Underställ, långkalsonger och allt vad det heter

Jag använder inte underställ och liknande. Jag tycker att det blir klumpigt och obekvämt under byxorna (även om byxorna är i en storlek större än vanligt). I stallet har jag vinterfodrade ridleggings (fleecefoder) som funkar bra på hösten. Sen när det blir vinter tar jag hellre på mig ett par varma byxor utanpå. Jag har ett par softshellridbyxor och ett par vanliga softshellbyxor. Ska ut och gå en runda och det är riktigt kallt tar jag vinterfordade leggings (termoleggings), sen mysbyxor och sen softshellbyxorna samt knästrumpor och varma skor.
 
Det där med underställ i bambu är jag nyfiken på...
Jag har ett underställ i merinoull nu, och det åker på ibland om det behövs. Ibland har jag bara ena delen av understället på, om jag ska göra något där halva kroppen lättare blir kall. Går helt på hur temperatur är osv, precis som med andra kläder. Absolut inget "nu är det oktober så nu ska jag ha det här och det här", herregud, jag går fortfarande i shorts inne på jobbet varje dag :angel: Shorts och underställströja blir det där iofs. Det kanske är en lite konstig kombination, men min jobbunderställströja är otroligt mysig och precis lagom varm. Den är nog i något syntetmaterial, lite för stor och helt underbar.
Det är morgon och jag är nog inte helt vaken för när jag läste det där om ena halvan av understället så undrade jag varför man skulle ha ena benet i underställ men inte det andra och vad gjorde man av med underställets andra ben... :o Det tog lite tid innan jag fattade :angel::rofl:
 
Min mamma har kört med långkalsonger i silke och svär på att det är det bästa .De blir inte för varma inne och värmer bra ute. Hon arbetade i förskolan så var både ute och inne på dagarna.
 
Jag har inte underställ på jobbet, men så fort jag är utomhus så har jag underställ vid den här tidpunkten på året :) Bor typ i fritidsbyxor, och de blir snabbt kalla utan underställ.
 
Jag använder helst underställ i bambu. Mjukt och värmer samtidigt som det andas.
En gång köpte jag ett i merinoull, använde det en gång och aldrig igen. Det kliade något fruktansvärt, jag har exemhy som retas väldigt lätt.
Aldrig upplevt att merinoullen kliar trots känslig hy, kanske beror på hur de är sydda?
Värmer bambu lika bra som ullen? Aldrig provat nämligen :)
Ska jag vara i stan/lite hyfsat klädd har jag inget underställ. I stallet eller på jobb i stall/utomhus åker de på i typ nov tom våren.
Jag är en fryslort som alltid fryser och hatar kyla. Så jag kan absolut ha dubbla lager underställ/lager av värmande kläder. Gärna med elsulor till.
Jag har främst merinoull och några tröjor i fleece. Har något set från BOT och i bambu och silke med.
Färger varierar väldigt.
Har BoT byxor också alltså?! Kanske får införskaffa ett par, har en tröja och den är verkligen bra men använder den enbart vissa nätter och aldrig som underställ utan istället för t-shirt.
Hur funkar elsulorna egentligen? Värmer de bra? Laddar man den med batteri innan eller hur går det till? Jag har bara haft engångskuddar men det är så omiljövänligt så vill inte gärna köpa fler. Vill egentligen inte ha elprylar nära kroppen heller, men avskyr att frysa
 
Jag har mest från Craft och Everest. Enkla och inte så dyra varianter.
Merinoull var inget för mig. Jag vill tvätta underställ varmt.
pågrund av att döda bakterierna eller någon annan orsak?
Här kommer ett negativt inlägg (som troligen bidrar absolut inget till diskussionen :angel:).
Jag avskyr underställ och/eller strumpbyxor endast av anledningen att det blir lite krångligare vid toalettbesök. Undviker det så långt jag kan :devil:
Strumpbyxor hjälper mig dessutom inte ett skit, tunna blir kalla (nästan allt som sitter direkt mot huden blir kallt, jag behöver luft mellan huden och tyget) och varma kliar :wtf: Och är ett otyg att ta på sig vid toalettbesök. På jobbet rör jag mig dessutom en del inomhus så jag vill inte bli för varm under dagen, och bara tanken på att behöva ta av dem på arbetet och sedan ta på mig dem när jag ska hem ... :meh:

Mjukisbyxor är min vardagliga klädsel vid den här tiden av året, men i år har jag arbetsbyxor som är värdelösa som skydd mot kyla och värme så jag klurar på hur jag ska göra.... Antingen köpa lång vinterjacka eller någon slags täck-/ridkjol :D
Intressant inlägg då jag aldrig ens tänkt på att det blir krångligare med toabesök :D borde väl inte vara nån större skillnad mot att dra mer trosorna som ett par långkallingar ;)
 
Sådanna där skadedjur menar du? Äter de på ullen?
Ja självklart :D Pälsänger och fläskänger äter båda på ull med olika iver tror jag. Jag hade ett Ullunderställ som var helt fullt av små hål :D Är faktiskt inte säker på att det var just uppätet, liknande hål kan man få av slitage också såklart. Sedan är det ju högre risk med ullunderställ och folk som använder dem sällan. Dvs om du har ylletröjor som hela tiden används så är det ju inte så mycket lugn och ro att de har tid och lust. Men om man som jag har ett ylleunderställ som ligger i en mörk låda 10 månader och sedan åker på en vecka till fjällen och några skridskoturer så...

De är ju dessutom säsongare om man inte har ett gammalt hus så de klättrar in genom ett fönster, nosar fram ngt mumsigt, lägger ägg och sticker iväg. Så det är inte ett fall av har/inte har, utan kan ändras från år till år. Om man bor i ett rejält gammalt hus med trossbotten med lump kan de hänga året om och år efter år.
 
Senast ändrad:
Jag dissar alltså inte ull här. Jag har nästan bara ylletröjor i övrigt och undviker fleece och dylikt. Men just med mitt underställ som används så sällan så blir det så trist om jag hittar det uppätet, skridskotur inställd liksom.
 
Jag har tittat på merinoullställ, men fastnade i att jag vill kunna kolla om de är mulesingfria.
 
Aldrig upplevt att merinoullen kliar trots känslig hy, kanske beror på hur de är sydda?
Värmer bambu lika bra som ullen? Aldrig provat nämligen :)

Har BoT byxor också alltså?! Kanske får införskaffa ett par, har en tröja och den är verkligen bra men använder den enbart vissa nätter och aldrig som underställ utan istället för t-shirt.
Hur funkar elsulorna egentligen? Värmer de bra? Laddar man den med batteri innan eller hur går det till? Jag har bara haft engångskuddar men det är så omiljövänligt så vill inte gärna köpa fler. Vill egentligen inte ha elprylar nära kroppen heller, men avskyr att frysa

Ja, jag har byxor med. De är sköna!

Det finns olika sorters elsulor. Mina första var bäst värmemässigt. Det gick att ha så himla varmt. Tyvärr hade de en batteridosa i vilken man bytte batterier som satt via en en tunn kabel i hälen. Till slut blev den glapp. Men det var bra att kunna byta batterier om man var borta på jobb tex och inte han n ladda.

De jag köpte sen laddar man i själva sulan. De går inte att ha lika varma och kortare batteritid. Men de är helt ok.

Livräddare när man har mkt lektioner!
 
Ja, jag har byxor med. De är sköna!

Det finns olika sorters elsulor. Mina första var bäst värmemässigt. Det gick att ha så himla varmt. Tyvärr hade de en batteridosa i vilken man bytte batterier som satt via en en tunn kabel i hälen. Till slut blev den glapp. Men det var bra att kunna byta batterier om man var borta på jobb tex och inte han n ladda.

De jag köpte sen laddar man i själva sulan. De går inte att ha lika varma och kortare batteritid. Men de är helt ok.

Livräddare när man har mkt lektioner!
Märke på dom du har nu? Mvh fryser redan ihjäl vid -8. :mad:
 
Det är morgon och jag är nog inte helt vaken för när jag läste det där om ena halvan av understället så undrade jag varför man skulle ha ena benet i underställ men inte det andra och vad gjorde man av med underställets andra ben... :o Det tog lite tid innan jag fattade :angel::rofl:
Alltså! :rofl: :rofl: :rofl:
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
266
· Visningar
8 130
Senast: grodan21
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
66 594
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
21 944
Senast: zassoo
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
96 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp