milly

Trådstartare
Jag är sugen på att skaffa en igen... :) Hade det när jag var liten och bodde hemma och den blev så tam och social, jätterolig! Tycker att dom kan vara rätt sällskapliga.
Jag jobbar hemifrån så det skulle vara roligt med lite sällskap här hemma :D . Den skulle kunna flyga fritt ganska många timmar om dagen i ett rum och jag skulle hålla den sällskap ganska mycket.
MEN - ibland åker vi bort till en annan stad för att hälsa på vära föräldrar/släkt/kompisar och är borta över helgen eller t o m en hel vecka ibland. Så mina frågor är:

1. Hur länge kan man lämna en undulat ensam? Kan den vara ensam två dagar och nätter (en helg) om man ser till att den har mat och vatten??
2. Skulle man kunna ta med den varje gång vi åker bort?? Om man kanske skaffar en lite mindre bur till resorna. :idea: (för att det ska vara lättare att ha den i bilen) Tänkte främst på de längre resorna men även de kortare OM det är så att de inte ska lämans helt ensamma ens över en helg.

Eller blir det för stressande för en undulat att resa i bilen/byta miljö? :crazy:

Jag vill INTE ha två för då blir dom inte tama på samma sätt, de bara tyr sig till varandra hela tiden. Möjligtvis att man senare skaffar en tjejkompis till killen - för det är en hane jag vill ha, de blir lättast tama och sociala.

I övrigt - har ni tips om någon sida eller så, där det finns info om undulater?? Jag vill gärna lära mig mer om dom även om jag haft ett par stycken (för länge sen).:smirk:
 
Sv: Undulat!

Som svar på dina frågor, ja du kan lämna en undulat ensam en helg om du inte gör det för ofta, och självklart om du ser till att han har tillräckligt med mat och vatten. Tänk dock på att om du väljer att ha en ensam undulat, så är det du som är hans sällskap, och undulaten behöver mycket. Jag har själv fåglar och jag skulle inte med gott samvete kunna jobba heltid oim jag hade en ensam, jag tycker det är för länge att vara borta från en ensam fågel.

Du kan ta med fågeln också om du ska bort längre perioder. Skaffa en bekväm transportbur, och en bra bur att ha när du kommer fram så ska inte det vara några större problem. Tänk på att L80s rekommendationer gäller för burar även om han bara ska bo i semesterburen några veckor ibland.

mvh
 
Sv: Undulat!

Jag har tre undulater, två vackert gröna och en gröngul. Det är två honor och en hane. Den gulgröna honan och hanen är err par, och den andra gröna honan är deras avkomma. Paret bor i samma bur, men deras dotter bor i en egen bur eftersom hon muckar gräl med sin mamma hela tiden. Dock står hennes bur precis intill föräldrarna, så hon är ju inte ensam direkt.
 
Sv: Undulat!

Tack för ditt svar!
Ja jag är ju hemma mycket eftersom jag jobbar hemfirån så den behöver inte vara ensam så ofta.

Sen hade jag tänkt att skaffa en rätt stor bur till den att ha hemma - så stor som möjligt på längden. Jag vill att den ska ha plats att kunna flyga lite i buren också!
Och till resorna köper jag en bur som är av minimimått för en undulat så att den då ska vara lätt att ha med sig.

Hittade lite sidor efter att jag skrivit detta inlägg så jag har fått mera information. Hade också vägarna förbi en djuraffär nyss (idag) så jag passade på att fråga personalen där... Tjejen sade att det är ingen fara att lämna dom ensamma nån gågn ibland. De tycker att det är TRÅKIGT att vara ensamma men man kan ha på radion, ställa buren vid fönstret så den kan se nånting osv. Då klarar dom sig bra ensamma, sa hon. Om det inte händer allt för ofta bara (coh det kommer det inte göra!).
Och att ta med sig dom går alldeles utmärkt, fick jag veta. :idea: Så det kommer jag förmodligen att göra om vi är borta mer än en helg.

Åååh jag tittade på dom söta krabaterna i djurbutiken... VILL HA NU! :love: Och jag lovar att jag verkligen kommer att engagera mig i den!! Jag är sån när jag väl har ett djur att ta hand om. :D

v. 28 bär det iväg till Djurbutiken för att köpa en undulat! Då har vi kommit hem från vår långa semester... och jag kan lägga energi och tid på den nya familjemedlemmen!
:banana:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 602
Senast: cirkus
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 707
Senast: Barbabelle
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 641
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 238
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp