underlig färg..kallas vad???

Ja jag är helt värdelös på färger. Inte förstår man så mycket mer av teoretiska förklaringar heller... Finns det böcker att köpa med bilder och färg-benämningen under? :cool:

När jag kom till Inte_Ung första gången och undrade vilken häst jag skulle ta in från hagen sa hon: "Den som ser ut som en fjording, är valack och mest svårfångad av allihop" :D Och jag tillhör de som inte riktigt förstår varför man säger gulsvart. Hästen är ju svart! Kan man inte säga "svart med gulanlag" istället, det skulle göra det enklare för oss som är nya!
 
"men den är ju fjordingfärgad, kan andra hästar också ha den färgen?"
Hihihi! :D Ja, jag vet precis hur det är att umgås med folk som inte kan något om hästfärgerna och knappt bryr sig heller, det är ganska roligt ibland. Fast generellt brukar jag lägga färgdiskussionerna åt sidan när jag möter nya människor, jag vet att de för det mesta inte är intresserade. (Själv tycker jag att det är ganska ologiskt att INTE vara intresserad! :D )

Sen så är det ju så att det inte är intressant att diskutera färger HELA tiden. Men att som omväxling få umgås med folk som verkligen kan detta och diskutera och titta på vackra färgade hästar är jätteroligt, min dator är full av häftiga bilder på hästar i all världens färger. :d

/Erica
 
Finns det böcker att köpa med bilder och färg-benämningen under?
Det är ju just det som inte går att ha - man måste förstå genetiken för att kunna se hästens verkliga färg. Som tröst kan jag säga att när man väl kan grunderna faller resten på plats lätt som en plätt, då kan du namnge färgen på en silvergulbrunblackskäck om så var fallet. :D (ok, nästan i alla fall, dessutom sa vi ju att gulbrunblack hette vitblack *fniss*)

Varför tror du att det är svårt för en som inte är insatt i färggenetiken att se skillnad på färgen på Inte_Ungs brunblack och gulbruna? Jo, därför att om du inte är medveten om hur de olika generna påverkar grundfärgerna så är det svårt att generalisera och "se igenom" nyanserna. En brunblack med en annan nyans skulle förmodligen inte alls vara svår att sortera ut - tänk dig t.ex. Blaers brunblacka färg, den är helt annorlunda.

Beträffande gulsvarta - vad skulle du kalla den här hästen t.ex.?
Katla
Svart skulle definitivt inte vara beskrivande i det här fallet, ljust gulsvart är alldeles utmärkt! Svart med gulanlag, visst går det, men gulsvart är ju ett sånt fint och bra svenskt ord så varför inte använda det? Det finns inte i alla språk ens - jag tror det är tyskan som inte har något ord för den t.ex.. Engelskans "smokey black" är inte alls lika tydligt vad det syftar på, det skulle snarare antyda en musblack (tänk bara på namnet "Reykur") än det genetiskt tydliga gulsvart.

Den duktiga Lukka på Island har jag haft ganska vilda diskussioner med angående detta. Hon har ett gulsvart avelssto som ser helt svart utan antydan till gulaktighet, men har bevisat att hon har gulanlaget via avkommor. Hon är registrerad som "svart" men jag menar att en sådan häst borde omregistreras till gulsvart - liksom Bernstein t.ex.. Det här var bara några exempel, det finns många fler, men poängen är att jag tycker att det är viktigt att hästarna benämns med de färger de har genetiskt och inte vad de ser ut att ha för färg.

/Erica
 
*Suck* Ja då lär jag aldrig lära mig! Jag var urusel på genetik i skolan och inte fattar jag mer nu heller. Jag har ju försökt läsa Tims färgskola med det går in på ena sidan och ut på andra... Tur att jag inte avlar eller registrerar hästar! :D
 
Som fjordingägare blir jag alltid lika irriterad när fjordingar över lag beskrivs som gulblacka :crazy: Det finns ju inte ens en färg som heter så längre och när det fanns det så var det i alla fall enormt ovanligt. Varför inte bara säga black kort och gott om man har svårt att skilja färgerna åt (vilket även jag har ibland beroende på nyans).
Jag är så himla trött på att min häst byter färg varje gång som tex. en veterinär skall skriva papper på henne :mad:

Inte nog med att alla "gulblacka" hästar är fjordingar, alla fjordingar är gulblacka också... :crazy:
 
Nej, då hade det blivit en sotvit, som är nästintill omöjlig att skilja från pärlvit (aka perlino).
Dessa hästar är gulaktigt vita i pälsen och har blå/stålgrå ögon samt rosa hud.

PS: Vad är "russbrun" för färg??
 
Nej, Katla är bara väldigt ljust gulsvart och ovanpå det väldigt solblekt också. Väldigt vacker tycker jag, hon såg verkligen ut som en "guldhäst"! En svart med dubbla gulgener, sotvit, ser likadan ut som en gulvit. Det är i princip omöjligt att se på en sådan häst vad den har för grundfärg. Undantaget pärlvit, där bleks kroppen lite lättare än manen, så manen kan se lite rödaktig ut också. Man kan tänka sig att en sotvit skulle vara lite mörkare (rödaktig över hela kroppen) än en gulvit, men det är så svårt att säga. Därav det användbara BEC så slipper man linda in sig i vaga spekulationer om grundfärgen.

/Erica
 
Inte nog med att alla "gulblacka" hästar är fjordingar, alla fjordingar är gulblacka också...

Ja visst blir man trött. Det är så som jag har givit upp och säger gul eller något annat beskrivande i stället. Men min Islandshäst är vad som tidigare betecknades som gulblack, och han är 25 år så han kan väl få fortsätta vara gulblack tills han dör?
 
Aha, så dubbla creme-gener syns garanterat på svart. Det var ju bra. Jag skall försöka att avla mig en BEC nu när det inte anses som en defekt längre. Jag har alltid velat ha en pärlvit, så länge som jag kan minnas faktiskt sedan jag var liten.

PS: Vad är "russbrun" för färg??

Det är rödbrun (kopparfärgad) kropp med svart man och svans och mjöldoppad mule med svart runt näsborrarna. Det finns säkert någon bra genetisk beteckning på det också.
 
jag förstod precis vad som menades med russbrun! fick direkt en bild i huvudet, det måste vara smidigt när man ska förklara för färg-ovetande människor :)
 
Anlaget för "russbrun" heter pangare och vad jag vet så råder det lite delade meningar om hur det visar sig. Vissa hävdar att det syns på alla grundfärger, dvs fux, brun och svart, medan andra (inklusive mig) anser att en svart häst aldrig visar pangare-anlaget. Tim har berättat att detta undersöktes någon gång (i USA?) och där kom man fram till alla till synes svarta hästar som såg ut att vara pangare egentligen var mörkbruna.

Hos russen är det ju väldigt vanligt, likaså exmoorponnyerna. Hos islandhästen är det lite mer sällsynt och ofta tror folk att de hittat en pangare-häst fastän den egentligen inte uppvisar alla egenskaper hos en sådan. Mjölmulen och sedan de ljusa partierna i ljumskarna - ofta tror folk att bara mjölmulen visar på ett pangare-anlag men det är alltså fel.

Islanshästen jag rider är dock väldigt tydligt pangare, tyvärr har jag inga foton framkallade ännu. :)

/Erica
 
Jag får trösta mig med att den andre är läckert brunblack. :D Nej, jag sätter ju inte färgen framför allt annat såklart, så båda två är lika vackra i mina ögon. :)

/Erica
 
Mitt gulbruna sto fick en sådan avkomma med Atli. Det gulbruna stoet har mjöldoppad mule, men inte går det att se om ljumskarna är ljusare i allt det gula.

Hur skulle det se ut på fux?

Pangare föresten vilket roligt namn. Barnspråk för pistol.
 
Aha! Jag gissade att det det var den färgen du menade, men var inte säker. Min fd sköthäst var en mycket vacker sådan! Ljust brun med gullig vit mule och vit mage! :)

Anlaget är ju relativt vanligt hos nordsvensk och ardenner också.
 
Jag har två ston som jag kallar för "mina gula".
Min son säger att han vill rida på mammas Gula hät!
Den ena är vitblack och hennes dotter är gulbrun.

Förrästen Emma77, den gulbruna dottern är efter din "nickbild". Hon är min sagoprinsessa och är så söt att jag skulle vilja äta upp henne. :d :d :d

Jo, häftiga färger är det allt men lite jobbiga också.
Min vitblack har ju mer än en gång blivit kallad för fjordhästen :-( Jag gillar fjordingar och ser det verkligen inte som en elak kommentar, men hon är ju Islandshäst.

Mvh Åsa
 

Liknande trådar

Avel Jag fick en fölunge som är väldigt ljus i pälsen, vit/gräddfärgad på insidan av låren och har typ en ål (ljusa partier längst ut och sen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 361
Senast: Maja_Kandi
·
Hemmet Håller på o fixa köket, så mycket det går i alla fall. Budgeten tillät inte att riva ner exakt allt o börja om. Så det fick bli såhär...
Svar
2
· Visningar
958
Senast: Lukaskatt
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 550
Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 419
Senast: Tjôta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp