Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

corona

Frågor om vad man kan göra under graviditeten....


Tänkte jag skulle "luska" lite med er, eftersom det är näst intill omöjligt att komma fram till MVC:s telefon på deras telefontider...

* kan man sola solarium när man är gravid?
* vi funderar på att åka på skidsemester i februari... jag är då ca i månad 5. Jag kan inte åka skidor och kommer säkert ramla en del. Vi kanske skulle strunta i det (eller sätta mig i ett hundspann istället´)?
 
Sv: Undran...

Man är smart om man inte solar alls när man är gravid, för det är lättare att få pigmentförändringar, typ kvarstående fläckar. Själv var jag ute i den vanliga solen och klarade mig. Men att betala extra för solarium känns lite otajmat :p

Vad gäller skidsemester så får du avgöra själv vad du vill göra. Man kan ju vara med och ta det lugnt.
 
Sv: Undran...

Solningen har du fått svar på här ovan.
Vad gäller skidsemester i femte månaden kan vara riskabelt även om kan åka skidor. I femte månaden är man ganska klumpig även om inte magen är så stor, och fallrisken blir ju då större.
Men man kan ju vara med vid sidan om s.a.s.
 
Sv: Undran...

Hur klumpig man är är väl ändå rätt individuellt? När jag var i femte månaden hade jag gått upp fem kilo och ingen, som inte tittade noga, kunde se att jag var gravid. Hade kännt mig DJUPT förolämpad om någon kallat mig klumpig då!

När det gäller fysisk ansträngning under graviditeten (skidåkning, löpning, ridning eller vad det nu kan vara), så tror jag att kroppen säger ifrån själv, så det är bara att känna efter vad som känns bra...
 
Sv: Undran...

Solning ska man som sagt undvika p g a pigmentförändringar.
Skidåkningen känner du nog bäst själv. Man kan vara ganska klumpig utan att magen är stor, jag har i alla fall aldrig gått in i så mycket saker som när jag varit gravid, t o m innan magen ens synts. Men jag har ridit i princip hela mina graviditeter t ex, och med första barnet var jag t om och hopptävlade när jag var i sjunde månaden (inget att rekommendera kanske, skyller på att jag var ung och dum...).
 
Sv: Undran...

Ang. skidsemestern.
Antar att det är utför du tänker på, men varför inte åka längd istället?
Det är ju bara lugnt och skönt och även om du nu skulle var klumpig så kan du ju ta det i din takt och staka på lite försiktigt!
Du kan göra det mesta, så länge du lyssnar på din kropp!
 
Sv: Undran...

Tack för era råd och tips!
Vi kommer att boka en skidsemester, så får vi väl se....
Känner jag att jag kan åka skidor, då gör jag väl det.
Annars får det väl bli ngt annat...det finns ju faktiskt annat att göa; skoter, hundspann, fisketurer, ridturer (på en del ställen i alla fall)...
 
Sv: Undran...

Jag var förresten på skidsemester när jag var gravid. Var då i början av 4:e månaden, och det var inga som helst problem att åka skidor som vanligt. Min likaledes gravida svägerska (slutet av 6:e månaden, och hon VAR tung och klumpig) var med på samma resa - och åkte skidor!

Sedan finns det ju också de som får foglossningar tidigt och i princip inte kan röra sig ALLS från och med fjärde månaden.... Så det är ju väldans individuellt vad man "kan" (eller vill...) göra och inte!
 
Sv: Undran...

Det där med skidåkning.... Om man inte kan åka brukar man ändå ha en aning om hur pass bra man är på praktiska saker. Jag själv tex, är helusel på såna saker, så första gången jag åkte (rullade?) utför så föll jag hela tiden.
Men - femte månaden är ändå tidigt, och magen lär troligen inte vålla dig några som helst problem. O barnet ligger ju väl skyddat därinne.

Ha en trevlig semester, men börja med snälla backar om du inte är en naturbegåvning!
 
Sv: Undran...

om du inte är en naturbegåvning!

1459.gif
...nej, jag är ingen naturbegåvning, så det blir mkt snälla backar för mig!
 
Sv: Undran...

Solning kan ge pigmentförändringar när man är gravid pga hormoner. Månad 5 ska enl vad jag "hört" vara en lite känslig månad, försiktighet rekommenderas alltså.
 
Sv: Undran...

Hej!

Solning ska man vara försiktig med, men skidåkning går bra om du tar det försiktigt. Det är ju inte bra om du åker in i en gran med magen före. Skämt åsido... det är fallrisken som är farlig för barnet. Jag red under 2/3 av min graviditet och resten körde jag hästen för det är fallrisken som är farlig, inte ansträngningen.
Ta det bara lugnt så går det nog bra. Ha så kul!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 211
Senast: skiesabove
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 652
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 668
Senast: Imna
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 702

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp