Undrar om det är bäst om man lär sin hund lättare grejer när den är en lite valp?

Romina

Trådstartare

Mina föräldrar tror att svåra saker som att lära hunden att spela död t.ex. är för tidigt att lära våran lilla 11 månaders valp för de säger att hon först måste lära sig viktigare saker först antar jag. Hur tänker ni? För jag funderar på att lära henne att gå slalom och spela död men är det för tidigt?

 
För tidigt och för tidigt.. Det beror på vad du vill ska sitta som berget när spökålder eller hormoner eller ovanliga frestelser eller trauma slår till. Är det att kunna gå slalom, eller ska det sitta i ryggmärgen att ta kontakt med dig?

Tricks går att lära hela hundens liv. Absolut att man kan frishapea redan med valp, det gör jag men mest för att främja att valpen kan ta initiativ och tänka kreativt. Men kontakt, följsamhet, belöningsmetoder, kroppskontroll, inkallning, lekmetoder, allt som kan grunda framtida beteenden man vill dra nytta av kommer före tricks. Men sen beror det ju på hunden också, hur mogen den är för sin ålder, hur färdigväxt etc att tänka på också.
 
För tidigt och för tidigt.. Det beror på vad du vill ska sitta som berget när spökålder eller hormoner eller ovanliga frestelser eller trauma slår till. Är det att kunna gå slalom, eller ska det sitta i ryggmärgen att ta kontakt med dig?

Tricks går att lära hela hundens liv. Absolut att man kan frishapea redan med valp, det gör jag men mest för att främja att valpen kan ta initiativ och tänka kreativt. Men kontakt, följsamhet, belöningsmetoder, kroppskontroll, inkallning, lekmetoder, allt som kan grunda framtida beteenden man vill dra nytta av kommer före tricks. Men sen beror det ju på hunden också, hur mogen den är för sin ålder, hur färdigväxt etc att tänka på också.
Jag vet inte riktigt om hur hon är med såna saker som är bra att lära innan tricks. För jag går ju i skolan också och mamma brukar rasta henne vid lunch tid och sedan gå tillbaka till jobbet men hon jobbar lite mer hemma tror jag. Jag tror att hon vet hur hon är med sådana saker.
 
För tidigt och för tidigt.. Det beror på vad du vill ska sitta som berget när spökålder eller hormoner eller ovanliga frestelser eller trauma slår till. Är det att kunna gå slalom, eller ska det sitta i ryggmärgen att ta kontakt med dig?

Tricks går att lära hela hundens liv. Absolut att man kan frishapea redan med valp, det gör jag men mest för att främja att valpen kan ta initiativ och tänka kreativt. Men kontakt, följsamhet, belöningsmetoder, kroppskontroll, inkallning, lekmetoder, allt som kan grunda framtida beteenden man vill dra nytta av kommer före tricks. Men sen beror det ju på hunden också, hur mogen den är för sin ålder, hur färdigväxt etc att tänka på också.
Eller så har man hunnit med både vardagslydnad och trix när hunden är hela elva månad det är inte direkt kärnfysik för hunden med trix.
 
Ras?
Självklart kan du lära din hund hur mycket trix du vill och din hund är ingen valp längre.
Men om du undrar inför framtiden så kan valpar på 8-10 veckor också lära sig trix utan problem :)
 
En hund som är 11 månader är ingen valp längre utan en unghund. Att lära sin hund trix vid den åldern är inget konstigt, de flesta kan många trix vid den åldern, vissa inlärda med vilje och många inlärda av människans klantighet genom att människan inte tänkte. Dessutom är många hundar väldigt bra på att shapea sin människa med och därmed lär vi den att det funkar att lära oss saker också.

Jag håller dock helt med om att viktiga saker ska läras in först men en hund är tillräckligt smart för att lära in många saker innan den är 11 månader gammal.
 
Jag tycker egentligen all träning är relationsbyggande och om du vill träna trick så är det inget som tar bort nåt från annan träning, tvärtom. Vår yngsta hund lärde sig "onödiga" trick redan som valp bara som rn träning i att träna och stärka samarbetet.
Vet inte riktigt vad som är "viktig" träning men jag hade ju börjat med det långt tidigare än när hunden nästan är året...
 

Mina föräldrar tror att svåra saker som att lära hunden att spela död t.ex. är för tidigt att lära våran lilla 11 månaders valp för de säger att hon först måste lära sig viktigare saker först antar jag. Hur tänker ni? För jag funderar på att lära henne att gå slalom och spela död men är det för tidigt?

Lilla 11 månaders valp? Det är ingen valp. :)
Hundar lär sig saker redan som pyttesmå valpar. Din nu vuxna hund kan lära sig allt som är kul.
 
Hjärnan har ingen gräns för hur mycket den klarar av att lära sig. Så vill du träna tricks (spela död) kan du träna tricks.

En anledning till att man brukar träna "viktigare saker" först är att de flesta människor inte vill träna så mycket varje dag. Då är det bäst att ta det i viktighetsordning.

Det är lagom att träna ungefär 5 minuter åt gången några gånger om dagen med din hund.
 
Jag tycker egentligen all träning är relationsbyggande och om du vill träna trick så är det inget som tar bort nåt från annan träning, tvärtom. Vår yngsta hund lärde sig "onödiga" trick redan som valp bara som rn träning i att träna och stärka samarbetet.
Vet inte riktigt vad som är "viktig" träning men jag hade ju börjat med det långt tidigare än när hunden nästan är året...
Tänker likadant. Jag har hjälp av att ha lärt in "onödiga" trick när jag tex tränar inkallning. Inte pga tricket som så utan just att de är vana vid att det är roligt att vara MED mig, istället för att jag bara är den som tar dem till roliga platser. Viktigt med en vinthund iaf :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 403
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: geting
·
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 506
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 600
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp