Undernärd, vanskött eksemhäst

S

sambaengi

Måste skriva av mig! I lördags provred jag en häst åt en bekant som behöver hästar till sin verksamhet. Det var en 17-årig eksemvalack. Jag möttes av en kvinna i medelåldern som, ursäkta mina fördomar, såg ut som en bättre begagnad och hårt sminkad gängbrud. Denna människa hade ägt hästen i 4 år och hade inte råd att ha den kvar. Hon har aldrig haft ett fast jobb, är mamma till en tonårsgrabb och verkar knappt kunna reda sig själv, så jag borde väl inte bli förvånad men jag trodde ändå inte det var så illa.

Jag möttes av en totalt okunnig hästägare :( som inte visste om hästen töltade rent, inte kunde få den att trava och hästen hade delvis oläkta eksem över halva rumpan samt var undernärd. :mad: Vid första anblicken såg det inte så farligt ut för vinterpälsen döljde hur mager den var, men när man kände på den var ryggraden 2 cm högre än ryggfiléerna och revbenen låg direkt under skinnet! Det var knappt jag ville provrida den. :crazy: Den skrittade i pass och då undrade hon vad det var, hon visste inte hur den var försäkrad eller vad A1-försäkring var :o. Hästen töltade otroligt nog rent och det gick visst att få den att trava bara man slappnade av och lät den gå på lös tygel i låg form. En snäll familjehäst värd ett bättre öde.

Den här hästen var så undernärd så kroppen börjat förbränna muskler och den saknade muskler både på ryggen, rumpan, halsen, ja överallt. Insjunken vid länden och på halsen. Den hade garanterat inte bara proteinbrist utan även vitamin- och mineralbrist. Och tydligen hade den sett värre ut. :cry: En så gammal häst kommer det ta lång tid innan man får upp i hull igen och den kommer få en svår sommar av eksem eftersom den har så dålig motståndskraft pga vanvården! En sommareksemhäst är i behov av extra hull för att klara insektssäsongen. Den är i behov av extra mineraler och vitaminer för att orka läka sina eksem. Och den är i behov av skydd och behandling av av sina eksem!

Det måste bli ett slut på att okunniga människor köper häst och ni som säljer hästar har en skyldighet att se till att köparen har den kunskap som behövs. Den här hästen behövde 50 kg till på kroppen. Den hade behövt fri tillgång på grovfoder med hög proteinhalt, dubbel dos mineraler, överdosering av B-vitamin, 5 kg morötter om dagen och 1 kg luzernpellets som blötläggs i 5 l varmt vatten i 30 min + 2 kg kornkross också blötlagt, för att komma i form och det hade antagligen tagit 2-3 månader eller mer. Nu fick den idiotiskt nog havre som dels gör den mer pigg än att den lägger på hull, dels innehåller syror som inverkar negativt på mage och eksem. En sommareksemhäst kan behöva tillskott i form av blötlagd luzernpellets, extra mineraler och vitaminer även under sommaren, särskilt om den är gammal. De får inte ro att äta helt enkelt så det bästa är att ha dem inne på natten. Dessutom behöver hästen smörjas mot insekter varje dag ocvh eventuella eksem behandlas!

Så här okunniga människor skall inte äga eller ha ansvar för en häst! :mad: De skall hålla sig till turridning eller ridskola! Ni som tänker sälja häst och särskilt en med sommareksem, tänk er för vem ni säljer till! Det här var en bedrövlig syn och jag skulle vilja slippa se något liknande igen, men tyvärr så lär jag väl inte göra det. :crazy:

Till alla skulle jag vilja säga; känn på era hästar! Ryggmuskelfiléerna skall vara högst och inte ryggraden! Hästen skall helst se ut som om den har "dubbla ryggrader, dvs det skall vara som en fördjupning ovanför ryggraden och mellan filéerna. Man skall kunna trycka in en cm hull på sidorna innan man känner revbenen, flankerna skall inte vara insjukna och inte halsen heller. Jag mår dåligt av alla svältfödda och "slimmade" undernärda och omusklade islandshästar! Fodra era hästar ordentligt, rid dem rätt så de musklar sig rätt, skaffa en ordentligt sadel så hästen kan gå rätt och muskla sig rätt. Skaffa er kunskap och unna era hästar en genomgång av chiropraktor och kolla tänderna!

:bump:
 
Sv: Undernärd, vanskött eksemhäst

såna där mäniskor borde få stryk, och stämpel i pappren på att de alldrig mer ska få ha djur. Tänk på den där stackars hästen som står där nu just i denna stund och lider. hur gick det för hästen. och för guds skull anmäl nu tanten om ni inte tar den...:eek:
 
Sv: Undernärd, vanskött eksemhäst

Fy vad hemskt!

Men hur hon sköter sitt eget liv och sin son är knappast något som en eventuell köpare har något med att göra,
och man behöver inte vara sämre hästägare för att man har ett trassligt liv.

Hur gick det för hästen?
 
Sv: Undernärd, vanskött eksemhäst

Fy vad hemskt!

Men hur hon sköter sitt eget liv och sin son är knappast något som en eventuell köpare har något med att göra,
och man behöver inte vara sämre hästägare för att man har ett trassligt liv.
/QUOTE]

Men oftast är man det... Har man inte kraft och ork att sköta om sig själv, hur skall man då kunna orka ta hand om en annan varelses behov....?

I övrigt håller jag med Sambaengi till fullo.
 
Sv: Undernärd, vanskött eksemhäst

Jag håller med dig i det mesta, eller ja allt egentligen!

Till alla skulle jag vilja säga; känn på era hästar! Ryggmuskelfiléerna skall vara högst och inte ryggraden! Hästen skall helst se ut som om den har "dubbla ryggrader, dvs det skall vara som en fördjupning ovanför ryggraden och mellan filéerna. Man skall kunna trycka in en cm hull på sidorna innan man känner revbenen, flankerna skall inte vara insjukna och inte halsen heller.

Men kan det inte bero på individen det här också?
Som min Kjarni han har ryggraden som högsta punkt och har alltid haft. Jag tycker jag för det mesta rider honom korrekt och allsidig träning.
Sedan har jag två andra hästar som inte har gjort något alls under en längre period och dom har fileér på båda sidorna. Och då har hästarna gått i samma hagar och ätit av samma foder.
och ändå skiljer sig deras ryggar så mycket. Dom är inte heller insjunkna vid flankerna vilket Kjarni skulle kunna vara, men det är han ju bara för kalaskulan han ligger inne med. Jag har ingen kunskap om sådant här, men tycker det är intressant så därav mitt inlägg nu..

Gjorde ni något åt hästen förresten? Anmälde eller köpte?
 
Sv: Undernärd, vanskött eksemhäst

Vad hände med hästen?

Jag sade till henne i vilket dåligt skick hästenm var men hon blev sur och sade att hon inte tyckte den var mager och att jag inte kunde jämföra den med den andra hästen i stallet för det var ju ingen islandshäst!!! :eek: Hon ville inte sälja den till min bekant för hon blev sur på mig och min bekant ville inte betala 15000 för en häst i det skicket. Hennes kompis hade bjudit henne 10000 för den och hon köpte den samma dag. Jag försöker nu ta reda på var hästen hamnat och då skall jag följa upp hur den sköts! Mår fortfarande dåligt av denna händelse. Tyvärr får man ju inte tag i några myndigheter en lördag heller.

Tyvärr hänger det ofta ihop att inte kunna ta vara på sig själv och därmed inte andra levandes behov. Hennes tonåring mår ju inget vidare heller och får ibland ta hand om sin fulla mamma! Det finns ingen konsekvens i det här samhället och alltför många barn och djur far illa pga vuxna obalanserade människor med problem. Jag blir så arg och mår så dåligt av att se oskyldiga barn och djur behandlas så här! Och tyvärr växer det upp en hel del barn som själva blir oansvariga vuxna med problem pga en sådan här uppväxt! Det verkliga skyddsnätet, folk som bryr sig och lägger sig i, fungerar inte för många är för fega och rädda att lägga sig i och själva bli inblandade! Men för den goda sakens skull får man ibland ta smällen att någon blir förbannad för att man lagt sig i! Vi skall tänka på barnens och djurens bästa och inte backa bara för att det är obehagligt för oss själva!

Angående ryggraden högst eller inte; jo det finns hästar som har problem med att få tillräckligt med ryggmuskler trots gott hull och rätt foder mm och där ryggraden tyvärr är högst. Personligen anser jag detta vara en exteriör felbyggnad. Men kom också ihåg att hästen inte bara rids, den rör sig i hagen betydligt mer och fler timmar om dygnet (eller inte rör sig). Rör den sig fel där så får den också fel hållning och musklas fel. Dålig cirkulation i ryggmuskulaturen kan också vara orsaken och det kan i sin tur bero på en skada, medfödd eller som kommit senare pga sadeltryck eller fel ridning. Är man osäker på sin hästs hull och hälsa så gör man bäst i att diskutera med en veterinär och kolla den med chiropraktor. Kolla också tänderna. Jag vet fall där tänderna orsakat hela problemet, allt från tandinflammation, spruckna tänder, vassa kanter till att träpinnar fastnat mellan tänderna så hästen inte kunnat äta ordentligt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Undernärd, vanskött eksemhäst

Jag tycker det var fel att provrida hästen, om den var i det skick som du beskriver.
 
Sv: Undernärd, vanskött eksemhäst

Jag "red" bara några få min. Jag väger bara 60 kg och jag ansträngde den inte. Det blev skritt, kanske 1 min tölt, 10 s trav, 5 s galopp. Det räcker för att känna efter vad hästen har och hur rena gångarterna är. Den bjöd framåt hela tiden och ville gå fortare och mer än jag tillät. Jag kan faktiskt känna av en häst snabbt och har omdöme att avgöra vad den tål så det behövs inga pekpinnar! Har aldrig överansträngt en häst i hela mitt liv och aldrig ridit sönder någon heller!

Men sen satte sig hästens feta och minst 80 kg tunga matte på hästen och red och då körde jag omdelbart hem.
 
Sv: Undernärd, vanskött eksemhäst

Jag tycker det var fel att provrida hästen, om den var i det skick som du beskriver.

Ja så kan säkert några tycka, men ärligt talat, går du & köper alla hästar du tycker synd om utan att ens kolla om de är ridbara eller har ngn kvalité du är ute efter?
 
Sv: Undernärd, vanskött eksemhäst

Nej det skulle inte ens vara intressant att köpa hästen oavsett, en så kraftigt undernärd häst som beskrivs här kan mycket väl ha skador i sin kropp oavsett vad provridning säger. Har man dessutom misstanke om att hästen har ont i sin kropp pga muskeltillbakabildning, så spelar det ingen roll vikten på ryttaren för det gör ont ändå.
 
Sv: Undernärd, vanskött eksemhäst

Jag säger bara det man får ju tårar i ögonen kan förstå hur det var att vara där och se det bedrövliga.

Och jag får dessvärre ofta höra att jag är för petig med min hästs foder och ger för mkt hö mm men å andra sidan så har han sina filer och är en glad häst. Jag står på mig för jag gillar inte när det blir för smalt, å andra sidan får det ju inte gå till överdrift åt andra hållet heller lagom är bäst.

Brukar ju inte skriva så ofta här men nu kunde jag inte låta bli.

Fatima
 
Sv: Undernärd, vanskött eksemhäst

Nej, usch vilken jobbig upplevelse och så frustrerande det måste vara att bara lämna den där åt sitt öde...
 
Sv: Undernärd, vanskött eksemhäst

Såna där knäppskallar blir man ju galna på! :devil:
Sen kan man undra vad djurskyddsinspekörerna lägger sitt krut på (nu har det väl inte vart nån sån där, men kom att tänka på det i och med ämnet vanvårdade hästar)?!
När jag hade min valack i ett stall hos min tränare, och utmed hagen löper en ganska trafikerad väg (det var lösdrift bakom själva lagården som man inte såg från vägen). En dag ringer min tränare och säger att vi fått två anmälningar på oss, och Miljö & Hälsa skulle komma och inspektera. Anledningen till anmälan? Våra hästar står och hänger i hagen, förutom när de äter, och det är jättelerigt i hagen (vilket vi va medvetna om, men i lösdriften är det torrt). Men då ska tilläggas att ingen utav hästarna (4 st) var magra, snarare tvärtom. Utan det var just för att folk hade sett dom upprepade ggr "stå och hänga" som de tyckte synd om dom.
Inspektören hade inget att klaga på, såklart. Visst, det är deras skyldighet att åka ut och kolla upp sånt här, men 2 km bort är det fyra araber som går ute dygnet runt med knappt nåt grovfoder! Där skulle nog behövts en och annan tillsyn...

Sambaengi, hoppas du anmäler tanten! Om inte annat hoppas jag Socialen får upp ögonen för den familjen!
 
Sv: Undernärd, vanskött eksemhäst

Men alltså, något jag kommer att tänka på är veterinärbesiktning. En sådan är väl obligatorisk vid försäljning och skulle den hästen verkligen gå igenom??
 
Sv: Undernärd, vanskött eksemhäst

Man kan ju köpa en häst även om den inte går igenom. Men om det är i väldigt dåligt skick så skulle veterinären nog påpeka det, om det var det du menade.
 
Sv: Undernärd, vanskött eksemhäst

Vet. besiktning är inte obligatoriskt vid försäljning, däremot har köparen sk undersökningsplikt och man rekommenderar vet. besiktning.
 
Sv: Undernärd, vanskött eksemhäst

Nej jag går inte och köper alla hästar jag tycker synd om, däremot så skulle jag inte ridit på ett utmärglad häst med ryggraden som högsta punkt. Skulle jag haft råd att köpa hästen hade jag gjort det oavsett dennes kvaliteter som ridhäst. Att anmäla hästägaren för vanvård är en självklarhet för mig. I alla fall om det i verkligheten såg ut som det blivit beskrivit ovan. Kalla mig gärna blödig, för det stämmer nog.
 
Sv: Undernärd, vanskött eksemhäst

Jag blir så ledsen när jag läser om den stackars magra valacken :(

Hoppas han, och alla hans gelikar, får det bättre i framtiden!

/Malin
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 149
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 585
Hästvård Hej! Jag har problem med min nordis vallack som är född 2002. Han magrar ur nu på vinter, framför allt nu på våren. Skulle vilja veta...
2
Svar
37
· Visningar
7 185
Senast: skuggi
·
Hästvård Jag har en älskad fjording som nu är inne på sitt 29 år, hon är pigg och glad som vanligt men jag märker att något har ändrats hos...
Svar
15
· Visningar
1 862
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp