A

Arbogamarre

Jag har tänkt bygga en bra paddock såsmåningom och skulle behöva tips från er på vad för slags underlag jag ska satsa på?
Det ska främst lämpa sig för dressyr ridning men det skulle vara bra om det går att göra även andra saker i padocken! :)
Har ni gjort era padockar och hur gick ni tillväga? Andra bra tips på utformning eller utsmyckning tas gärna emot!! ;)
Bra med tanke på att man kan träna pållen att se läskiga blommor och annat innan tävling! :angel:
 
"Det ska även gå bra att göra andra saker i padocken" ha ha jasså, vad menar du med det ? :rofl:
 
hahaha...jaaa du... :angel:
Det kan man aldrig så noga veta....
dansa schottis kanske :D
hehehe...blev lite knasigt formulerat... :rofl:
 
Kan rekommendera hyttsten som underlag. Det ser ut som ett ganska fint grus, mörkgrått, och finessen med det är att det inte sjunker ner i marken du kan alltså lägga det rakt på gräs eller lera eller vad du har, och det packar ihop sig och stannar kvar, utan markduk. Du behöver ett rätt tjockt lager, ca 20 cm, men sen är det klart.
Blir väldigt bra underlag för dressyrridning i allafall, och är enkelt att använda. :idea:
 
Hej!

Ja, gummiflis är väl det absolut bästa du kan ha och inte fryser det på vintern heller. (Bara om det är superkallt)
Det ger ett sviktande underlag som passar utmärkt för dressyr och andra aktiviteter... :smirk:
 
Har du själv erfarenhet av hyttsten. Är intresserad av materialet. Dock har ju inga banor legat speciellt många år. Tror dock att det kan vara bra att åtminstone dränera under innan man lägge på hyttsten eller varför inte vanligt 0-8 grus. Blir väl inte riktigt samma svikt i det vanliga gruset men ghelt okej bara men harvar regelbundet vad jag förstått...
 
Dressyr- och ovalbanan där min häst står består av hyttsten på leråker utan grus eller annan dränering under. Det är jättebra på dressyrbanan, lagom fast och sviktande och helt ok på ovalbanan men där är det lite lösare, inte lika tilltrampat ännu. Man behöver ha ett ordentligt lager, 20 cm tror jag, och jag tror att delar av ovalbanan fått lite för tunt lager, och därför har blivit lite mjuk och lerig på ett ställe. Jämfört med en grusbana på markduk som jag ridit på förut är det här mycket bättre, inte ens när det har regnat hårt har det varit pölar på banan.
Men visst, banan är ny, anlades i somras, så man vet inte hur länge det håller. :smirk:
 
vi använder också hyttsten.. JÄTTEBRA... :Dvi e jättenöjda verkligen, :) :banana: :bump:
 
Hyttesten är överlägset. Blir perfekt för en dressyrbana. Lagom svikt. Vi har detta på ute dressyrbanan och jag är nöjd, arbetar mer där än inne i ridhuset, trots regn och mörker.
 
Alla ni som rider på hyttsten, har ninågon aning om var man kan få tag i ett företag som kan frakta ner det till västkusten? Funderade oxå, 20 cm sa du, blir det inte djupt att rida på i början eller är det så att det lägger sig på plats med en gång. Det skulle vara kul att höra någon som har haft igång en sådan bana under ett drygt år i alla fall. Någon?!
 
Var får man tag i hyttesten? Hur mycket kostar det ungefär(per kubik)?

Mvh Therese.... som ska anlägga en ridbana
 
Var får man tag i hyttesten? Hur mycket kostar det ungefär(per kubik)?

Mvh Therese.... som ska anlägga en ridbana
 
Ligger detta i Stockholmstrakten? Ägaren var med på kursen "Att bygga häststall" som jag gick och berättade att de använt hyttsten till sin ovalbana samt ridbana. De hade dock lagt dränering under men ingen duk. Kostade runt 70000 kr till båda att anlägga dvs runt 35000 kr till en ridbana. Kostade 159 kr tonnet att frakta dit har jag för mig......
 
Så man skulle kunna lägga det direkt på gräs med andra ord? Hur skulle en sådan bana bli tror ni? Har nämligen hittat ett litet ställe där min bonde o stallägare inte använder till anat än avstälning av skrot som skulle kunna passa till ridbana. :idea: Men vill inte ha den i gräs. Va tror ni?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 027
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 990
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 676
Senast: anna_panna
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 844
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp