Undrar om hon någonsin blir ok???

T

torp-Ina

Har ett 4-årigt sto som jag red in när hon var 2,5. Allt var bra och hon ställdes av för vintrevila. Satte upp i februari och hade ridit henne några veckor när min tränare en dag konstaterade henne halt på höger bak. Åkte till ATG där de inte hittade felet, men konstaterade att hon var halt och gav henne kortisonspruta + vila i 4 veckor. Återbesök - ny spruta och vila 2 veckor. Återbesök där hon var bättre, men fortfarande halt. De rekommenderade ridning med viktband. Problemet var att hon inte hade muskler sa de!!! Då tog jag mitt pick och pack och åkte till Skåne.
Där stog hon i en vecka innan de fann felet - gaffelbandsfästet. Åtta månaders vila med ett antal återbesök följde. Hon friskförklarades i januari 2005.
Efter detta har hon ridits i två månader sammanlagt. Hon har vuxit 5 cm mellan april och augusti. Skulle sätta igång henne i augusti, efter sommarvilan, men var då ett monster så fort jag hoppade upp. Tog henne till en kompis för att longera - det visade sig att hon doppar högra bakbenets hov när hon travar. En ny veterinärtur som säger att hon har växtvärk, rekommenderar vila i 2 månader. Nu har det gått 2,5 månader och hon doppar fortfarande tån...VAD GÖRA?? :cry:
 
Sv: Undrar om hon någonsin blir ok???

Inte roligt alls :( men tyvärr är det nog bara att vänta ut henne, och hålla tummarna för att det är växtvärk nu, och att hon blir bra... Jag hade försökt gå ut och gå med henne dagligen i lite kupperad terräng, så att hon inte tappar allt igen...
 
Sv: Undrar om hon någonsin blir ok???

Har du möjlighet så skulle jag ge henne en rejäl vila, gärna på något lösdriftsställe, så hon kan få vara ifred hela vintern och att du förhoppningsvis under tiden kan rida kompisars hästar eller liknande.

Om du sätter igång henne sedan efter konstens alla regler, låt säga i slutet på januari, och hon fortfarande är halt, då har i alla fall du gjort allt du kunnat.
 
Sv: Undrar om hon någonsin blir ok???

Ge henne en chans att växa färdigt utan atten ryttare stör henne!

Om hon nyss växt 5cm så är hon inte klar än på ett tag och har trolgtivis fortfarande inte fått fatt i allt som hennes kropp behöver för att orka med en ryttare.

Jag hade släppt henne på ett vettigt unghäst bete (med noggrann uppsyn över skadorna) och låtit henne gå där ett år eller två för att sedan sätta igång henne igen.
 
Sv: Undrar om hon någonsin blir ok???

Men varför rida in så tidigt? Visst är det olika med galopphästar o travhästar som körs in tidigt, men en vanlig ridhäst kan väl få lite tid på sej att växa till o bli klar i skelett o muskler.

Håller med Spider, låt hästen gå på ett bra unghästbete o få vila o växa klar en längre tid. Så kanske du slipper möta ett "monster" när det är dags igen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 283
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 416
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp