Undrar om det är aldrig rätt eller fel med att hur man ta hand om en häst

Romina

Trådstartare
Igår när jag tog hand om hästen innan jag skulle typ rida, så kändes det som att hästens skötsel ordning var huller om buller för jag borstade hästen, kratsade hästens hovar och sedan borstade resten. Det finns väl ingen ordning med hur man tarvhand om hästen? Jag tror att jag var lite för ivrig med att kratsa hovarna. Jag blev lite missnöjd efter och jag vet inte varför. Hur brukar ni göra?
 
Jag brukar börja med att borsta hästen ren från lera/smuts. Tänker att om jag ska kratsa hovarna vill jag inte ta i allt för skitiga ben om jag kan rengöra så gott det går innan.
Sen borsta det sista alternativt rykta, brukar göra lite fritt vilket som känns viktigast idag.
 
Nej, det finns ingen bestämd ordning. Sen kan vissa ordningar vara lämpligare än andra.

Har hästen leriga ben, tex, så borstar jag bort den torra leran först, och spolar av den blöta leran sedan. För gör man tvärt om så fastnar lerdammet på de fuktiga benen.
 
Jag brukar nog borsta av det värsta först, för det är inte så kul att kratsa hovarna när benen är skitiga.
Sen brukar jag borsta av det värsta ur manen och svansen, för att det inte ska ramla ner skräp från man och svans i pälsen när den är ren.

Annars spelar det inte så stor roll, tycker jag.
 
Jag brukar börja med att borsta hästen ren från lera/smuts. Tänker att om jag ska kratsa hovarna vill jag inte ta i allt för skitiga ben om jag kan rengöra så gott det går innan.
Sen borsta det sista alternativt rykta, brukar göra lite fritt vilket som känns viktigast idag.
Ridläraren tyckte att hon fortfarande såg smustig ut när jag tyckte tvärtom och det var därför jag borstade en gång till efter jag kratsade hovarna, jag trodde att jag borstade tillräckligt och jag blir missnöjd över det. Hur ska man nunna ta reda på om hästen är fortfarande lerig?
 
Jag brukar nog borsta av det värsta först, för det är inte så kul att kratsa hovarna när benen är skitiga.
Sen brukar jag borsta av det värsta ur manen och svansen, för att det inte ska ramla ner skräp från man och svans i pälsen när den är ren.

Annars spelar det inte så stor roll, tycker jag.
Jag brukar tänka på att borta benen ordentligt tror jag
 
På ridskolehästarna brukar det knappt finnas något att borsta, de har oftast gått en lektion innan min. Desto mer att kratsa ur, tror ibland att en del hoppar över det. Men hursomhelst börjar jag att borsta av det som ev finns och oavsett om det behövs eller ej borstar jag där sadeln ska ligga och kontrollerar att det inte finns smuts där benskydd och träns ska sitta. Sedan kratsar jag hovarna.

På min egen häst börjar jag med att ta bort värsta leras/smutsen i manen, på benen och på ryggen/sidan. Sedan tar jag hovarna (medans det fortfarande finns en tuss hö kvar att tugga på, hon blir bökig med hovarna annars). Och beroende på vad jag ska göra och om det behövs kan jag finlira lite med borstningen efter det.
 
På ridskolehästarna brukar det knappt finnas något att borsta, de har oftast gått en lektion innan min. Desto mer att kratsa ur, tror ibland att en del hoppar över det. Men hursomhelst börjar jag att borsta av det som ev finns och oavsett om det behövs eller ej borstar jag där sadeln ska ligga och kontrollerar att det inte finns smuts där benskydd och träns ska sitta. Sedan kratsar jag hovarna.

På min egen häst börjar jag med att ta bort värsta leras/smutsen i manen, på benen och på ryggen/sidan. Sedan tar jag hovarna (medans det fortfarande finns en tuss hö kvar att tugga på, hon blir bökig med hovarna annars). Och beroende på vad jag ska göra och om det behövs kan jag finlira lite med borstningen efter det.
Jag brukar rida privat
 
Ridläraren tyckte att hon fortfarande såg smustig ut när jag tyckte tvärtom och det var därför jag borstade en gång till efter jag kratsade hovarna, jag trodde att jag borstade tillräckligt och jag blir missnöjd över det. Hur ska man nunna ta reda på om hästen är fortfarande lerig?

Det är ju en viss skillnad mellan att vara lerig och smutsig.

Leran är ganska uppenbar och ligger oftast uppepå pälsen, men hästar har ofta mer smuts längre ner i pälsen.

Behöver jag borsta 'andras' hästar brukar jag göra så här:
1, borsta bort all uppenbar lera med magic brush eller piggborste eller liknande
2, borsta över hela kroppen med en rotborste - nu visiterar jag också eftersom den grova smutsen är borsta och då kan jag se om det finns sår eller så.
3a, rykt eller
3b, om riktigt smutsig häst/ont om tid: gå över där utrustningen skall sitta med rotborsten igen, noggrannare.
4, Gå över hästen med rotviska
5, kratsa hovar

Om jag har tid:
6, borsta man och svans med passande borste och ev pälsglans
7, gör rent hovarnas utsida
8, gå över hela hästen med dammborste

Vissa av sakerna gör jag i just denna ordning för att det är svårt att få bort den "dammiga" smutsen om inte leran är borta. Finns ingen lera eller särskild smuts hoppar jag över steg 1 och byter ut borsten i steg 2 mot en mjukare variant. Hovkratsning gör jag 'i slutet' mest för att jag alltid gjort så och för att jag då kommer ihåg det. Ibland gör jag både 3a och b, men sällan.
 
Jag brukar börja med att gå över typ hela hästen med en magic brush, sen nån typ av rotviska ordentligt så hästen ser ren ut, använder rotviskan/fingrar för att reda ut svans och man också, sen ryktborste & ryktskrapa, nån mjukare borste på huvudet, kanske fläta luggen, fuktig svamp runt ögon och nos, kratsa hovarna gör jag antigen sist eller i mitten av hela proceduren efter rotviskan. Kan ju bli lite variation beroende på hur smutsig hästen är och hur mycket tid man har.
 
Ridläraren tyckte att hon fortfarande såg smustig ut när jag tyckte tvärtom och det var därför jag borstade en gång till efter jag kratsade hovarna, jag trodde att jag borstade tillräckligt och jag blir missnöjd över det. Hur ska man nunna ta reda på om hästen är fortfarande lerig?
Jag växte upp med en ridlärare som skickade upp en i stallet om man hade så mycket som ett sågspån kvar i svansen när man kom ner för lektion :angel:

Det behöver inte vara showryktat och glänsande, men lera är inte jättebra, speciellt inte på ställen där det ska ligga utrustning. Är det svårt att se (typ om en gråskimmel med lite spräckligt grå päls har grå lera på sig i samma nyans) brukar jag dra händerna över de ställen där utrustning kommer sitta (sadel, sadelgjord, eventuella benskydd, eventuella hjälptyglar, samt träns) och även i vecken på frambenen (tänk dig armhålan, hur kul hade det varit om det satt fast lera där och skavde varje gång du svajade med armarna) och mellan bakbenen (samma där, lera och grus mellan låren när man går är inte kul.)
 
Jag brukar rida privat
Då beror det väl lite på vad som menas med att borsta. Är det hela kittet med rykt och fixa till man och svans inför någon tävling/utställning/tillfälle när man ske se prydlig ut eller är det den dagliga genomgången av hästen. Är du under upplärning av hästägaren/ridläraren eller är det din häst?
 
Ridläraren tyckte att hon fortfarande såg smustig ut när jag tyckte tvärtom och det var därför jag borstade en gång till efter jag kratsade hovarna, jag trodde att jag borstade tillräckligt och jag blir missnöjd över det. Hur ska man nunna ta reda på om hästen är fortfarande lerig?
Ska man vara riktigt noggrann så ska man borsta av allt synligt smuts, sen rykta tills stövet (det som kommer fastna i ryktskrapan) blir vitt. Då har man en ren häst och ryktning är bra för hästen då den sätter igång blodcirkulationen, blir som lite massage också.
 
Jeg tar med hovkratsen ut og tar hovene ved paddocken. Så slipper jeg leire på gangen eller i boksen.
Begynner med å børste bein på gangen fordi jeg ser bedre der, dårlig lys i boksen. Spyler ikke av leire, det tørker mens jeg rir og så børster jeg det av da.
Går så i boksen, bruker: pelsglans i halen, massasjebørste, stivebørste, ansikt, til slutt grei jeg halen. Evnt mer pelsglans på hesten og en myk børste til slutt.
 
Då beror det väl lite på vad som menas med att borsta. Är det hela kittet med rykt och fixa till man och svans inför någon tävling/utställning/tillfälle när man ske se prydlig ut eller är det den dagliga genomgången av hästen. Är du under upplärning av hästägaren/ridläraren eller är det din häst?
Det är ridlärarens häst
 
Igår när jag tog hand om hästen innan jag skulle typ rida, så kändes det som att hästens skötsel ordning var huller om buller för jag borstade hästen, kratsade hästens hovar och sedan borstade resten. Det finns väl ingen ordning med hur man tarvhand om hästen? Jag tror att jag var lite för ivrig med att kratsa hovarna. Jag blev lite missnöjd efter och jag vet inte varför. Hur brukar ni göra?
Egentligen kvittar det ju i vilken ordning man gör vissa saker men man tar alltid grövre borstar först och ryktborste och skrapa sist. Om man kratsar hovarna först eller sist spelar ju ingen roll egentligen även om man vanligtvis tar det sist.

På mina hästar börjar jag med rotborste. Det är väldigt sällan de är leriga (jag låter inte mina hästar gå i lerpölar) utan rotborsten fungerar bra. Med den borstar jag hela kroppen. Sedan tar jag man/pälsglans i manen och svansen ungefär var 14 dag och låter det verka medans jag ryktar hästen med ryktborste och skrapa. Borstar man och svans med en manborste och sist kratsar jag hovarna. Om jag inte tar i man/pälsglans reder jag bara ut man och svans med händerna. Mina hästar har långa manar och jag sliter inte i onödan på dem genom att borsta dagligen.

Hästen är ren när du kan dra med handen över hästen utan att bli smutsig. Blir du smutsig så börja om med rotborsten och se till att du har borstar som är anpassade till just den hästens päls. På mina som sätter ordentlig vinterpäls funkar ju inte en vanlig ryktborste vintertid utan jag har ryktborstar med längre strån som kommer ner i pälsen ordentligt och vanliga ryktborstar på sommaren.

En normal rykt på en normalren häst brukar ta ca 30 minuter om man är effektiv.
 
Egentligen kvittar det ju i vilken ordning man gör vissa saker men man tar alltid grövre borstar först och ryktborste och skrapa sist. Om man kratsar hovarna först eller sist spelar ju ingen roll egentligen även om man vanligtvis tar det sist.

På mina hästar börjar jag med rotborste. Det är väldigt sällan de är leriga (jag låter inte mina hästar gå i lerpölar) utan rotborsten fungerar bra. Med den borstar jag hela kroppen. Sedan tar jag man/pälsglans i manen och svansen ungefär var 14 dag och låter det verka medans jag ryktar hästen med ryktborste och skrapa. Borstar man och svans med en manborste och sist kratsar jag hovarna. Om jag inte tar i man/pälsglans reder jag bara ut man och svans med händerna. Mina hästar har långa manar och jag sliter inte i onödan på dem genom att borsta dagligen.

Hästen är ren när du kan dra med handen över hästen utan att bli smutsig. Blir du smutsig så börja om med rotborsten och se till att du har borstar som är anpassade till just den hästens päls. På mina som sätter ordentlig vinterpäls funkar ju inte en vanlig ryktborste vintertid utan jag har ryktborstar med längre strån som kommer ner i pälsen ordentligt och vanliga ryktborstar på sommaren.

En normal rykt på en normalren häst brukar ta ca 30 minuter om man är effektiv.
Jag känner mig värdelös på att borsta en häst🤦
 
Så här gör jag:
Kratsar hovarna.
Spolar benen om det behövs. Om leran är torr går den även att borsta bort med en piggborste.
Borstar man och svans.
Borstar bort lera från kroppen med en piggborste.
Ryktar eller borstar hela hästen med en mjukare borste för att få bort dammet.
Klart!
 
Jag har denna ordning
1 behöver något spolas av görs det utanför stallet när vi är på väg in.

2 grovrengörning med rotborste och skrapa

3 hovarna

4 borstar man och svans

5 ryktar

6 drar av det sista med fuktigt sämskinn
 

Liknande trådar

Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 221
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 514
Senast: Stereo
·
  • Artikel
Dagbok Jag minns att jag var nervös. Att flickan som borstade hästen verkade så kunnig och världsvan. Kanske var hon lite ledsen också, att...
Svar
3
· Visningar
755
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp