Underlagsvård ridhus

Fiorano

Trådstartare
Har lite frågor om ridhusunderlag om hur ni sköter det/hur ni vill ha det.

1: Vad för underlag har ni?
2: Hur stor belastning är det i ridhuset (hur mycket rids det därinne)?
3: Hur ofta harvas det?
4: Hur ofta sladdas det?
5: Hur körs det när det harvas/sladdas (mönster?)?
6: Hur ofta görs det större arbeten med underlaget (tex, lägger in nytt, planar med större maskiner osv)?
7: Har ni några problem med underlaget, om ni har haft problem, vilka och hur har ni löst dem?
 
Svarar i kursivt.

1: Vad för underlag har ni? Vi har Terratex, ganska nytt tror jag, kanske 3,5 år?
2: Hur stor belastning är det i ridhuset (hur mycket rids det därinne)? Privatstall med 12 hästar, dressyrträning 4-5 timmar 1-2 gånger i veckan, hoppträning 1 gång i veckan max.
3: Hur ofta harvas det? 1 gång varannan vecka max, oftast mer sällan. När det har varit hoppning brukar de vara noggrannare.
4: Hur ofta sladdas det? I snitt kanske 2 gånger i veckan, före och efter träning vanligtvis.
5: Hur körs det när det harvas/sladdas (mönster?)? Det rundsladdas bara, inga konstigheter.
6: Hur ofta görs det större arbeten med underlaget (tex, lägger in nytt, planar med större maskiner osv)? En gång har vi fyllt på med mer underlag, det mockas ju ut en del eftersom vi mockar noga,
7: Har ni några problem med underlaget, om ni har haft problem, vilka och hur har ni löst dem? Vi mockar väldigt noga, och vattnar också ofta på sommaren. Jag har aldrig varit med om ett mer välskött ridhus.

Sen vår ridbana blev klar har belastningen minskat lite på ridhuset men där sladdas det kanske 1 gång i veckan pga mindre belastning än ridhuset. Där har vi någon sorts kittsand.
 
1: Vad för underlag har ni? Terratex
2: Hur stor belastning är det i ridhuset (hur mycket rids det därinne)? Varje dag flera timmar under okt-april. 15 hästar uppstallade och externa ryttare kommer även på träningar flera ggr/vecka. Inga hoppträningar. En ryttare som står uppstallad hoppar någon gång/vecka.
3: Hur ofta harvas det? Vid behov- fiber kräver inte jättemycket underhåll då det ligger mer stilla och det blir inte vallar.
4: Hur ofta sladdas det? Se nr 3.
5: Hur körs det när det harvas/sladdas (mönster?)? Vanligt i cirklar.
6: Hur ofta görs det större arbeten med underlaget (tex, lägger in nytt, planar med större maskiner osv)? Typ aldrig regelbundet - behövs inte .
7: Har ni några problem med underlaget, om ni har haft problem, vilka och hur har ni löst dem?
Haft problem med annat underlag då dimensionerna på sanden i kombo med flis var felräknade. Underlaget satte sig inte så blev djupt. Även haft problem med flisblandning som inte byttes ut i tid - blev då halkigt.

Utebanorna har vi sand/grusblandning. Vet inte exakta dimensioner. De behöver vattnas mycket för att hålla sig fasta och sladdas regelbundet för att få ner fukten rätt .
 
1: Vad för underlag har ni? Sand/flis-blandning
2: Hur stor belastning är det i ridhuset (hur mycket rids det därinne)? Används av skolan, sedan av privat uppstallade och ryttare "utifrån". Skulle tippa på ca 20 ekipage per dag när det är säsong :D Hoppning flera ggr/v.
3: Hur ofta harvas det? En gång i veckan ungefär.
4: Hur ofta sladdas det? Ca en gång i veckan, eller två.
5: Hur körs det när det harvas/sladdas (mönster?)? Cirklar
6: Hur ofta görs det större arbeten med underlaget (tex, lägger in nytt, planar med större maskiner osv)? I princip aldrig. Ska läggas mer flis nästa år tror jag.
7: Har ni några problem med underlaget, om ni har haft problem, vilka och hur har ni löst dem? Det blev för djupt ett tag förra året, löstes med mer vatten. Nu vattnas det rejält ca 1-2 ggr/v, mer vid behov.
 
1: Vad för underlag har ni? Machippo dressyr.
2: Hur stor belastning är det i ridhuset (hur mycket rids det därinne)? Vi är 4 st som rider där regelbundet.
3: Hur ofta harvas det?
Harvas inte.
4: Hur ofta sladdas det?
2-3 ggr i veckan.
5: Hur körs det när det harvas/sladdas (mönster?)?
Cirklar.
6: Hur ofta görs det större arbeten med underlaget (tex, lägger in nytt, planar med större maskiner osv)?
Har inte behövt göra något sådant än, haft ridhuset i 3 år.
7: Har ni några problem med underlaget, om ni har haft problem, vilka och hur har ni löst dem?
Inte direkta problem, jag skulle vilja ha det lite fastare, men det behövs fler som rider där. Inga direkta problem vid ridning men vid lösgalopp, longering av unghästen så blir det gropar.
 
1: Vad för underlag har ni?
- Sand/spånblandning
2: Hur stor belastning är det i ridhuset (hur mycket rids det därinne)?
- Ridskola med 30 hästar, ca 7 lektioner/dag med 10 ridande/grupp + 11 privathästar.
3: Hur ofta harvas det?
- 3 dagar/vecka. Om det harvas eller sladdas beror lite på var i underlagets ”livscykel” det är, när det är nytt och inte satt sig sladdas det bara. När det börjar packas till varieras det harv/sladd och sista året innan byte av underlag harvas det bara.
4: Hur ofta sladdas det?
- Se nr 3.
5: Hur körs det när det harvas/sladdas (mönster?)?
- Helst både cirklar och rakor över, vid tidsbrist varannan gång cirklar och varannan gång rakor.
6: Hur ofta görs det större arbeten med underlaget (tex, lägger in nytt, planar med större maskiner osv)?
- Allt underlag byts vart fjärde år. Sen byggs det på med nytt spån vartefter det börjar sätta sig efter byte.
7: Har ni några problem med underlaget, om ni har haft problem, vilka och hur har ni löst dem?
- Det blir dammigt om det inte vattnas, men sen några år tillbaka finns automatiskt bevattningssystem så det är inget problem längre.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 385
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 134
Senast: super
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 728
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 003
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp