Underlivsbesvär

GardenAngel

Trådstartare
Jag orkar inte göra ett anonymt nick, så ni som känner mig IRL läser på egen risk :D (risk för att endast kunna tänka på min fisse när vi ses, osv)

Jag har alltid haft lite strul med min fisse (vagina). Alltid haft flytningar i alla dess former, problem med återkommande svampinfektioner, dålig lukt och oregebunden mens. Som längst gick jag utan mens i 1,5 år men varken blodprov eller UL visade på något konstigt. Cellprov har inte visat på någon förändring heller, tack och lov! Dessa problem har jag haft både innan och efter att jag blev sexuellt aktiv. Jag har även testat mot klamydia, med negativt resultat.

Med tiden har lukten blivit värre och/men svampinfektionerna har hållt sig borta. När jag tog mitt cellprov frågade jag innan ang bakteriell vaginos då jag tänkte att det kunde vara det. BM sa att det skulle hon ha känt på lukten direkt när hon tog provet. "Allt ser bra ut", ni vet. Så jag har väl levt lite i bubblan av att min fisse är såhär och det får jag leva med. Svamp och lukt, hit och dit.

Men så träffade jag killen jag dejtar för närvarande som tog upp detta med mig (på ett väldigt försiktigt och finkänsligt sätt!) och var orolig för lukten. Han hade aldrig känt något liknande. Lukten är starkast efter sex, vilket jag förstår är ett tecken på BV, men det luktar inte rutten fisk - som alla ställen man läser på säger att det gör. Kan vara att jag aldrig har luktat på rutten fisk.. men jag tycker det luktar surt/salt. Nästan lite som sperma! Är det rutten fisk-lukt?
Nåväl, han har nu försökt råda bot på detta och pratat med sin moster som är apotekare, och hon har tipsat om en produkt jag ska testa. Under julen testade jag en produkt från apoteket som skulle återställa balansen, som jag fick tips om av apotekaren där. Blev kanske lite bättre under kurens gång men så snart jag slutade med kursen så är det tillbaka.

Igår fick jag även en blödning! Jag har visserligen ätit ihop två p-pillerkartor och det är med stor sannorlikhet en mellanblödning. Men jag reagerade på att blödningen inte luktade mens (som i min värld luktar lite.. fatt? Basiskt? Kvalmigt? Dött?) utan sådär surt/salt som det luktar efter sex.

Idag har jag beställt den där gelen som mostern tipsade om, en duscholja och en menskopp och ska testa gelen innan jag tar mod till mig och kontaktar sjukvården (vill inte!!). Gravtestade mig innan jul också, men eftersom jag är livrädd för en oönskad graviditet så kommer det nog göras snart igen.

Okej, ville nog mest skriva av mig lite.. Men jag känner ingen som har problem med underlivet. Alla jag pratat med (mamma/systrar/bästa vän) har väldigt oproblematiska underliv.. Hjälp?
 
Senast ändrad:
Jag har haft lite problem med BV, och för mig luktar det precis som du säger - som sperma! Ibland starkare, ibland mindre starkt. Oftast mer i perioder när jag sexat mycket, gissar att det ökar på obalansen.
Min gyn gjorde något strykprov, och då blev det väldigt tydligt att det var BV, även om hon inte var alls säker på det från början.

En grej du kan prova är att köra en kur med väteperoxid och mjölksyrevagitorier, det fungerar alltid för mig. Finns en hel del om man googlar på engelska! Har för mig att @Kethets kör det också?
 
Jag har haft problem med svamp och så, ofta under/efter mens. Binda blir så himla tätt och varmt, och tampong torkar ut = rubbade min balans.
För mig blev det mycket bättre med menskopp, så jag hoppas det blir bättre för dig också nu när du köpt menskopp :)
 
Jag har haft lite problem med BV, och för mig luktar det precis som du säger - som sperma! Ibland starkare, ibland mindre starkt. Oftast mer i perioder när jag sexat mycket, gissar att det ökar på obalansen.
Min gyn gjorde något strykprov, och då blev det väldigt tydligt att det var BV, även om hon inte var alls säker på det från början.

En grej du kan prova är att köra en kur med väteperoxid och mjölksyrevagitorier, det fungerar alltid för mig. Finns en hel del om man googlar på engelska! Har för mig att @Kethets kör det också?

Ja! Åh vad skönt med ett svar! Då kanske det är BV trots allt. Direkt efter sex luktar det ju väldigt starkt. Jag har alltid trott att det var in kropp som reagerade på sperman. Vilket det iofs kanske är. Och det kan stämma att det har med mycket sex att göra. Jag och killen bodde ihop förra veckan och då blev det ju klart mer sex än vanligt.
Har du fått blödningar av BV?

Det jag ska testa det multi gyn, har du testat det? Vad fick du för råd av läkare? Något receptbelagt som har fungerat? Har läst att många receptbelagda mediciner inte heller har hjälpt..
Är strykprov när dom viftar med en pinne? :D Gick du genom UM/MVC eller vårdcentralen?

Så många frågor.
 
Jag har haft problem med svamp och så, ofta under/efter mens. Binda blir så himla tätt och varmt, och tampong torkar ut = rubbade min balans.
För mig blev det mycket bättre med menskopp, så jag hoppas det blir bättre för dig också nu när du köpt menskopp :)

Jaa, det var min tanke :) Insåg att mina svampbesvär blev värre när jag blev sexuellt aktiv, och det var även då jag började med tampong. Så ska testa menskopp nu. Hur tycker du det har varit att komma igång med? Jag har lite äckelkänslor inför att behöva titta på koppen (vilket iofs inte är värren än att titta på en binda/tampong men ändå :D ). Har du kunnat använda samma kopp under hela mensen eller haft två olika storlekar? Jag har köpt den större modellen, men när jag använt tampong har jag fått lov att använda olika storlekar eller/och binda beroende på mensens mängd. Då tampongerna torkar ut.. Eller finns inte det problemet med kopp? Skulle jag ha köpt den mindre modellen till en början kanske?
 
Ja! Åh vad skönt med ett svar! Då kanske det är BV trots allt. Direkt efter sex luktar det ju väldigt starkt. Jag har alltid trott att det var in kropp som reagerade på sperman. Vilket det iofs kanske är. Och det kan stämma att det har med mycket sex att göra. Jag och killen bodde ihop förra veckan och då blev det ju klart mer sex än vanligt.
Har du fått blödningar av BV?

Det jag ska testa det multi gyn, har du testat det? Vad fick du för råd av läkare? Något receptbelagt som har fungerat? Har läst att många receptbelagda mediciner inte heller har hjälpt..
Är strykprov när dom viftar med en pinne? :D Gick du genom UM/MVC eller vårdcentralen?

Så många frågor.

Det skulle det absolut kunna vara :)
Jag har haft mellanblödningar, men de berodde troligtvis på att jag hoppade över mensen med p-piller då :) Har inte haft några problem med det nu när jag har spiral.

Multi gyn har jag inte provat :) Jag fick en engångsbehandling, någon antibiotikavagitorie att föra upp. Minns dessvärre inte vad den heter... Jag har bara sökt för det en gång, sedan har jag självbehandlat med väteperoxid och filmjölk, vilket har gett minst lika bra effekt. Känns bättre än antibiotika :D

Japp, strykprov var med pinne, och så droppade hon på något medel. Då luktade det verkligen rutten fisk :yuck: Jag fick söka via akutgyn då, eftersom jag bodde i andra hand och var skriven i ett annat landsting.
 
Haha! Låter som "firre" tycker jag :D
Haha, så med min fiskfisse så är det kanske passande då :D
Nä men har svårt att använda slida/vagina utan att bli tramsig, snippa säger jag när jag pratar med barn och fitta använder jag inte i dagligt tal. Fisse är det enda ord jag kan använda på i en konversation utan att det känns konstigt :)
 
Jaa, det var min tanke :) Insåg att mina svampbesvär blev värre när jag blev sexuellt aktiv, och det var även då jag började med tampong. Så ska testa menskopp nu. Hur tycker du det har varit att komma igång med? Jag har lite äckelkänslor inför att behöva titta på koppen (vilket iofs inte är värren än att titta på en binda/tampong men ändå :D ). Har du kunnat använda samma kopp under hela mensen eller haft två olika storlekar? Jag har köpt den större modellen, men när jag använt tampong har jag fått lov att använda olika storlekar eller/och binda beroende på mensens mängd. Då tampongerna torkar ut.. Eller finns inte det problemet med kopp? Skulle jag ha köpt den mindre modellen till en början kanske?
Jag har samma storlek, men får tömma lite oftare när det är som mest :)
 
Det skulle det absolut kunna vara :)
Jag har haft mellanblödningar, men de berodde troligtvis på att jag hoppade över mensen med p-piller då :) Har inte haft några problem med det nu när jag har spiral.

Multi gyn har jag inte provat :) Jag fick en engångsbehandling, någon antibiotikavagitorie att föra upp. Minns dessvärre inte vad den heter... Jag har bara sökt för det en gång, sedan har jag självbehandlat med väteperoxid och filmjölk, vilket har gett minst lika bra effekt. Känns bättre än antibiotika :D

Japp, strykprov var med pinne, och så droppade hon på något medel. Då luktade det verkligen rutten fisk :yuck: Jag fick söka via akutgyn då, eftersom jag bodde i andra hand och var skriven i ett annat landsting.

Luktade dina mellanblödningar som mens eller som sperma (ursäkta om jag blir för personlig :D)
Men skönt att det kanske finns hopp för självbehandling då! Jag har liiite, lite sjukhusskräck så kommer jag undan är jag glad. Hur gör du när du behandlar? För du in smeten i fissen eller bara på utsidan? Hur ofta åkerkommer eländet för dig? Är det helt symptomfri efter behandling?
 
@GardenAngel - jag har inte problem med blödningar eller så, däremot kan det ibland lukta, och lukten blir helt klart påtaglig när jag äter vita kolhydrater (bröd, pasta, potatis etc). Om jag däremot byter mot "bättre" kolhydrater som vitkål, sötpotatis, broccoli och sånt så försvinner lukten. Det är typ candida, och kroppen mår bättre på många sätt utan sockret. Så jag brukar säga att jag inte äter LCHF, jag äter LCLF ;) Hoppas det hjälper på något sätt iaf :)
 
Luktade dina mellanblödningar som mens eller som sperma (ursäkta om jag blir för personlig :D)
Men skönt att det kanske finns hopp för självbehandling då! Jag har liiite, lite sjukhusskräck så kommer jag undan är jag glad. Hur gör du när du behandlar? För du in smeten i fissen eller bara på utsidan? Hur ofta åkerkommer eländet för dig? Är det helt symptomfri efter behandling?

Jag minns faktiskt inte, det är snart 3 år sedan jag satte i spiral :D Men, när jag haft BV och använt menskopp har den börjat lukta väldigt illa, tyvärr.

Måste också börja använda fisse, vilket härligt ord :D Jag tar en såndär spruta för 15ml eller vad det är, och suger i typ hälften väteperoxid och hälften kokat vatten. Sen sätter jag mig på tronen, stoppar jag in den och sprutar upp lösningen. Låter det vara en stund, och sedan tar jag och gör lika dant (fast med mindre mängd) filmjölk typ. Obs, ta fram filmjölken i tid :D
Symptomen brukar försvinna efter första omgången! Tanken är nog att man ska köra en vecka, men jag brukar bara göra två-tre dagar typ.
Nu återkommer det kanske någon gång i halvåret, men har väteperoxid i duschen som jag tvättar med utvändigt när jag känner att det är på gång och då brukar det ge med sig snabbt.
 
Jag minns faktiskt inte, det är snart 3 år sedan jag satte i spiral :D Men, när jag haft BV och använt menskopp har den börjat lukta väldigt illa, tyvärr.

Måste också börja använda fisse, vilket härligt ord :D Jag tar en såndär spruta för 15ml eller vad det är, och suger i typ hälften väteperoxid och hälften kokat vatten. Sen sätter jag mig på tronen, stoppar jag in den och sprutar upp lösningen. Låter det vara en stund, och sedan tar jag och gör lika dant (fast med mindre mängd) filmjölk typ. Obs, ta fram filmjölken i tid :D
Symptomen brukar försvinna efter första omgången! Tanken är nog att man ska köra en vecka, men jag brukar bara göra två-tre dagar typ.
Nu återkommer det kanske någon gång i halvåret, men har väteperoxid i duschen som jag tvättar med utvändigt när jag känner att det är på gång och då brukar det ge med sig snabbt.

Jag förstår! Jag googlade lite medan jag väntade på svar och insåg att du inte menade att du blandade väteperoxiden med filmjölk :D Jag ska köpa hem 3%igt, det behövde man inte blanda med vatten som jag förstod det. Och sen kör du vagiatorer efter det eller? Filmjölken är för klådan? *antecknar febrilt*
 
Jag förstår! Jag googlade lite medan jag väntade på svar och insåg att du inte menade att du blandade väteperoxiden med filmjölk :D Jag ska köpa hem 3%igt, det behövde man inte blanda med vatten som jag förstod det. Och sen kör du vagiatorer efter det eller? Filmjölken är för klådan? *antecknar febrilt*

Haha, precis så, såg att det kanske var otydligt :D
Nej, precis :) Jag började med 3%igt och det var klart smidigare än att behöva mixtra med vatten också!
Jag kör filmjölk i stället för vagiatorer, men du kan lika gärna köra vagiatorer om du vill :) Jag brukar köra filmjölk/vagiatorer ytterligare några dagar efter att jag slutat med väteperoxiden, för att säkertställa balansen liksom.

Har fått en lycklig fisse tack vare detta!
 
@GardenAngel - jag har inte problem med blödningar eller så, däremot kan det ibland lukta, och lukten blir helt klart påtaglig när jag äter vita kolhydrater (bröd, pasta, potatis etc). Om jag däremot byter mot "bättre" kolhydrater som vitkål, sötpotatis, broccoli och sånt så försvinner lukten. Det är typ candida, och kroppen mår bättre på många sätt utan sockret. Så jag brukar säga att jag inte äter LCHF, jag äter LCLF ;) Hoppas det hjälper på något sätt iaf :)

Jaa, jag fick det tipset från BM när jag frågade henne om min eländiga svamp. "Äter du mycket godis?" Weeeell.. :D Har även upptäckt att om jag trycker en extremt mängd godis, dvs typ ett kilo på en helg så kommer svampen som ett brev på posten. BM menade att svampen trivs i sockret och förökar sig lättare då. För mig att det funkat att dra ner på det, ska testa med kolhydrater generellt och se vad som händer :)
 
Haha, precis så, såg att det kanske var otydligt :D
Nej, precis :) Jag började med 3%igt och det var klart smidigare än att behöva mixtra med vatten också!
Jag kör filmjölk i stället för vagiatorer, men du kan lika gärna köra vagiatorer om du vill :) Jag brukar köra filmjölk/vagiatorer ytterligare några dagar efter att jag slutat med väteperoxiden, för att säkertställa balansen liksom.

Har fått en lycklig fisse tack vare detta!

Åh, hoppas detta kan vara svaret! Jag har längtat efter en lycklig, välbalanserad fisse i så många år! :D
 
Jag minns faktiskt inte, det är snart 3 år sedan jag satte i spiral :D Men, när jag haft BV och använt menskopp har den börjat lukta väldigt illa, tyvärr.

Måste också börja använda fisse, vilket härligt ord :D

Förresten, var menskoppen dödsdömd när den börjat lukta eller fick du bort lukten?

Jaa, fisse är nog det bästa ord jag hittat på! Har dock stött på det hos andra också, så kan nog inte ta all cred :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 260
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skrev i höstas ett dagboksinlägg här om min jobbiga mens ( https://www.bukefalos.se/threads/menshelvete.1472885/ ). Efter att ha...
Svar
1
· Visningar
887
Senast: cewe
·
Gravid - 1år Anonymt konto för att beskriva min situation. Jag är gravid. Otroligt nog, jag borde inte kunna bli det. Haft dubbelsidig svår...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 848
Senast: vallhund
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 330
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp