mycket mer balans i hästen i nedförsbackar för att inte slita vare sig det gäller skritt, trav eller galopp, men trav och galopp är i sig mer balanskrävande än skritt (och galopp har nackdelen att de inte alltid har två ben i marken samtidigt som i traven, blir då mer belastning i det framben som får ta all vikt själv i galoppen). Så om det blir skritt eller trav det beror på vilken styrka, balans och form man har i kusen.
 
Sv: Underlag

Skritt trav och galopp på troligtvis alla 3!

Den nedersta kanske jag skulle vara osäker att trava på nåt annat än mkt långsamt... men det är ju svårt att bedömma såhär.
 
Sv: Underlag

1 Ser lite små grusigt ut, skulle nog bara skritta där, e.v.e lite trav
2 Ser ju helt perfekt ut, i alla gångarter :D
3 Ser hård ut, så inte mer än skritt om det inte mjukats upp av regn elr att det kommit ett jämnt lager snö på ^^
 
Sv: Underlag

Precis, det beror ju helt på vad man sitter på för häst, muskler, balans osv..

Har faktiskt bara hört om ett fall där en häst blivit halt pga för hårt underlag,
då var det en tjej som hade galopperat en bra bit på asfalt :o.

På vintern tycker jag det är lite obehagligt att rida med broddar på asfalt, det känns halkigt och osäkert.
Halkar de lätt till på stallgången så kan de säkert dra till en rejäl vurpa på asfalt också?
Så tänker min hönsmammahjärna åtminstone.

På bild 3, vad tycker ni där? Ser det halkigt ut med broddar? :)
 
Sv: Underlag

Bild 1: Alla gångarter i balans och samling

Bild 2: Ger mer möjlighet till tempo/intervall. Alla gångarter

Bild 3: Som bild 1.

Jag tränar mina att gå i alla gångarter både uppför och nedför. Krävs en hel del styrka i trav och galopp för hästen ska hålla sig samlad och inte flänga nerför. Mitt sto, snart 6 år gammal, har kommit till att trava nerför nu. Dagen till ära utmed en rätt tuff stig i skogen. Hon går galant och lätt och rusar aldrig.

...sen handlar det inte om branta stup på nåt sätt utan vettiga backar både uppför och nerför.
 
Sv: Underlag

Med mina hästar: Skritt, trav och galopp på alla tre. Dock varierande tempo, är det hårt håller jag nere tempot.

Det där beror ju mycket på hästens balans och hästens träning sedan innan (har den gått mycket på dessa underlag tidigare? skadeförebyggande? etc). Med en häst som har harvat ridhus år ut och år in rider man förhoppningsvis annorlunda än med en häst som är van att vara ute på dessa underlag.

Jag rider i alla gångarter i nedförsbackar men det är ju inte direkt några branta, långa backar och ser till att jag har kontroll på vad som händer med hästen. Exempelvis kan min ena bli obalanserad i nedförsbackar i galopp och därför väljer jag att trava i stället så länge det inte är någon minilutning.
 
Senast ändrad:
Sv: Underlag

Jag skulle nog kunna rida i alla gångarter på alla 3 vägarna, men kanske hålla mig i kanterna på 1:an. Den ser väldigt hård ut i "hjulspåren".
 
Sv: Underlag

1:an - alla gångarter i lugnt tempo och balans. Hänsyn taget till om/när den är extra hård, t ex vid tjäle utan snö

2:an Alla gångarter utan begränsningar sålänge den inte är frusen. Om/när påfrusen utan snö som ettan.

3:an Är i min värld eg som 1 och 2 men påfrusen. Sålänge den är frusen så skritt och långsam balanserad trav. När ofrusen som ettan.

Alla tre - när snötäckta med bärlager, dvs packad snö eller is i botten, så broddarna inte slår igenom ner i det hårda gruset - som tvåan.

Sommartid är drömunderlaget tvåan, men jag har nästan bara som ettan. Vintertid så det finns inget bättre underlag än hårt packad snö, så där är mina favoritunderlag.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 313
Senast: WSLPZF
·
Ridning Hej. Jag har ett stort problem med mitt travar sto som jag behöver hjälp med. När jag rider på banan så går hon jättefint och lugnt i...
Svar
11
· Visningar
1 878
Senast: Karoliten
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 547
Senast: AlmostEasy
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp