Undertråden fastnar?

Monifa

Trådstartare
Blir galen. Idag när jag skulle sy bråkade maskinen massvis med mig. Undertråden fastnar under spolkapseln och utav förklarliga skäl blir det ju ett nystan då efter som att ett stygn sitter fast. Om man tittar på hur sömmen ser ut på undersidan av tyget är den ful och inte alls jämn som den ska vara (sytt med tvillingnål och raksöm) och med vanlig nål och raksöm gick det inte bättre (knappt alls, tog mig en cm). Det låter om spolkapseln när jag syr, som om nått rappar över. Antar att undertråden fastnar varje stygn men att den lossnar 9 av 10 ggr och att det är ljudet av att den lyckas lossna som jag hör.

- Har tagit bort spolkapseln och rengjort under, ingen förbättring.
- Har trätt om både över och undertråd, ingen förbättring.

Vad kan man mer testa? Det funkade bra igår men då använde jag enbart tråd från Gütermann och idag var den ena från Gütermann och den andra är nån billigare tråd. Är dock väldigt säker på att tråden på spolen är tråd från Gütermann. När jag sydde med vanlig nål var det bara Gütemann tråd dvs och ändå funkade det inte.

Vad göra? Är det trådspänningen som felar?

Såhär ser det ut när den inte fastnar:
EQ0A5TK.jpg
 
Har du lagt i spolen åt rätt håll? Är det samma spolar som tidigare (alltså så att du inte köpt nya som inte passar)?
Är tråden spolad rätt, alltså inte för löst?
Det är mina första saker jag skulle kollat :)
 
Har du lagt i spolen åt rätt håll? Är det samma spolar som tidigare (alltså så att du inte köpt nya som inte passar)?
Är tråden spolad rätt, alltså inte för löst?
Det är mina första saker jag skulle kollat :)

Undertråden har fungerar vid tidigare tillfällen efter att den spolades :( Spolen är en av de jag fått med när jag köpte maskinen (och har som sagt fungerar bra innan :D ).
 
Prova "tandtråda" spännfjädern på spolkapseln? Ibland fastnar det ludd däri som är svårt (omöjligt :o) att se men som sabbar spänningen. Hur ser sömmen ut när du syr med enkel nål?
 
Blir galen. Idag när jag skulle sy bråkade maskinen massvis med mig. Undertråden fastnar under spolkapseln och utav förklarliga skäl blir det ju ett nystan då efter som att ett stygn sitter fast. Om man tittar på hur sömmen ser ut på undersidan av tyget är den ful och inte alls jämn som den ska vara (sytt med tvillingnål och raksöm) och med vanlig nål och raksöm gick det inte bättre (knappt alls, tog mig en cm). Det låter om spolkapseln när jag syr, som om nått rappar över. Antar att undertråden fastnar varje stygn men att den lossnar 9 av 10 ggr och att det är ljudet av att den lyckas lossna som jag hör.

- Har tagit bort spolkapseln och rengjort under, ingen förbättring.
- Har trätt om både över och undertråd, ingen förbättring.

Vad kan man mer testa? Det funkade bra igår men då använde jag enbart tråd från Gütermann och idag var den ena från Gütermann och den andra är nån billigare tråd. Är dock väldigt säker på att tråden på spolen är tråd från Gütermann. När jag sydde med vanlig nål var det bara Gütemann tråd dvs och ändå funkade det inte.

Vad göra? Är det trådspänningen som felar?

Såhär ser det ut när den inte fastnar:
EQ0A5TK.jpg


Har du kommit när trådspänningen? Min symaskin har en liten grej man kan ljustera trådspänningen med. På min makin är det -+ och ett streck i mellan på lilla grejen till trådspänningen.
Ligger spolen med undertråd åt rätt håll? Tänkte så tråden löper åt rätt håll?
Det kan bli liknade som din söm när man har fel sorts tråd till fel sort av nål till matrealet man ska sy i,
Skrev det som jag tänkte på nät kag såg sömnen på bilden.
Hoppas du hittar varför sömmen blir sån.
 
Har du kommit när trådspänningen? Min symaskin har en liten grej man kan ljustera trådspänningen med. På min makin är det -+ och ett streck i mellan på lilla grejen till trådspänningen.
Menar du nått nere vid spolkapseln? Tror inte jag kommit åt trådspänningen men ska inte svära i kyrkan för jag har aldrig rört den så vet inte vad den brukar stå på :D Men ska testa det senare också, hoppas lite att det är en sån sak.
Ligger spolen med undertråd åt rätt håll? Tänkte så tråden löper åt rätt håll?
Det kan bli liknade som din söm när man har fel sorts tråd till fel sort av nål till matrealet man ska sy i,
Skrev det som jag tänkte på nät kag såg sömnen på bilden.
Hoppas du hittar varför sömmen blir sån.

Japp den är trädd rätt :)
Ja jag tänkte först att det var fultråden jag har som var orsaken men när jag tog bort den och sydde med vanlig nål bestod problemet. Och det funkade igår med samma typ av tråd från Gütermann, bara annan färg :crazy:
 
Okej hörrni! Tack för all hjälp :D
Jag hittade felet och det är ungefär lika pinsamt som när jag ringde vvc-killen för att det var nått mystiskt fel med vattnet i lagårn och det sedan visade sig att det bara var veck på slangen :o:o:o:angel:
 
Googla trådspänning och märket på din symaskin, då borde du få upp bilder och hjälp att ställa in den. :)
Det är lite svårt att se på bilden när man tar upp den i full storlek, men om övertråden dras ned på undersidan är det oftast övertrådens spänning som är för lös.
Jag har en gammal Husqvarna och på den får jag justera övertrådens trådspänning ibland, beroende på tjocklek på tyget. Undertrådens har jag aldrig rört.
 
Va vaaaaare rå? :D

:o:o:o

Hade nog slarvat när jag trädde övertråden och därför gick det att sy med tvillingnålen för ena tråden var korrekt trädd. När jag sedan tog bort den för att sy med vanlig nål var det den felträdda kvar = gick inte att sy alls. Och när jag trädde om gjorde jag väl samma slarv igen :rofl: Var ju tvärsäker på att felet satt i undertråden :o (vet inte vad den heter men den här som åker upp och ner när man syr, den var tråden inte insatt i så den löpte typ rakt ifrån trådrullen :rofl:)
 
:o:o:o

Hade nog slarvat när jag trädde övertråden och därför gick det att sy med tvillingnålen för ena tråden var korrekt trädd. När jag sedan tog bort den för att sy med vanlig nål var det den felträdda kvar = gick inte att sy alls. Och när jag trädde om gjorde jag väl samma slarv igen :rofl: Var ju tvärsäker på att felet satt i undertråden :o (vet inte vad den heter men den här som åker upp och ner när man syr, den var tråden inte insatt i så den löpte typ rakt ifrån trådrullen :rofl:)

Det händer alla tror jag. Skönt att du fann felet.
Trådspänningen är på min maskin en liten 1/2 rulle att ljustera trådspänningen på. Den sitter på ovandelen mot den dom syr. Olika på olika maskiner.
 
Det händer alla tror jag. Skönt att du fann felet.
Trådspänningen är på min maskin en liten 1/2 rulle att ljustera trådspänningen på. Den sitter på ovandelen mot den dom syr. Olika på olika maskiner.

På min maskin är det ett hjul man ska rotera :)
 
På min maskin är det nog en storrengöring som behövs. Övertråden spänns inte lagom och det trasslar i underspolen, hela nederdelen är väl full med lera:nailbiting:. Åratal med lagningar av eksemtäcken :mad:
 
På min maskin är det nog en storrengöring som behövs. Övertråden spänns inte lagom och det trasslar i underspolen, hela nederdelen är väl full med lera:nailbiting:. Åratal med lagningar av eksemtäcken :mad:

Haha det är bara att skruva och öppna upp :D Fördelen med att jag trodde att felet var i undertråden är att den är typ fabriksny tack vare att städning :rofl:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp