*Undersökning*

V

Vaccan

a`la sämre variant av marknadsundersökning :bump:

1) Skulle du kunna tänka dej att ha din hund på dagis eller är det helt otänkbart ,kanske har du redan det -oavsett svar :motivera .

2) Tycker du att det är rimligt att Dagis ställer krav på att din hund klarar viss lydnad innan denne får vara med ?

3) Vad tycker du är lämpligt antal i grupp ?

4) Anser du att personal på dagis ska ta del i/ansvara för att en viss del av hundens uppfostran/lydnadsträning görs eller anser du att det är ditt jobb men med dagis skyldighet att ha samma rutiner i så stor mån den går så att hunden bibehåller samma beteende ?

5) Vad är "bra dagispersonal" ?

<Tack för din medverkan> ;)
 
1) Skulle du kunna tänka dej att ha din hund på dagis eller är det helt otänkbart ,kanske har du redan det -oavsett svar :motivera .
Vi har haft dagisplats sedan Ester var 6 månader, men har nu blivit av med dem pga att vi utnyttjade den för sällan.

2) Tycker du att det är rimligt att Dagis ställer krav på att din hund klarar viss lydnad innan denne får vara med?
När vi hade Ester på första dagiset, som drevs av förståndshandikappade, hade de krav på hundens personlighet (enbart tikar av mjuk ras fick plats) samt på att hunden skulle vara lätt att promenera med. Alla hundar hade en inskolningsperiod och i dagis regler stod att om vår hund inte fungerade på dagis förlorade vi vår plats.
Lydnad, såsom att hunden ska gå fot, komma på inkallning etc. tycker jag är för höga krav. Hunden ska gå att "hantera" för alla och kunna fungera i grupp, normal sällskapshundshantering.

3) Vad tycker du är lämpligt antal i grupp ?
Max 10 hundar

4) Anser du att personal på dagis ska ta del i/ansvara för att en viss del av hundens uppfostran/lydnadsträning görs eller anser du att det är ditt jobb men med dagis skyldighet att ha samma rutiner i så stor mån den går så att hunden bibehåller samma beteende ?
Dagis ska inte ansvara för utbildning eller uppfostran av min hund! Dagis är en "förvaringsplats" där min hund slipper att vara ensam under dagarna, där den får en eller två promenader, umgås i hundflock under övervakning av dagispersonalen, en stunds vila i box, kissraster i hundgård. Det som då rimligtvis borde krävas av min hund är att den hyfsat går i koppel, dvs inte drar, samt att den går att fånga in/koppla upp utan problem från rastgården och att den förstår ett "nej" ifall den nu skulle bete sig felaktigt i någon situation. Det är inga problem för hunden att förstå att olika regler och rutiner gäller på dagis resp. hemma!

5) Vad är "bra dagispersonal"?
Hundkunniga människor som tycker om hundar! Personalen ska kunna se gruff och avstyra dem innan hundarna börjar bråka, kunna ge bra rutiner och trygghet i flocken. En bra dagispersonal ska veta hur man beter sig med hundar och hur de beter sig tillsammans. Jag ska kunna känna mig helt trygg när jag lämnar min hund på dagis och jag ska veta att min hund trivs där och har det bra.

Jag tyckte att mitt första dagis var bäst, där man sållade och tackade nej till de hundar som inte passade in. På så sätt fanns en trygg flock med enbart tikar. Hierarkin fungerade perfekt, hundarnas personligheter stämde överens. Rutinerna följdes alltid, på klockslaget. Vi fick heller inte hämta och lämna hundarna hur som helst. Man kunde inte komma mitt i vilan utan fick vackert vänta tills en brytpunkt mellan programaktiviteterna. Vi hade själva schemat med hålltiderna hemma. Och minst två dagar i veckan skulle vi utnyttja dagiset för att få behålla platsen. Annars kunde flocken rubbas och det skulle ställa till problem för alla.
Och Ester bara älskade det. Hon stod upp bak i bilen och skällde som en galning så snart hon listat ut åt vilket håll vi åkte. Sen slängde hon sig ur bilen och mot dörren.
Nya dagiset var blandade kön, oftast olika hundar varje gång, olika personal och inga fasta rutiner. Där trivdes de inte, Doris var ofta rädd att gå in.
 
1) Skulle du kunna tänka dej att ha din hund på dagis eller är det helt otänkbart ,kanske har du redan det -oavsett svar :motivera

Ja, om jag ansåg att dagiset var lämpligt nog, har hört mindre positiva saker om dagisen här. Men jag tycker ideen är bra och skulle mycket väl kunna tänka mig att ha mina hundar i dagis. Så inte otänkbart, men vi har det bra löst som vi har det.


2) Tycker du att det är rimligt att Dagis ställer krav på
att din hund klarar viss lydnad innan denne får vara med ?

Ja, men jag vill inte att de på dagiset lär min hund saker... Självklart ska den klara av den sociala biten, inte utmana personal i tid och otid, och kunna vara i möblerade rum... Sitt, ligg och någotsånär komma när de kallar är inte orimligt. Men som sagt så vill jag inte att de lär min hund nya saker (exempel börja träna linförighet på fel sätt)


3) Vad tycker du är lämpligt antal i grupp ?

5-6 stycken...


4) Anser du att personal på dagis ska ta del i/ansvara för att en viss del av hundens uppfostran/lydnadsträning görs eller anser du att det är ditt jobb men med dagis skyldighet att ha samma rutiner i så stor mån den går så att hunden bibehåller samma beteende ?

Oj, svarade på det innan. det är ju min skyldighet om jag vill ha hunden där att hunden "håller måtten", klarar den sociala biten och kan en viss del lydnad. Men säg att jag vill ha min hund som apportör och de börjar kasta bollar och "leka" med apporten, då skulle ju mitt arbete vara förgäves... Så, eftersom jag betalar för att få hunden rastad och att den ska ha sällskap så vill jag att den just ska ha det. Det andar sköetr jag själv, vill de träna in något så får de fråga mig först, så får vi ta den diskutionen.

5) Vad är "bra dagispersonal" ?

En med bra hundkunskap, som kan läsa hundar. Det är nödvändigt, för att kunna lösa konflikter och hindra konflikter. Men annars är folk med ett brinnande intresse oftast en enorm tillgång



Dags för Tjockholmen!!

//E
 
Jag skulle kunna tänka mig att ha Tasse på dagis, men inte Evita. Tasse trivs när det rör sig och älskar alla människor. Andra hundar stör honom inte heller och han är inte dum.
Evita är för reserverad och beroende av lugn och ro. Ett dagis skulle vara för stökig miljö för närvarande.

Att dagishundar ska ha grundläggande lydnad anser jag vara en självklarhet. Dagispersonalen ska inte behöva få ont i armarna för att hunden drar och den ska kunna enkla kommandon som sitt, ligg och så vidare. Detta är nödvädnigt för att få vardagen att fungera.

Träningen av mina hundar sköter jag, men jag vill inte ha den förstörd av dagispersonalen. Jag kräver dock inte mycket, bara att personalen är konsekvent i sitt hanterande och inte tjatar kommandon.

Lämpligt antal är svårt att uttala sig om. Det beror helt på vilka hundar det är och vilken personal det är frågan om. Dock bör det vara minst en anställd på fem hundar.

Bra dagispersonal är sådana som kan läsa hund och som har erfarenhet nog att lösa även kritiska situationer. Personalen ska även vara lyhörd för ägarens önskemål, men alltid sätta hundens bästa i första rummet.
 
1: ja det skulle jag kunna tänka mig, står på kö och vill ha plats så fort det går, Leo är nu hemma ensam för mkt
eftersom sambon precis har fått ett jobb dagtid (jag har också dagtidsjobb)och så vill jag inte ha det, dessutom
behöver han umgås med hundar oftare än vad han just nu gör.

2:Ja jag tror jag nog, jag själv skulle nog vilja
ha lite lydnad på hundarna om jag jobbade på ett dagis..

3:antal? vet ej inte för stor iallafall..

4:nej, men jag vill att personalen ska respektera mina regler så långt det går.Men mer än det, nej, träningen vill
vi sköta själva..

5: bra personal? Ja, de ska ha kunskap om hundar, deras betenden osv, jag ser helst att de har vana av "brukshundar", ha lite samma syn som jag själv på uppfostran, osv. De ska ha ett gott rykte.
Nu kommer jag inte på mer....
/julia
 
1) Skulle du kunna tänka dej att ha din hund på dagis eller är det helt otänkbart ,kanske har du redan det -oavsett svar :motivera .

Jag vill mer än gärna ha min hund på dagis eftersom jag börjat arbetsträna på ett. Men efter mycket överväganden så har jag beslutat att han inte ska behöva det. Han stressar upp sig alldeles för mycket och har svårt att koppla av där. Annars är han ganska cool för att vara RR och 15mån så jag vill inte förstöra honom. Tyvärr så passar ju inte alla hundar att gå på dagis.

2) Tycker du att det är rimligt att Dagis ställer krav på att din hund klarar viss lydnad innan denne får vara med ?

En hund måste kunna gå i koppel annars är det ett hel**te för personalen på dagiset. Hunden måste också veta vad NEJ betyder och gärna SITT. Inkallning och sånt är inte viktigt eftersom man inte släpper hundarna lösa ( om inte hunden är jätte lydig och ägaren själv sagt att de vill det ).

3) Vad tycker du är lämpligt antal i grupp ?

Max 8 hundar, annars blir gruppen för stor och hundarna har svårare att koppla av.

4) Anser du att personal på dagis ska ta del i/ansvara för att en viss del av hundens uppfostran/lydnadsträning görs eller anser du att det är ditt jobb men med dagis skyldighet att ha samma rutiner i så stor mån den går så att hunden bibehåller samma beteende ?

Självklart ska dagis personalen sträva efter att bebehålla samma betéende hos hunden (om det är ett önskvärt betéende). Viss "dagisuppfostran" måste man kräva av vissa hundar. Tex de som skäller och/eller gnäller väldigt mycket. Samt att man lär hunden att "gå och lägga sig i korgen" (korgen ska vara en speciellt korg/filt som är just den hundens viloplat, där hunden kan koppla av UTAN att bli störd)

5) Vad är "bra dagispersonal" ?

En person som självklart tycker mycket om hundar. Men också kan läsa av hundar. Det är mkt viktigt i de situationer där nya hundar möts, så att man undviker bråk. Samt sunt förnuft!
 
Jag skulle inte kunna tänka mig att ha min hund på dagis.
Motivation: Generellt verkar dagis vara en miljö som innebär för mycket stress.Helt enkelt för mycket stressande aktiviteter av olika former.

Lydnad: Självklart måste dagiset få ha krav på en viss grundlydnad på hunden.

Gruppantal: 4-5 hundar i en grupp.

Peronalens uppfostran av din hund:
Skulle absolut inte vilja att personalen uppfostrade/tränade min hund, däremot skulle det vara bra om de i möjligaste mån efterliknade mina rutiner och mitt sätt att hantera min hund.

Bra dagispersonal: Utbildade människor med stor hundkärlek och bra förmåga att läsa/förstå hunden.
 
a`la sämre variant av marknadsundersökning :bump:

1) Skulle du kunna tänka dej att ha din hund på dagis eller är det helt otänkbart ,kanske har du redan det -oavsett svar :motivera .
Japp, det skulle jag. Det kommer säkerligen att bli aktuellt i framtiden.


2) Tycker du att det är rimligt att Dagis ställer krav på att din hund klarar viss lydnad innan denne får vara med ?
Självklart. Vill man inte ta emot hundar som har problem med något (t.ex. aggressivitet, att gå i koppel) så ska man inte göra det.

3) Vad tycker du är lämpligt antal i grupp ?
Hm... Fem hundar kanske. Huvudsaken är dock att gruppen funkar.

4) Anser du att personal på dagis ska ta del i/ansvara för att en viss del av hundens uppfostran/lydnadsträning görs eller anser du att det är ditt jobb men med dagis skyldighet att ha samma rutiner i så stor mån den går så att hunden bibehåller samma beteende ?
Skulle hunden skälla eller dra i kopplet tycker jag gott att hunddagispersonalen kan ta tag i det (på överenskommet sätt!), det påverkar ju både dem och de andra hundarna på dagiset. Mer än så vill jag dock inte att de gör! Aktivering och liknande sköter jag själv :).

5) Vad är "bra dagispersonal" ?
Människor som kan vara ödmjuka och inte tror att man kan behandla alla hundar likadant (det som funkar på en schäfer kanske inte alls funkar på en whippet). Känslan är viktigare än hur många kurser man har gått/hur lång erfarenhet man har.

<Tack för din medverkan> ;)
 
1) Skulle du kunna tänka dej att ha din hund på dagis eller är det helt otänkbart ,kanske har du redan det -oavsett svar :motivera .
Nej, men som sista utväg.Han skulle inte trivas med att vara med okända utan "familjen", Inte kunna slappna av med massor av hundar runt om hela tiden och på promenader

2) Tycker du att det är rimligt att Dagis ställer krav på att din hund klarar viss lydnad innan denne får vara med ?

Ja visst... det är ju båda för hunden/hundarnas och människornas bästa... tex. nej och allmän hyfs!

3) Vad tycker du är lämpligt antal i grupp ?

5-7st

4) Anser du att personal på dagis ska ta del i/ansvara för att en viss del av hundens uppfostran/lydnadsträning görs eller anser du att det är ditt jobb men med dagis skyldighet att ha samma rutiner i så stor mån den går så att hunden bibehåller samma beteende ?

Dom ska inte uppfostra hunden... och dom ska försöka ha samma rutiner men det går ju inte alltid.. men tex min hund vet exakt vart han får vara hemma (överallt förutom i 2 av 4 sängar) och hos mormor å morfar får han inte sitta i finsofforna och sängen så det är ju smarta djur!

5) Vad är "bra dagispersonal" ?
Med kunnande om hundens psykologi mm men även hand om djur... (kan ju vara utbildad men kan inte hantera hunden)
 
1) Skulle du kunna tänka dej att ha din hund på dagis eller är det helt otänkbart ,kanske har du redan det -oavsett svar :motivera .

Inte den hund som jag har nu, han fyller 7år och blir aldrig lämnad mer än 3 timmar och har aldrig blivit heller. Omställnignen skulle bli stor och för stressigt för honom, dessutom är han reserverad mot främlingar ( män ) ogillar andra hanhundar ( speciellt om dom är kaxiga och i könsmognaden ) När jag skaffar en ny valp och har ett jobb som gör att den skulle bli lämnad mer än 4 timmar per tillfälle så skulle jag överväga ett dagis som hade goda referenser.

2) Tycker du att det är rimligt att Dagis ställer krav på att din hund klarar viss lydnad innan denne får vara med ?

Absolut, personalen skall inte behöva skrika och slita sig fördärvade för att hunden inte kan vanlig vardagslydnad, gå i koppel utan slit, sitt etc.

3) Vad tycker du är lämpligt antal i grupp ?

Minst 1 personal på 4-5 hundar

4) Anser du att personal på dagis ska ta del i/ansvara för att en viss del av hundens uppfostran/lydnadsträning görs eller anser du att det är ditt jobb men med dagis skyldighet att ha samma rutiner i så stor mån den går så att hunden bibehåller samma beteende ?

Jag vill inte att personalen på egen hand försöker uppfostra min hund, men att följa mina regler och rutiner så hunden behåller samma beteende det anser jag är ett måste.

5) Vad är "bra dagispersonal" ?

En personal skall ha vana av hundar sedan tidigare, vara konsekventa, lyssna och ta till sig ägarens önskemål och regler.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 582
Senast: Pilot
·
Småbarn Jag har varit ute i krig en sväng :angel: Det är så här, att en person som är dömd för sexuellt utnyttjande och våldtäkt på barn har...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 214

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp