Underskott av järn/mangan

Bamburine

Trådstartare
Nya höanalysen visar att det är 39mg/kg av järn och mangan.
Jag har tidigare haft betydligt mycket mer av det och nu undrar jag om det bör tillsättas då mina uträkningar säger att det saknas ca 140mg utifrån hans behov?
Har kört forageplus mineralblandningar vilket inte innehåller järn och mangan men nu lär jag leta efter nytt mineralfoder då kvoten blir helkonstig.
Vad händer om de har ett underskott av järn/mangan och överskott av zink och koppar?
 
Nya höanalysen visar att det är 39mg/kg av järn och mangan.
Jag har tidigare haft betydligt mycket mer av det och nu undrar jag om det bör tillsättas då mina uträkningar säger att det saknas ca 140mg utifrån hans behov?
Har kört forageplus mineralblandningar vilket inte innehåller järn och mangan men nu lär jag leta efter nytt mineralfoder då kvoten blir helkonstig.
Vad händer om de har ett underskott av järn/mangan och överskott av zink och koppar?
Järnet skulle jag inte kompensera då du sannolikt har järn i vattnet men manganet kan ju vara bra att iaf lägga till så behovet är täckt.
 
Järnet skulle jag inte kompensera då du sannolikt har järn i vattnet men manganet kan ju vara bra att iaf lägga till så behovet är täckt.
Ja, jag tillsätter aldrig mer järn, dom får det från vattnet, från skramlet (lusernhack, betfor, allt innehåller järn), från gräset etc.

Däremot manganet brukar jag balansera.
Jag håller helt med. Dessutom har hästen med all sannolikhet så stora järndepåer sedan tidigare att det bara kommer vara bra hälsomässigt om det tas av dem istället för att fylla på.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
954
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Sitter å försöker göra en foderstat till min ponny, men blir snart galen. höet innehåller 90mg järn per kg. vilket gör att jag kommer...
Svar
1
· Visningar
660
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har för första gången räknat på mikromineraler och konstaterat att jag behöver ge något tillskott. Zink verkar inte så svårt att hitta...
Svar
12
· Visningar
1 997
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Måste man tillsätta järn i foderstaten eller räcker det att koppar/zink/mangan kvoten stämmer? Vet att kvoten ska vara 1:3:3:3 men blir...
Svar
0
· Visningar
667
Senast: Glimm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp