Undulat & pellets!

paradiset

Trådstartare
Ja nu har jag köpt ekologisk pellets utan tillsatser, men min pippi undviker dem mycket effektivt, några tips ngn?
 
Sv: Undulat & pellets!

Vart köper man det? Pris? Är det bättre än fröblandningar? Eller oj, det kanske ska användas som "komplementfoder"?
 
Sv: Undulat & pellets!

OM du orkar vänta till imorgon ska jag skriva av innehållsförteckningen och så! Det är dyrare, mycket dyrare ca 50 kr men oxå drygt och smular inte och gjort på ekologiska ingridienser så som broccoli och andra grönsaker + vete o havre eller vad det nu var, men min fågel ratar dem, vad göra??
 
Sv: Undulat & pellets!

Jag ger mina fåglar pellets. Mina fåglar är dock inte så svårövertalade, så jag bara bytar foder och så äter de. Du kan antingen byta foder stegvis eller börja direkt med det nya fodret. Alla djur äter när de är hungriga, frågan är bara om du kan stå emot deras pepparkornsögon? ;) De bör dock inte minska mer än 10% i vikt.

Dolores_88:
Enligt mig så är pellets bättre än fröblandningar. Undulatblandningar innehåller knappt något i mineral/vitaminväg, men det gör däremot pellets. De flesta pellets är helfoder, dvs man behöver inga vitamindroppar i vattnet osv. Fodrar man endast med pellets så är det dock för ensidigt, grönsaker och lite frön varje dag så är det perfekt! Jag brukar själv göra stora satser av grönsaksblandningar (vill ni ha "ingredienserna" så hojta till) som jag sedan fryser in i portionspåsar. Utöver det så får mina fåglar även duvblandning som varit blötlagd i cirka 24 timmar.
 
Sv: Undulat & pellets!

Att börja ge pellets kräver lite list. Klart din undulat bara äter det som är gott...och gott var ju det andra fodret du gav....Innehöll säkerligen godare saker än i pellets...Börja med hälften hälften, sedan bara minska...Fåglar är smarta djur, klart dom bara vill äta det gottigaste...
 
Sv: Undulat & pellets!

Jag personligen ser ingen anledning att ge undulater pellets om dom är friska och pigga. Undulaten är en utpräglad fröfågel och om du ska lägga krut på någonting så är det att få dom äta grönsaker.

Med en god blandad kost och motion så kommer dom må utmärkt.
Men det kräver som sagt att du får undulaten att äta grönsaker och annat gott, förutom frön.

Jag ger mina en bas av torra undulatfrön och sen ger jag uppblött/groddad duvblandning, olika färska grönsaker (rivna morötter, amerikansk grönsaksblandning bl.a.) och annat från vår mat. (kokt potatis, kokt ris och pasta).

Kruxet är att fågeln ska få i sig alla vitaminer från färskvarorna istället. trevligare och bättre enligt mig. Men om du vill ge pellets och dom äter det med god aptit så går det ingen nöd på dom så heller! :)

Sen så är det ju snart grönt ute och då kan du ge fåglarna allt grönt som kaninerna äter. Färska späda pinnar med skott på uppskattas mycket hemma hos mig åter runt!
 
Sv: Undulat & pellets!

Bara det att dina fåglar får lättare kalaskulor med fröblandningar.
Tänk att ute i naturen flyger de långa sträckor och får motionen de behöver, samt hittar de vitaminer de behöver själva.

Det är lite svårt å jämföra vilda och tama djur.
 
Sv: Undulat & pellets!

Naturligtvis så jämför man inte vilda och tama djur på det viset. men faktum kvarstår ändå att undulaten "tål" mer torra fröer än en amazonpapegoja tex.

Sen så ska även en tam fågel ha motion och flyga varje dag. Näringsmässigt så får dom i sig allt dom behöver om dom äter färska grönsaker och inte bara frön.

Men så klart märker man att fågeln börjar öka i vikt så ska man ju fundera på en ändring. (jag skulle ju förståss föreslå mer motion och grönsaker.)

Många verkar dock tro att pellets är lösningen på alla problem. Men man kan ju också fråga sig vad pelletsen är tillverkad av? Spannmål?
Ja, troligen. Så varför då ge processade fröer med tillsatta vitaminer när man kan ge dom naturliga fröer och vitaminer i olika grönsaker och groddar?
Fritt val.
 
Sv: Undulat & pellets!

NUpp det är verkligen inte mycket spannmål i min pellets här kommer ingredienserna:

vete, korn, spritärter,lupiner, gluten mjöl, alfalafa, skalade solrosfrön, rostade sojabönor, maskros, rosmarin, apelsinskal, citrusfrukt skal, melass, nypon, kanel, oregano, lagerblad, brännässla, pulveriserad morot, mango, ananas, papya, spenatbladspulver, pulveriserad broccoli och grönkål.
 
Sv: Undulat & pellets!

Det beror ju lite på procenten av de olika sakerna.
Men om man ser på det lite snabbt så är ju ändå de 8 första ingredienserna sådant som är spannmål, frön och bönor.

Tillsammans med resterande ingredienser som är frukt och grönt.

Så ja, man kan ju välja att ge pelletsen eller ge var och en sak för sig. Den fördelen som pelletsen har är ju att dom inte kan pilla ur saket utan måste äta allt eller inget.

Men det har å andra sidan inte hänt hemma. Bjuder jag på grönsaker så far hela gänget ner till maten och äter för fullt utan urskiljning. Men det är 10 ggr lättare att få en hel "flock" undulater äta än att få en ensam att äta så jag förstår problemet där också.

Har din pippi börjat smaka pelletsen än? Äter den grönsaker eller bara rent frö?
 
Sv: Undulat & pellets!

Jag har 2 st nu :

{DAC4A2F5-FC2D-4196-8C9B-96B6A0E844EA}.jpg


De äter gärna persilja och sallad men vill inte äta morot eller äpple, honan den brokade har testat pellets men vill inte ha, de äter frön, uppmatningsfoder och hirskolv som det ser ut nu, ska snarast nu oxå köpa broccoli och testa jag visste inte de kunde äta det innan. Grodda ska jag göra det brukar de ju älska!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har haft mkt problem med mugg senaste året men tillfrisknat. Sedan kom regnet....i veckor och mängder, som ni vet. Hagen blev...
Svar
7
· Visningar
650
Senast: skiesabove
·
Kultur Kära buke, har ni några tips på bra HBTQ+ böcker? Främst fakta (men ge gärna skönlitteratur tips också om ni har något). Historia...
Svar
12
· Visningar
834
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 936
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp