undrar om jag hamnat på rätt forum med min fråga nu...?

C

chrisse

Jag funderar på att klippa min häst i vinter men har aldrig gjort det förut och har lite frågor.

Vi ska rida medelhårt i vinter... Jag funderar på "filtklippning" (har sett en bild på sk. filtklippning).

MEN. Min häst är avblekbar skimmel (heter det så? Han blir ljusare med åren).
Om jag klipper honom, kommer det växa ut ljusare hår där sen?!
Han ljusnar vid varje pälsfällning/nysättning.....

Vad ska jag ha för täcke innomhus? I kallstall. Funkar det med fleecetäcke? Eller måste han ha thermotäcke?
Ute får han ha vintertäcke då...

Hästen är av ponnyras..
 
Jag har slutat klippa mina hästar, men delge lite erfarenheter från de år jag klippte:

Beträffande typ av klippning så föredrar jag spårklippning, då man klipper undersidan av halsen, mellan frambenen och under magen. Denna klippning kan varieras en del beroende på hur mycket päls man vill ta bort eller behålla, men jag tycker fördelen var att översidan av halsen som alltid är oskyddad av täcke och som hästen vanligen inte svettas så mycket på, fick behålla päls.

Jag kan inte svara på hur din hästs skimmelfärg påverkas av klippning, men jag tror i det långa loppet inte det spelar någon roll. Hästen fäller ju av även den oklippta pälsen och sätter ny sommarpäls över hela kroppen. Men jag VET som sagt var inte.

Är hästen inte helklippt är det inte säkert du behöver ha något täcke alls. Ytterligare en fördel med spårklippning tycker jag. Annars beror det på hästen och hur kallt det är i stallet.

Inte så väldigt kunniga svar, men väl svar.

Anneli
 
Spårklippning lät mer som "en stil för mig" :bow:
Tackar för tipset...

Då återstår bara färgfrågan då :crazy:
Självklart spelar det inte mig någon större roll men det skulle inte vara speciellt snyggt :p
 
Jag rekommenderar dig att klippa halva halsen; bringan, undermagen, halva bålen, virveln och enbit mellan rumpan och bakbenet. Då behåller du päls över korset och behöver inte täcka där när du rider ut.Du klipper hästen där den svettas mest. Jag har haft min ena ponny klippt så och det har varit perfekt. Att ha ett fleecetäcke i stallet nu under hösten är väl bra. Men när det börjar närma sig noll skulle jag rekommendera dig ett tjockare stalltäcke ev. två täcken. Ja du behöver täcka hästen i hagen när du har klippt den. Ha ungefär lika tjockt täcke ute som inne i fall temperaturen ungefär är densamma.
 
De nya håren som växer ut är sådana som ändå skulle vuxit ut efter fällningen. Det växer inte ut extra ljusa eller mörka hår där hästen är klippt även om det kan vara en nyansskillnad mellan den klippta och den oklippta hårremmen när hästen är nyklippt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp