Bukefalos 28 år!

Underliv efter graviditet...

A

Anonym_mum

Jag födde barn vaginalt för snart ett år sedan. Allt gick bra och det enda som var riktigt jobbigt och gjorde ont var när BM skulle sy efteråt:(. Hur mycket eller lite vet jag inte, det sa hon inte och i journalen står "suturer: 3 st, flertal". Jag frågade då vi låg inne eftersom jag ville veta hur mycket och var jag var sydd, men fick inget svar - om jag absolut ville kunde de försöka få tag på barnmorskan som sydde men det hörde inte till vanligheterna att man frågade så?
Efteråt har jag haft jätteont och pratade med personalen på BB(medans vi var kvar) de sa att "man har ont efter en förlossning, men det går över efter 6-8 veckor.." efter 12 veckor hade jag fortfarande ont, inte lika ont som i början, men fortfarande då jag kissade eller liknande. Jag kontaktade min BM från MVC och fick tid för en undersökning. Hon tyckte det såg lite väl rött ut och var lite flikigt men annars såg allt ok ut. Fick tid för läkarundersökning i af.

Läkaren kom och förklarade att det egentligen var onödigt att undersöka någon som fortfarande ammar, slemhinnorna är sig inte lika då så mitt obehag skulle nog släppa då jag slutat amma. Sex skulle nog gå med mycket glidmedel..."jaha, fastän jag inte ens kan kissa utan obehag?"

Nu först, nästan 1 år senare vågar jag känna efter i underlivet. Känner inte igen mycket...:( försökte under senaste mensen att använda menskopp - det var dumt!! Jag fick in den efter lite bök och den satt bra och var otroligt nog(!) inte obehaglig. Men, jag höll ju inte på att få ut den!! Det är helt enkellt för tight vid ingången så jag kunde rent fysiskt inte få in två fingrar så jag kunde knipå åt om koppen! Fick testa flera gånger, andas och slappna av, men det gick bara inte. Slutligen fick jag ta ett finger och lirka och DRA ut den. Inte behagligt!!

Ska det vara såhär?? Vart kan man vända sig?? Bor i Sthlms-trakten.

Vad har ni andra haft för upplevelser/problem efter graviditeten?
Vi börjar planera syskon, men jag inser att det går ju inte då vi med nöd och näppe kan ha sex, hur skulle en förlossning gå till då:confused:
 
Sv: Underliv efter graviditet...

Klart det inte ska vara så!!!!! Vänd dig omedelbart till din gyn och förklara problemet och acceptera inte att inget görs. Lev rövare!!
Att det tar ett par månader är kanske förståeligt, men inte ett år. Jag syddes lite kors och tvärs också, och nu efter 4½ månad börjar jag känna mig "normal" igen även om det SÅG helt bra ut på efterkontrollen vid ca 10-12 veckor och bm sade att allt var läkt och tipp-topp.

Jag håller med om att allt känns lite skumt i nedre regionerna, menskoppen har jag lagt på hyllan ett tag, och första månaderna funkade inte tampong heller. Jag har aldrig fått amning att funka, men slemhinnorna är fortfarande extremt sköra tycker jag.
 
Sv: Underliv efter graviditet...

nej, så skall det väl ändå inte vara! Säg ifrån!!

Jag kommer inte ihåg, men jag kände mig ganska normal efter några månader bara och nu är det som vanligt mer eller mindre. Ont gjorde det bara första dagarna.
 
Sv: Underliv efter graviditet...

Vad sjutton? För det första: Det är väl helt naturligt att man vill veta hur mycket man blev sydd? När jag frågade detta efter min första förlossning (hade mycket ont) hämtades journalen och de rullade in mig på ett undersökningsrum, plockade fram en spegel, visade och förklarade. Mycket proffsigt precis som det ska vara!

Jag hade besvär länge av ärret (över ett år), blev sydd lite snett liksom så att det drog när det läkte. Det gjorde ont och jag spände mig jättemycket pga detta. Det blev som en slags "kramp" och sex funkade knappt. Kan det vara så för dig, kanske?
Andra förlossningen sprack ärret upp igen, men nu är jag så van vid det att det inte påverkar mig längre. Har väl blivit mjukare med tiden...
 
Sv: Underliv efter graviditet...

tycker du ska vända dig till gyn, tar de inte dig på allvar- be att få byta läkare. det tar ca ett år för ett ärr o stabilisera sig ordentligt sen brukar det mjukna.
har de sytt fortlöpande kan de hända att de skriver i jornalen som du skrev.

jag fick barn i mars förra året, de sydde mig med 2 stygn som jag egentligen kanske inte behövt hette det men för säkerhets skull så... de sista stygnet har jag haft ont av och har fortfarande, har blivit som en ärrkant som gör ont vid närmre umgänge med maken, missionären går bra inget annat.
jag fick en BM-student som ville prova lägga en bäckenbottenbedövning när hon skulle sy, visst sa jag bara jag slipper känna någon smärta, jag hade ont från sticket, i säkert 5 mån var där en ilande smärta i bäckenbotten.
tycker oxå man känner sig ihopsjunken invärtes men det är ju bara o träna på med knip osv o hoppas de räcker för att bli stark i muskulaturen igen.
nu väntar jag barn nr 2 och det som oroar mig mest är faktiskt ärret från förra förlossningen då det diskuterades om de skulle behöva klippa för att få ut barnet, hög var jag på lustgasen men lyckades protestera o hitta nya krafter o gud va glad jag är för det:)
 
Sv: Underliv efter graviditet...

Du skall vända dig till Kvinnokliniken på ett sjukhus som du har förtroende för.
Ett kvinnligt underliv är mycket tacksamt att få till så att det blir bra efter en förlossning så du skall definitivt inte behöva ha det som du har det.
Jag har fått underlivsplastik för att laga en reva som blev större för varje barn.
Och mitt underliv är nu efter 3 barn både prydligt och funktionellt på alla vis.
 
Sv: Underliv efter graviditet...

Jag har inte haft dylika problem som dig, men problem har jag haft.

Jag sprack framåt när dottern föddes, och det tog nästan 3år innan det kändes "som vanligt" igen att ha sex. :crazy: Jag hade stora problem med känseln, att jag vart okänslig alltså där det blivit ärrvävnad, men det har som tur är löst sig av sig självt...
 
Sv: Underliv efter graviditet...

Jag vet inte var du födde nånstans men jag håller med Inte_Ung, vänd dig till kvinnokliniken på ett sjukhus du har förtroende för.
Min syster var med om en mardrömshistoria efter sin första förlossning. Hon hade ingen mellangård kvar! Alla sa till henne att det såg normalt ut så hon led vidare. Inte förrän nu när hon blev gravid igen 5 år senare sa dom till henne att hon inte kunde föda vaginalt pga detta. Hon har fått träffa en gynekolog som verkar vara fantastisk på Danderyd. Och har fått tid för ett gyn kirurgiskt ingrepp.
Gynekologen frågade henne hur hon har kunnat fungera normalt :crazy:
 
Sv: Underliv efter graviditet...

fy vad arg jag hade blivit om ja var din syster. hon har aldrig funderat på en lex-maria anmälan??
 
Sv: Underliv efter graviditet...

Det är jag orolig inför förlossning nr 2 som är inom 3 veckor, att tidigare syning ska gå upp. De säger att det inte är någon fara men, vem vet det? Har emellertid sagt att jag hellre vill bli klippt än spricka som jag gjorde förra gången.

Jag hade riktigt ont efter mina stygn i 3månader efter förlossningen och är inte helt ok. Ser ok ut, men jag kan inte använda tampong och det känns inte likadant vid sex. Har blivit undersökt av läkare nu under den här graviditeten och allt ser bra ut, även om det känns mysko....
 
Sv: Underliv efter graviditet...

Hon blev nog mest ledsen och besviken och jag tror inte hon skulle orka med att engegera sig i en anmälan.
Dessutom är hon glad nu att det ska bli åtgärdat.
 
Sv: Underliv efter graviditet...

TS: Lider verkligen med dig! Jag hade blivit förbannad om jag kännt att jag inte fått den hjälp och stöd som jag tycker att man ska få!

Men är det verkligen normalt att det blir sånna besvär efter att man sytt?:eek:
Om de ser att det blir trångt, klipper de inte först då för att det ska läka bättre när man syr?

Jag väntar mitt första barn och jag o mina syskon var tydligen väldigt stora när vi föddes.....:crazy:
 
Sv: Underliv efter graviditet...

Stort barn behöver inte betyda att man spricker mkt, en kompis första barn vägde under 3 kg och da sprack hon ganska mkt. Andra barnet vägde över 4 kg men da blev det inte ens en bristning
 
Sv: Underliv efter graviditet...

Det är jag orolig inför förlossning nr 2 som är inom 3 veckor, att tidigare syning ska gå upp. De säger att det inte är någon fara men, vem vet det? Har emellertid sagt att jag hellre vill bli klippt än spricka som jag gjorde förra gången.

Jag hade riktigt ont efter mina stygn i 3månader efter förlossningen och är inte helt ok. Ser ok ut, men jag kan inte använda tampong och det känns inte likadant vid sex. Har blivit undersökt av läkare nu under den här graviditeten och allt ser bra ut, även om det känns mysko....

Om de klipper borde det inte vara så stor fara att det gamla går upp precis likadant. Jag kan i stort sätt räkna med att alltid spricka på samma ställe (vill inte klippas), fast inte lika mycket som första gången då barnet drogs ut med klocka och jag inte hann töjas innan alls. Sånt spelar ju klart in.

Har du börjat förbereda för vaginal förlossning genom att smörja huden runt om underliv och mellangård? Weleda har en olja inför förlossning och en kompis använde olivolja sista veckorna innan för att minimera sprickor. Hon sprack inget alls (om det nu hade med oljan att göra...?!) Men det skadar ju inte att göra vad du kan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Underliv efter graviditet...

Jag var super orolig efter min andra förlossning och då syddes det inte många stygn.

Men det slet och drog så fort jag rörde mig osv men alla sa att det såg normalt och fint ut.

Jag tror att huden där nere är väldigt känslig och att trådändarna retade och störde vilket ledde till att läkningen tog mkt längre tid.

Min dotter föddes 1 maj i år och idag har inga men kvar men jag hade det asjobbigt i början, vågade knappt gå på toa. Detta höll i sig i flera månader.
 
Sv: Underliv efter graviditet...

Tack för alla era svar!! :love:
Känns bra att veta att jan inte är ensam om dessa problem(eller liknande). Även om det såklart skulle kännas bättre dessa problem inte existerade.

Jag är övertygad om att det har sytts snett, speciellt som en del av den ena innre blygdläppen har "försvunnit" gissar att den dras in lite. Någon mer skrev att den blivit lite snett sydd, skulle gissa att det är problemet...

Nu kan jag ha sex, men det är missionären och inget trix! Vi måste också hjälpas åt för att han ska kunna komma in. Åker han ut i "akten" så måste han "trixas" in igen, väl inne så funkar det hyfsat. Men som sagt menskopp eller tampong är inte att tänka på:(

Mest orolig är jag ju inför en ev ny förlossning, spricker gör det säkert om det är såhär tight, å tänk om de då syr ihop ÄNNU mer??

Jag ska ta och ringa gyn på Danderyd, vet att de är duktiga. Fruktade bara att de kräver remiss från husläkare eller liknande och att jag då måste utsätta mig för en helt onödig gyn-undersökning där först... hua! Men, lika bra att ta tag i detta innan jag (förhoppningsvis) blir gravid igen.

Valde att skapa ett anonymt nick för denna fråga.... just det här är väl det jag inte har kunnat diskutera med vänner eller föräldrar eller alla som kom med mer eller mindre önskade råd i övrigt under graviditeten:grin:

Men tack än en gång! Nu ska jag ta tag i det här!!;):)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 340
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Jag behöver råd från någon som upplevt liknande. (Inte, ”jag har aldrig haft ont av min kopp, möjligen obehag, det går skitsmidigt, du...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 271
Senast: Lillefrun
·
Gravid - 1år Är gravid i 22+6, och har senaste veckorna haft ganska mycket sammandragningar, vaknade i måndags natt med en väldans mensvärk som höll...
Svar
6
· Visningar
3 724
Senast: kakan89
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 686
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lädervård
  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp