Undvika knepiga stallägare

GoLightly

Trådstartare
Jag tycker att jag ställer mängder med frågor när jag besöker stall och frågar runt bland bekanta, men nu sitter jag ändå i en situation där min häst inte har fått gå i hage på flera dagar pga lite snö.

Jag vill flytta men inte hamna på ett nytt ställe med knepiga ägare. Så jag undrar vad ni gör för att säkerställa att det är vettiga hästmänniskor ni stallar upp hästen hos?
 
Står ni i Gävletrakten? Min stod där när det var sådär extremt mycket snö där. De fick ploga gångar i snön så hästarna kunde gå fram till maten och röra på sig. Innan det blev lag på vindskydd och sjukboxar. Jag hade inte gått med på att ha hästen inne för snömängden inte passade SÄ.
 
Va? Kan de inte gå ut pga snö?? Låter helt galet!

Fråga om utegångspolicy, finns det något som gör att hästarna måste stanna inne?

Jättesvårt, man kan ju inte täcka alla dumheter som folk hittar på. :crazy:

Jag bor i England och de är inte så vana vid snö här och tror att det är farligt att ha hästarna ute. Jag har pratat med dem flera gånger men de har redan bestämt sig för att det är så. Policyn är att hästarna går ute varje dag sålänge det inte är extraordinärt väder - men innan jag flyttade in kunde jag inte ens tänka tanken att någon centimeter snö räknades dit.
 
Står ni i Gävletrakten? Min stod där när det var sådär extremt mycket snö där. De fick ploga gångar i snön så hästarna kunde gå fram till maten och röra på sig. Innan det blev lag på vindskydd och sjukboxar. Jag hade inte gått med på att ha hästen inne för snömängden inte passade SÄ.

Bor i England och vi har precis med snö så att det täcker marken. Tyvärr finns inget jag kan göra eftersom de äger marken och har förbjudit oss från att använda hagarna. Det enda jag kan göra just nu är att hoppas att det töar snart.
 
Det bästa är ju goda referenser från någon du känner eller någon som du litar på känner. Dvs att ni har samma syn på hästhållning eller att du vet att de är ärliga. Alternativt från flera olika personer om det är okända.
Inte helt lätt att hitta dock.

Ja det är väl så. Jag önskar att jag hade ett större kontaktnät här än vad jag har.
 
Bor i England och vi har precis med snö så att det täcker marken. Tyvärr finns inget jag kan göra eftersom de äger marken och har förbjudit oss från att använda hagarna. Det enda jag kan göra just nu är att hoppas att det töar snart.
Har de inte broddar?
Eller visa dom videos/bilder från hästar som är ute i snön och har det bra?
Låter som du har okunniga stallägare med snö och hästar. 🙄
 
Jag bor i England och de är inte så vana vid snö här och tror att det är farligt att ha hästarna ute. Jag har pratat med dem flera gånger men de har redan bestämt sig för att det är så. Policyn är att hästarna går ute varje dag sålänge det inte är extraordinärt väder - men innan jag flyttade in kunde jag inte ens tänka tanken att någon centimeter snö räknades dit.
Bor i England och vi har precis med snö så att det täcker marken. Tyvärr finns inget jag kan göra eftersom de äger marken och har förbjudit oss från att använda hagarna. Det enda jag kan göra just nu är att hoppas att det töar snart.
Mina fetningar. Vad är de rädda för? Att hästarna ska bli sjuka eller dö, eller är de rädda om hagarna?

Jag hade nog blivit så irriterad att jag hade bombat dem med bilder på hästar i snö samt lite info om hur skadligt det är för hästar att stå inne mycket. https://www.hippson.se/artikelarkivet/forskning/box-ger-fler-skador-an-losdrift.htm
 
5756025E-2F41-4054-AD02-0574B2F755FF.jpeg


Låna den här bilden :p Shettis i snö.
 
Har de inte broddar?
Eller visa dom videos/bilder från hästar som är ute i snön och har det bra?
Låter som du har okunniga stallägare med snö och hästar. 🙄

Nej vi brukar inte sko med broddhål eftersom vi har så få dagar med vinterunderlag, men det är inte halt alls just nu.

De verkar rätt okunniga överlag, det finns flera anledningar till att jag vill flytta. :down:
 
Mina fetningar. Vad är de rädda för? Att hästarna ska bli sjuka eller dö, eller är de rädda om hagarna?

Jag hade nog blivit så irriterad att jag hade bombat dem med bilder på hästar i snö samt lite info om hur skadligt det är för hästar att stå inne mycket. https://www.hippson.se/artikelarkivet/forskning/box-ger-fler-skador-an-losdrift.htm

De är rädda om hästarna och personalen. Men jag har inte riktigt förstått varför vi inte får ta in- och utsläpp av våra egna hästar på egen risk. De säger bara nej och att det är upp till dem.

Får leta upp bilder på engelska hästar som är ute i snön isf, för tydligen är det helt andra hästar vi har i Sverige som kan att vara ute utan att skada sig.
 
Det är svårt när man kommer till ny ort/land och inte har kontaktnät att fråga. Det är ju enda sättet att veta innan. Har själv flyttat till ny ort och flyttade hästen 3 gånger på en månad :( och står nu med en skadad häst. Sista stallet är en mardröm men nu vill jag inte flytta henne mer. Tror faktiskt inte att det blir bättre om vi flyttar. I vårt nuvarande stall står hälften inne för broddar är farligt tydligen och för isigt utan :confused:
Vi letar efter något eget stall så vi får härda ut tills vi kan flytta.
Var i England finns du?
 
Det är svårt när man kommer till ny ort/land och inte har kontaktnät att fråga. Det är ju enda sättet att veta innan. Har själv flyttat till ny ort och flyttade hästen 3 gånger på en månad :( och står nu med en skadad häst. Sista stallet är en mardröm men nu vill jag inte flytta henne mer. Tror faktiskt inte att det blir bättre om vi flyttar. I vårt nuvarande stall står hälften inne för broddar är farligt tydligen och för isigt utan :confused:
Vi letar efter något eget stall så vi får härda ut tills vi kan flytta.
Var i England finns du?

Tråkigt att höra :( Jag bor i Surrey.
 
Jag tycker att jag ställer mängder med frågor när jag besöker stall och frågar runt bland bekanta, men nu sitter jag ändå i en situation där min häst inte har fått gå i hage på flera dagar pga lite snö.

Jag vill flytta men inte hamna på ett nytt ställe med knepiga ägare. Så jag undrar vad ni gör för att säkerställa att det är vettiga hästmänniskor ni stallar upp hästen hos?

Man får ställa alla relevanta frågor och sen chansa. Det är först när man står där man märker. Tyvärr.
 
Nej vi brukar inte sko med broddhål eftersom vi har så få dagar med vinterunderlag, men det är inte halt alls just nu.

De verkar rätt okunniga överlag, det finns flera anledningar till att jag vill flytta. :down:
Snösulor?
Finns det stall i närheten som har sina hästar ute och verkar vettiga? Det skulle kunna vara en början att höra sig för hur det verkar. Spånar lite.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 028
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har hyrt ett stall med 2 boxar i 9 månaders tid, där det nu visat sig att boxstorlekarna är mycket mindre än ägaren sagt, så pass...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 202
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 857
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 688
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp