underlig färg..kallas vad???

B

**BORTTAGEN**

Mitt borkskäcksto(har ål på ryggen) (ponny) har nu haft ett par föl.

Hennes första föl var riktig rödfuxskäck..riktigt illröd i pälsen...

...manen och svansen i samma färg(röd och vit)...förutom....han hade svart ål på ryggen och där ålen går ut vid svansen så är det 1 cm tjock rand i svart i svansen....resten rött/vitt.

Vad skulle ni kalla färgen då??

Föl nr två blev brunskäck...även han med ål...nu väntar vi nummer tre...spännande!
 
Jag tror inte att ditt sto är bork, jag tror att det är gulblack. Så det blir inga isabeller utan bara blacka hästar.

Då är föl nr ett rödblackskäck och föl nr 2 brunblackskäck.

Har du tur så kan du ju få en musblackskäck.
 
Glömde att det var skillnad på bork och black!

Men du har rätt hon är black eftersom hon har ål.
 
Nja, det är inte alldeles säkert att det är en black bara för att det finns en mörk rand längs ryggraden.
En äkta ål är skarpt avgränsad hela vägen, medan en "fuskål" ofta har lite suddigare kanter.
Det är ganska vanligt med hästar som har fuskål, men detta innebär inte att de är blackar...

Vad gäller färgen du undrar över, har du inga bilder att visa så är det betydligt lättare att se!
 
Jag vet inte hur man lägger ut bilder här på Bukefalos men kan skicka dem privat.
 
Ja du...lättare sagt en gjort..hade en del bilder...men att få med ålen på ryggen på en rund ponny.Lyckades hitta en bild....på hennes bakdel...skickar den så får du se! :bump:
 
Jo, det ÄR en black du har! :)

Anledningen till att jag skrev det jag skrev ovan är att det är VÄLDIGT vanligt att gulbruna hästar felaktigt benämns som blackar...

Men till Inte Ung vill jag bara påpeka att det inte fionns nån färg som heter "gulblack"... ;)
De är antingen brunblack, rödblack eller musblack... (eller isabellblack, gbrblack osv om de har gulanlag också)
 
Fast ska man vara petig finns det inget som heter gulbrunblack heller för de kallas för vitblackar. ;) Personligen skulle jag tycka gulbrunblack var bättre, men jag kan leva med vitblack.

/Erica
 
tillägg till mitt ovanstående inlägg...
OM det är färgen på denna hästen som efterfrågas i originalinlägget, så skulle jag nog definiera den som brunblack.

Och till Cheeserica - :o tänkte'nte på dé... Är inte sådär jättebevandrad i blackfärgernas nomenklatur när de börjar blandas med gulanlag ock sånt.. Och min färgbok ligger ute i bilen, följer alltid med när jag ID-kollar och blir kvar i bilen..
 
Jag vet att det heter brunblack och kommer i olika nyanser. Men skriver man gulblack, så ser alla en fjording i sitt huvud och då så ser de rätt färg.

Men då så borde ju musblack heta svartblack i standardiseringens namn.

Jag kunde på beskrivningen av avkomman gissa att hästen var black och inte bork. Och jag skiter i att det heter ljusbrunblack och gulbrun. Jag gillar de gamla orden bättre, du vet ju tydligen helt klart vad jag menar i alla fall, så det gick ju bra, eller hur?

Jag har både en gulblack och en bork, så jag vet precis hur man ser skillnaden.
 
En black häst har ål, zebraränder på benen och ev grepp över manken. Black finns i flera nyanser.
En bork häst är visserligen oxå "gul" men har svart svans o man och svarta ben. om en bork kan ha ål låter jag vara osagt, för det vet jag inte.
 
Lugn lugn, :eek: det är ingen som försökt vara otrevlig här - ameo hade ju t.o.m. en blink-smiley efteråt. ;)

Vad gäller musblack och svartblack, så ja, kanske det - folk skulle säkert förstå dig om du sa "svartblack". Vi har kommit långt med att upprätta en bra svensk färgnomenklatur, längre än i många andra språk (t.ex. isländskan). Poängen med att ha en och samma nomenklatur är att det inte ska uppstå förvirring och ihopblandning av färgerna. Just gulbrun och brunblack kan lätt förvirras eftersom gulbruna även de kan ha "fuskålar" - problemet i engelskan är ju här att båda kallas för "buckskin" och har gjort det länge, vilket gör att man aldrig kan vara säker på vad folk menar.

Sedan så kan ju en fjording vara bra många fler färger än ljusbrunblack - även om det är det vanligaste. De har både rödblackar, musblackar, vitblackar, isabellblackar och BEC-färgerna - alltså är det även här dumt att kalla en brunblack för en gulblack.

Så fortsätter du använda "bork" och "gulblack" så är det ju visserligen helt ok. Det finns många här i landet som fortfarande gör det. Men du får räkna med att många gånger möta inställningen att du inte kan något om färger. ;) (och nu menar jag inte att jag tror det)

/Erica
 
För mig är gulblack detsamma som isabellblack, och jag tror att detta även överensstämmer med den "nya" standarden för namnsättning av färger. Så säger du gulblack när du menar brunblack, får i alla fall jag helt fel bild i huvudet...

Vitsen med en namnstandard är ju att alla skall följa den så att man vet vad folk menar ;-)
 
Ameo!!!

Bilden föreställer stoet med den senaste fölungen...den är brunskäck och har ål..(så du inte tror att jag menar att det skulle vara den rödfuxfärgade fölungen)

...tyvärr ingen har jag ingen bild på den fuxfärgade fölungen...som hade ål...det svarta i svansen fortsatte liksom bara där ålen gick och rakt ned...resten av svansen röd/vit....förvirringen ligger i att alla säger att om en häst har minsta lilla svart i svansen så skall den benämnas som brun...

...lite förvirrande när en fölunge ser fuxfärgad ut...lika röd som tex As de Thurin.Mamman är gulskäck med ål..hon har även en del zebraränder på benen.
 
Jag är alldeles lugn.

Men jag ser det så här. Det finns en "beskrivande" färgbeteckning, gulblack och bork och en genetisk färgbeteckning, ljusbrunblack och gulbrun. Och beroende på om man talar om hur hästen ser ut eller vad den har för färg så kan man använda olika.

Man behöver inte vara seriös jämt bara för att man vet hur det skall vara. Jag använder oftast orden gul, röd, svart, grå o.s.v. när jag beskriver vad hästarna har för färg. För jag är så busig med orden. Och jag säger inte kratsa hovarna heller, jag säger "peta fötterna".
 
För mig är gulblack detsamma som isabellblack, och jag tror att detta även överensstämmer med den "nya" standarden för namnsättning av färger

Om det är så, så bör jag nog lägga av med buset gulblack. Plats för missförstånd alltså. Men jag trodde att det var solklart vad som menades.
 
Det är väl antagligen därför det skär i mångas ögon att läsa "bork", "svart/vit skäck", "trefärgad skäck" etc - de är namn på en fenotyp och inte en genotyp. När man börjar intressera sig för färggenetiken så brukar man även övergå till de "genotypiska" namnen istället för att undvika missförstånd.

Jag är förmodligen ganska petig på den här punkten, jag har flera gånger diskuterat med andra duktiga färgvetare huruvida en svart häst med gulanlag som inte syns (men som bevisats via avkommor) ska kallas gulsvart (genotyp) eller bara svart (fenotyp). Personligen tycker jag att det är glasklart att den ska kallas för gulsvart, medan andra tycker att det är löjligt eftersom det inte säger något om hur hästen ser ut.

Beträffande gulblack så tror jag inte att det är ny standard för isabellblack (men jag vet inte säkert). Jag tror snarare att det är ganska tydligt att gulblack antyder brunblack eftersom "yellow dun" är ett vanligt uttryck för brunblack på engelska.

/Erica
 
Ja men det är ju så bökigt.
Och allra bökigast är det med de "svarta".
Inte orkar jag förklara för den som skall hämta den "svarta" hästen, att den inte är svart utan bara ser ut så. Den är egentligen brun eller gulsvart eller något annat som inte syns. Jag hade 4 "svarta" hästar i hagen, en brunsvart, en sådan där Rapp, som är alldeles svart och skiftar mot blått, en gulsvart och en alldeles vanligt svart. Alla utan tecken. Inte skulle det ha hjälpt för att komma in med rätt häst att jag sagt genotypen. Det var storlek, med eller utan snopp samt frisyren på man och svans som gällde.

Ute i leran blir det praktik som gäller, medans det vid böcker inne där det är rent, gärna blir teori.

Ni anar inte hur många gånger som det borkfärgade stoet kommit in av misstag, när det var den gulblacka valacken som skulle in. De är så himla lika. Det var att identifiera med eller utan snopp där också.
 
Jag skulle inte vilja säga att det är teori och praktik som skillnaden ligger i, utan hur mycket färggenetik-kunskap folk i sällskapet har. Skulle du bett mig hämta den brunblacka hästen så skulle jag inte komma in med den gulbruna, tro mig. ;) Visst skulle jag också få problem att se skillnad på alla dessa "svarta" hästar i olika nyanser, men jag tror att vetskapen om att Askur från Håkansgården är gulsvart och inte svart har betydelse i många fall - en svart hingst ger möjlighet till ett BEC-föl undan ditt gulbruna sto, men det skulle inte en svart hingst ge. :)

Ett litet roligt inskjutande var att Emma hade lite problem med att försöka förklara för mig vad för färger dina hästar hade, det var roligt men jag tror hon kom fram till rätt färger i slutändan också. :)

Vad jag menar är att mellan personer som har kunskap om färggenetiken så är det väldigt lätt och smidigt att kommunicera vad hästen har för färg och hur den ser ut. För tydlighetens skull kan man lägga till nyanser eller andra detaljer. Mörk gulbrun ger mig direkt en klar bild av hur hästen ser ut, likaså ljust silversvart, brunskäck med mycket vitt osv. Om en person inte har kunskap om färgerna måste man gå långa omvägar - "hästen med gul kropp och svarta ben och svart-brunaktig man och svans med ljusa slingor i" istället för bara gulbrun (man behöver inte ens lägga till "solblekt" eftersom man förstår att hästen genetiskt är gulbrun).

Alltså menar jag att det är bekvämt alla kalla alla hästfärger för deras riktiga namn. Det hade tagit mycket längre tid för mig att lära mig namnen på alla hästar på Silverkedjan t.ex. om jag inte kunde lite om hästfärgerna. En beskrivning efter fenotyp av Tims Freydis hade blivit något i stil med "mörkt chokladbrun med gråaktig man och svans med ljusa slingor i", istället för silversvart. :rofl:

/Erica
 
Om en person inte har kunskap om färgerna måste man gå långa omvägar - "hästen med gul kropp och svarta ben och svart-brunaktig man och svans med ljusa slingor i" istället för bara gulbrun

Det är nog så jag har haft det omkring mig litet för mycket, så jag har väl blivit miljöskadad. Jag kör den långa hangarangen på en gång, så slipper jag skicka ut fel häst med en ny beskrivning av färg, kön och kännetecken.

Det är fortfarande många storhästryttare som pekar på min gulblacka valack och säger, "fjordingen där var ute ur hagen i går". Och han är ju ofta ute ur hagen, men han har alla de år som jag har haft honom varit en Islandshäst. Och när jag säger att "nu så är det där ju en Islandshäst och visst han är ofta ute, men det gör inget", så svarar de "men den är ju fjordingfärgad, kan andra hästar också ha den färgen?"

Sedan så klarar de färgerna brun, fux, svart och skäck. Med litet tur även russbrun och musblack.

Och efter 15 år så orkar jag bara inte tramsa med det där. Emma rider en gul häst med svart man och svans, svarta ben och snopp. Det blir enklast så.
 

Liknande trådar

Avel Jag fick en fölunge som är väldigt ljus i pälsen, vit/gräddfärgad på insidan av låren och har typ en ål (ljusa partier längst ut och sen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 288
Senast: Maja_Kandi
·
Hemmet Håller på o fixa köket, så mycket det går i alla fall. Budgeten tillät inte att riva ner exakt allt o börja om. Så det fick bli såhär...
Svar
2
· Visningar
954
Senast: Lukaskatt
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 531
Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 410
Senast: Tjôta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp