Undersköterskor se hit

Shpongle

Trådstartare
Ni som jobbar som uska vad tjänar ni? Jobbar ni i regionen, kommunen eller privat. Hur länge har ni jobbat?
Tack på förhand!
 
Min lön är inget jag diskuterar. Googlar på löner för uska kan du få ett hum om hur läget ligger. Sen är det viss variation utifrån det. Allt hänger på CV:t. 🙂
 
Jag är inte undersköterska men på mitt jobb finns mängder med undersköterskor. De ligger mellan 29-31 i grundlön innan ob. Vi jobbar statligt på SiS.
 
Är ej Uska men väntar på att få validera upp mig. Jobbar i kommunal hemtjänst och här ligger uskorna mellan 29000-35000 beroende på ålder, erfarenhet och deligationer samt extrauppdrag.
 
Har en vän som är Uska. Hon har jobbat i ca 10 år inom hemtjänst, både privat och kommunalt. Ligger runt 29-30.000 kr. Stockholm. Jobbar nu på äldreboende för samma lön.
 
Jag skulle ha startat den här tråden innan jag var på intervju..😅 får väl byta jobb om något år då för att få upp lönen.🫣
 
Är ej Uska men väntar på att få validera upp mig. Jobbar i kommunal hemtjänst och här ligger uskorna mellan 29000-35000 beroende på ålder, erfarenhet och deligationer samt extrauppdrag.
35? Wow, vilken dröm att komma dit!
Själv har jag jobbat i ca 12 år totalt, ligger runt 29 innan skatt. Jobbar kommunalt.

Ja, inom vården är det orättvist. Vet flera på jobbet som ligger högre med mindre ansvar för att de bytt kommun och kunnat få upp sin lön(eller legat så högt innan de bytte jobb).
 
35? Wow, vilken dröm att komma dit!
Själv har jag jobbat i ca 12 år totalt, ligger runt 29 innan skatt. Jobbar kommunalt.

Ja, inom vården är det orättvist. Vet flera på jobbet som ligger högre med mindre ansvar för att de bytt kommun och kunnat få upp sin lön(eller legat så högt innan de bytte jobb).

De som ligger så högt (få) har alla deligationer som tänkas kan. De har även någon extrakompetens och har ombudsuppdrag.

Vill man gå upp i lön måste man regelbundet byta arbetsplats så att man kan löneförhandla utöver den årliga höjningen som är fjuttig.
 
Shit va dåligt!!
Då ligger tom jag som biträde avsevärt högre.
Jag vet de i för som min ena syster nyligen utbildade sig till uska och jobbar i regionen. Hon krävde en viss lön annars fick de vara enligt henne. Men ja många av dem som jobbar här som uska har väldigt dåligt betalt och det har de haft i alla år. Min mor jobbade många år i kommunen här som uska.
 
Jag håller på att utbilda mig till USKA, men är nyligen klar som vårdbiträde vilket ger mig en lön på 25 400:- + ob före skatt då, sen ska jag ju få våran årliga höjning på det, vet dock inte vad den hamnar på då vi inte haft något samtal än, men det är förhoppningsvis bara någon vecka bort. Jobbar kommunalt inom äldreomsorgen.

Har jobbat här strax över 2 år, tidigare arbetat som personlig assistent i 12 år.
 
Senast ändrad:
Min syster jobbar som undersköterska och är utbildad sedan bara något år, får 21 900. Det är mer än på förra jobbet dock...

Det där är ju bara för bedrövligt dåligt. Snittlönen ligger på 27500 (kan minnas lite fel på de sista hundralapparna)

Inte konstigt att vården inte har personal med sånna skitlöner.
 
Det där är ju bara för bedrövligt dåligt. Snittlönen ligger på 27500 (kan minnas lite fel på de sista hundralapparna)

Inte konstigt att vården inte har personal med sånna skitlöner.
Men snittlöner är väl snitt för hela yrkesgruppen - från de med noll erfarenhet till de med 30 års erfarenhet. Så det är väl inte så konstigt att en nyutbildad har rejält lägre än snittet?

Sen kan jag också tycka att 21900 är i underkant som ingångslön, men uska kan man väl bli färdig med på gymnasienivå?
 
Men snittlöner är väl snitt för hela yrkesgruppen - från de med noll erfarenhet till de med 30 års erfarenhet. Så det är väl inte så konstigt att en nyutbildad har rejält lägre än snittet?

Sen kan jag också tycka att 21900 är i underkant som ingångslön, men uska kan man väl bli färdig med på gymnasienivå?
Ja självklart är det just snittlönen. Men att ligga 6000 under är inte ok alls. Inte när många biträden går in på 24000.
Variationen är för stor i förhållande till arbetsuppgifter och sett i procent.
 
Ja självklart är det just snittlönen. Men att ligga 6000 under är inte ok alls. Inte när många biträden går in på 24000.
Variationen är för stor i förhållande till arbetsuppgifter och sett i procent.
Fast om man ska kunna få en hyfsad lönekarriär med mer lön för ökad erfarenhet och ökat ansvar måste ingångslönen vara mycket lägre än snittlönen. Det vore snudd på absurt om snittlönen låg närmare ingångslönen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag är 50 och har jobbat som uska och inom äldreomsorgen i hela mitt liv. Det Är kul men som många vet, stundtals lite tufft...
Svar
1
· Visningar
456
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 184
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 803
Senast: Fazeem
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
699

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp