Underviktig häst, äter inte upp grovfodret!

Yohab

Trådstartare
Min häst (SWB 12 år) blev i höstas sjuk (tarminflammation följt av svår Streptotrikos) och är nu efter väldigt många om och men på bättringsvägen. Under tiden hon var som mest sjuk tappade hon uppskattningsvis 100 kg! Hon var i full kondition innan detta hände. Hon har stått sedan dess (box på natten, hage hela dagen. Ingen motion mer än korta skrittrundor i skogen.) Jag har under hela tiden försökt få henne att gå upp i vikt och hon har lagt på sig lite, men långt ifrån allt. Hon är fortfarande lite mager och ser allmänt eländig ut med matt ful päls.. Hon får sin sista (förhoppningsvis) penicillindos imorn och tanken är att hon så sakteligen ska sättas igång snart igen.

Jag ger henne i princip fri tillgång på grovfoder (torrt hö, analyserat med bra resultat) MEN till problemet - hon äter knappt hälften av höet sedan en månad tillbaka ca! Av det jag lägger in i boxen till natten lämnar hon 3/4. Hon har dock aptit, vräker i sig kraftfodret (Fibergi) morgon och kväll, så felet ligger inte där. Hon åt upp höet för en månad sedan och det är samma hö från samma skörd som även en annan häst i stallet äter utan problem, så inget fel på höet och hon borde ju inte tycka att det är oaptitligt helt plötsligt heller. Tänderna kollades hos vet. för 1,5 månad sedan och fixades. Har provat att ge höet på olika sätt; på golvet, i hönät, bytt plats på höet osv.

Vad ska jag göra?? Vad ska jag ge henne? Lusern? Tillskott?
 
Har du provat att ge ensilage istället? Det är ofta smakligare. Komplettera med betfor och soja om inte lusern funkar. Långt ifrån alla hästar gillar lusern nämligen.
 
Spontana tankar är magsår, magkatarr och lagringsskador på höet. Jag utgår alltid från att hästen har rätt, så när någon (kräsen) slutar äta, är det ofta något problem med fodret. Först senare börjar resten av hästarna rata fodret som börjat lagringsskadas.

Det som motsäger magproblem är att kraftfodret går åt, å andra sidan är de flesta hästar mer förtjusta i kraftfodret så det kanske inte är jättekonstigt.

Har du provat att ge magstabiliserande och NOGA kolla upp hela höpartiet? Prova ge annat grovfoder under en period (med magstabilisator för foderbytet)
 
Tack för svar!
Den andra hästen som får samma hö äter alltid upp sitt med god aptit och mår så bra så. Och hon äter ju som sagt sitt kraftfoder med glädje (kastar i sig det, hetsäter närmast som att hon inte fått mat på veckor!!) och hon tigger mer än någonsin och vill ha något gott, allrahelst från mig eller min medryttare. Morötter och knäckebröd är himmelriket. Så var hon inte riktigt innan. Visst tiggde hon lite då med men inte så bedjande som nu (tänk er en hund med stora ögon som lägger huvudet på sned och gnäller, där har ni min Prisma bortsett från gnället :D )!

Jag ger foderjäst och Cheval dagligen sedan hon fick tarmproblemen i höstas och vid höanalysen samlade jag in strån från säkert 30 olika höbalar på olika ställen på logen, så borde ha snappat upp något där (givetvis inte säkert men troligt).

Finns det något annat som fungerar bra? Tar tacksamt emot alla tips. :)
 
Om du vill ge något för tarmproblemen så ge bakjäst, inte foderjäst. Foderjäst är ett proteinfodertillskott med avdödad jäst i. Det gör alltså ingen skillnad för magen utan tillför enbart mer protein i foderstaten.
 
Jag hade gett henne annat hö'hösilage/ ensilage.
o provat
Jag ska gå över till ensilage från hö/hösilage men tillvänjningen sucks när de nu bara vill ha ensilaget. Är det samma hö som den ätit bra förut?
Jasg skulle oxå vara rädd om den varit så sjuk.
Usch vad jobbigt för dig...
 
Att den andra hästen äter av hö säger inte så mycket igentligen. Min häst är kräsen och hon tröttnar fort på olika foder, när gräset spirar slutar hon äta hö/silage fast det är pyttelite grönt i hagen. Om det är för fint/tunna strån i höt äter hon inte. Byter man från hö till silage eller vise versa äter hon mer ett tag för att sen bara äta så hon klarar sig.
Mitt tips är att köpa ett par småbalar hösilage och se om det för stunden är smakligare.
Äter hon kraften med så god aptit kanske du får i hästen luzernpellets och betfor med? Det är ju fiberikt och bra för magen som kompliment till det ståfoder hon får i sig. Sen skulle jag lägga på lite olja om hästen var för tunn med.
Lycka till
 
Olja kan ju vara bra! Det har jag inte tänkt på! Tack för tipset! :)


Har gett henne hösilage nu med ts 70 ca, det äter hon med god aptit! :up: Svårt att tillvänja henne dock eftersom hon inte vill äta höet nu när hon väl fått smak på hösilaget. Fri tillgång till hösilage i rundbal ute i hagen hela dagen blev det. Har även bytt till Fibergi Muscle up istället för Bas som hon ätit innan för att få i henne mer protein. Vågar inte göra några fler ändringar i fodret nu då jag är rädd att magen ska sparka bakut.
 
Ta bort allt krafftfoder och låt henne upptäcka att höet är det man äter. De fattar fort. Fibergi är ju rena godiset så får de smak för det och börjar rata höet, då får man ta bort det. Detta är under förutsättning att höet är 100 % ok.
Kli och lucern är magvänlig mat annars, helt utan socker.
 
Min häst (SWB 12 år) blev i höstas sjuk (tarminflammation följt av svår Streptotrikos) och är nu efter väldigt många om och men på bättringsvägen. Under tiden hon var som mest sjuk tappade hon uppskattningsvis 100 kg! Hon var i full kondition innan detta hände. Hon har stått sedan dess (box på natten, hage hela dagen. Ingen motion mer än korta skrittrundor i skogen.) Jag har under hela tiden försökt få henne att gå upp i vikt och hon har lagt på sig lite, men långt ifrån allt. Hon är fortfarande lite mager och ser allmänt eländig ut med matt ful päls.. Hon får sin sista (förhoppningsvis) penicillindos imorn och tanken är att hon så sakteligen ska sättas igång snart igen.

Jag ger henne i princip fri tillgång på grovfoder (torrt hö, analyserat med bra resultat) MEN till problemet - hon äter knappt hälften av höet sedan en månad tillbaka ca! Av det jag lägger in i boxen till natten lämnar hon 3/4. Hon har dock aptit, vräker i sig kraftfodret (Fibergi) morgon och kväll, så felet ligger inte där. Hon åt upp höet för en månad sedan och det är samma hö från samma skörd som även en annan häst i stallet äter utan problem, så inget fel på höet och hon borde ju inte tycka att det är oaptitligt helt plötsligt heller. Tänderna kollades hos vet. för 1,5 månad sedan och fixades. Har provat att ge höet på olika sätt; på golvet, i hönät, bytt plats på höet osv.

Vad ska jag göra?? Vad ska jag ge henne? Lusern? Tillskott?
Det kan hänga ihop med att du inte har kunnat aktivera henne tillräckligt senaste tiden. Svårt det där eftersom hon behöver äta mycket så det blir ju lite av en ond cirkel men prova att utfodra henne med lusern också. Och blanda med lite betfor om hon är kräsen.
 

Liknande trådar

Hästvård har en 5 åring som är helt hopplös! Han äter sin en avföring, hela boxen är ren på skit varje morgon. Han har haft höbal i hagen, men...
2
Svar
25
· Visningar
4 505
Senast: Miedo
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 436
Senast: ufot
·
Hästvård Jag och hästen ska om drygt en månad flytta upp till Norrland från Skåne. Hästen ifråga är en Islandshäst som är uppfödd på lösdrift...
Svar
7
· Visningar
1 223
Senast: ufot
·
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 246
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp