Undvika knepiga stallägare

Har för mig att du skrivit att ni inte får galoppera på lektion för att hästarna är för pigga? Om det stämmer att det var du, så är det ju inte så konstigt om de får överskottsenergi om de går obroddade i hagen på vintern. De vågar ju knappast springa omkring där i halkan utan brodd...
Min häst skulle nog halka ihjäl sig och dö på en dag utan brodd. Men hon är dock ingen normal häst. Galen. :cautious:

Generellt svar:
Min åsikt om snö är såhär: oftast är snö BRA underlag, och går fint att rida på, oskott. Det är betydligt värre om det är is underst.
Men jag skulle aldrig ta ut en skodd häst utan brodd på vintern. Det är som att be om fläkningar. Och jag har lagt ut ett stort antal tusenlappar på veterinärbesök kopplat till fläkskador. :cautious:
 
Jag kan se skillnader på svenska hästar som har vuxit upp med svenska vintrar och importerade hästar som inte alls är vana vid snö och is. De svenska hästarna vet hur man rör sig på is. Det gör inte de importerade. Min nuvarande importerade tycker isen är jätterolig att stå och sparka sönder och klampar ut över isen som om den inte fanns. Svenska hästar är mer försiktiga.
 
Jag kan se skillnader på svenska hästar som har vuxit upp med svenska vintrar och importerade hästar som inte alls är vana vid snö och is. De svenska hästarna vet hur man rör sig på is. Det gör inte de importerade. Min nuvarande importerade tycker isen är jätterolig att stå och sparka sönder och klampar ut över isen som om den inte fanns. Svenska hästar är mer försiktiga.

Oj ? Tycker du alltså att ”svenska hästar ” kan klassas så ?

Jag blir väldigt förundrad . Vad menar du ?

”Svenska hästar” ? 😳
Alla dessa ”svenska hästar” är inte något generellt hur de är vana vid x eller y underlag .
 
Jag kan faktiskt ha en viss förståelse i och med att hästarna inte är broddade. Det blir väl kanske en ansvarsfråga om de släpper ut och någon av hästarna t ex fläker sig? Självklart är det illa att de inte får vara ute, men samtidigt... skulle nog inte vilja ha min häst obroddad i snö faktiskt.
Tänker samma sak . @GoLightly det är nog mer ett symptom på att man sällan har snö och hästarna öht inte har broddhål ens i skorna, än att det är galna konstiga stallägare .

Svar på frågan: jag flyttar aldrig till stall jag inte har referenser på/kan kolla med andra som stått/står där, eller redan är bekant med stallet /ägarna.
Eftersom jag har stort kontaktnät samt även haft egna inackorderade många år och det är stort utbud här så för mig har det inte varit så svårt. Förstår att det blir annat just för dig som ny i annat land dock såklart !

Det är absolut en ansvarsfråga och det är säkrare för ägarna att bestämma att alla ska vara inne. Jag ogillar deras beslut i det här fallet eftersom jag hade varit mer orolig för kolik när de står inne så många timmar än fläkskador under de förutsättningar vi har haft de här dagarna, och det känns frustrerande att inte själv få avgöra vilka risker jag vill utsätta min häst för. I morgon kommer det troligtvis vara underlag som inte jag heller vill ha obroddad häst på, så för mig är det inte hage före allt även om jag gärna vill ha honom ute så mycket som möjligt.

Men tanken med tråden var mer hur man hittar en bra stallplats. Jag ogillar den här anläggningen av fler anledningar och det hade varit fint att hitta en anläggning med liknande syn på hästhållning som jag har :)
 
Har för mig att du skrivit att ni inte får galoppera på lektion för att hästarna är för pigga? Om det stämmer att det var du, så är det ju inte så konstigt om de får överskottsenergi om de går obroddade i hagen på vintern. De vågar ju knappast springa omkring där i halkan utan brodd...
Jag vet inte riktigt om det hör hemma i den här tråden, men som jag skrivit innan kan jag inte bekräfta om "galoppförbudet" gällde bara den dagen jag red, då det är massor av nybörjare som rider samma dag och kan ha hängt ihop med att hästarna ska komma igång efter jullovet ordentligt innan de vågar släppa iväg nybörjarna i galopp. Vi galopperade idag på lektionen, inga problem.

Jag tänker inte fortsätta detta OT spår i denna tråd, då det inte riktigt hör till ämnet.
 
Jag har aldrig haft problem med knepig stallägare men några av mina vänner har. Det är skitsvårt och jag är lika nojig varje gång vi tvingats flytta.

Har tyvärr inget mirakelknep mer än att fråga de där viktiga frågorna, se sig runt och höra hur de sköter sina egna hästar. I nuvarande stallet sa jag t.ex. hur viktigt hagtider var för mig och personen jag delar stallet med sa att det var viktigt för henne att hästarna inte var ute för sent och så kom vi överens om vad som var rimligt. Generella attityder alltså, det säger mycket

Mvh Blyger som ger frukosten inne idag istället för ute på grund av snöstorm.
 
Jag går på magkänsla och oftast har det blivit bra, men med åren har jag lärt mig vilka prioriteringar jag har och vad jag kan tumma på
 
Min erfarenhet är tyvärr att stallägare generellt är lite knäppa. Precis som hästägare...;)

Jag har flyttat ett par gånger pga studier, och i slutändan insett att bästa stallet har bästa stallägarna. Det gäller bara att hitta de personerna. De flesta låter ju vettiga när man pratar med dom och det är inte förrän man landar i stallet man lär sig att så inte var fallet.

Rekommendationer är nog det jag skulle gå på.

/L
Jag tycker att jag ställer mängder med frågor när jag besöker stall och frågar runt bland bekanta, men nu sitter jag ändå i en situation där min häst inte har fått gå i hage på flera dagar pga lite snö.

Jag vill flytta men inte hamna på ett nytt ställe med knepiga ägare. Så jag undrar vad ni gör för att säkerställa att det är vettiga hästmänniskor ni stallar upp hästen hos?
 
Jag kan se skillnader på svenska hästar som har vuxit upp med svenska vintrar och importerade hästar som inte alls är vana vid snö och is. De svenska hästarna vet hur man rör sig på is. Det gör inte de importerade. Min nuvarande importerade tycker isen är jätterolig att stå och sparka sönder och klampar ut över isen som om den inte fanns. Svenska hästar är mer försiktiga.
Kan till viss del hålla med.Våra Englandsimporter är inte alltid glada över att gå ute i snö o minusgrader uppe på det utan täcke! 😂🐎Men andra vintern tjohoo de vita på marken är ju jätteskoj😃
 
Tror mycket i grunden för att uppstallning är krångligt är att de som stallar in vet inte hur det är att sköta en gård och de som har gård har svårt o sätta sig in i hur det är att inte ha den erfarenheten. Gäller såklart inte alla. Men det hade nog underlättat om man kunde ha båda erfarenheterna .,, men det är en utopi 😉.Det man kan göra är att hitta en likasinnad
 
Förmodligen med brodd! :up:
Inte särskilt troligt att en engelsk dressyrhäst skos med broddhål allra minst under inomhussäsongen.

Det snöar inte mycket i den här delen av England så givetvis vet de inte hur man "ska" hantera den. Det känns jävligt fjantigt för oss svenskar som är vana vid vinter men det är liksom ett ickeproblem eftersom det handlar om så få dagar om året.. Hästhållningen överlag skiljer sig en hel del och jag tycker mycket är överdrivet. Nu har ju dock TS sagt att snön inte är anledningen till tråden så varför det ska bevisas att hästar går ut i snön känns lätt meningslöst.
 
Vår KWPN är fortfarande (efter 3 år i Sverige) lika rädd för otäcka snöhögar.

Att rulla och springa i snön är däremot helt ok. Han har tom börjat klara temperaturer ner mot nollan utan täcke.

Kan till viss del hålla med.Våra Englandsimporter är inte alltid glada över att gå ute i snö o minusgrader uppe på det utan täcke! 😂🐎Men andra vintern tjohoo de vita på marken är ju jätteskoj😃
 
Åk runt och kolla på olika stall helst flera ggr, kolla så de verkligen "practice what they preach" ang. utsläpp, fodringar, m.m. Generellt så är de bra stallen oftast fulla, är det mycket lediga boxar så finns det nog en anledning.... Kollektiv/DIY stall kanske vore något?
 
Vi brukade låta våra hästar vara ute nästan i ur och skur, med vissa undantag såklart. Lite snö? Dummaste jag har hört!
 
Ridskolan jag rider på har hästarna ute obroddade i snö och än har ingen fläkt eller skadat sig vad jag vet om, de har gjort så i flera år. Jag vet inte om det har något samband med att hästarna är vana eller om det är något annat, hm..
Det är inte snön i sig som är halt. Det är underlaget hästen går på som kan vara halt. Järn och is, järn och modd till exempel.
 
Detta är en kulturfråga. Så det finns nog inte mycket du kan göra i just den här frågan.

Jag bodde i Skottland under många år, som hästägare, och upplevde då samma sak. Det är ett faktum att om man bor i ett land som har snö 5 dagar om året så har man "råd" att ställa in skolgång, köra till affären, släppa ut hästarna och allt annat man anser vara farligt under de 5 dagarna. Skulle vi tillämpa samma princip i Sverige skulle vi vara ett u-land, då allt hade legat nere 3-4 månader per år.

Mitt råd till dig är att gilla läget. Du är utlänningen som kommer och säger konstiga saker. Jag har flyttat runt mycket, även med häst, och tycker att jag blivit ganska bra på att anpassa mig. Allt funkar inte som i Sverige. Det är bara i Sverige det gör det. Du har fått en massa tips och argument, men till syvende och sist är du inackorderad och i det här fallet handlar det om en kulturkrock, snarare än en fix ide som just denna stallägare har. Ingen brittisk hästägare jag känner har samma inställning till snö som mig. Lär dig att leva med det. Mina brittiska FB-vänner gör :eek: smiley när jag laddar upp snöiga ridbilder. De tycker jag är helt knäpp i skallen som rider i det. Men det blir ju fina bilder iaf tycker de! :D

Jag är för tillfället i Sverige med hästen och spyr på leran och knögglet som finns här. Hagvården är i min uppfattning grymt mycket sämre i det här landet. Även om hästen inte direkt njöt av att stå inne någon vecka under vintern, så var hagarna grymt mycket finare där. Mockade, släta och frodiga. Hade vi bott kvar där hade hon gått och betat grönt gräs på dagarna nu. :cry: Det finns för- och nackdelar...

Slutligen lägger jag till; när min häst stod inne pga snö eller regn, såg jag till att ägna mig extra mycket åt henne. Ridning (gärna ute hehe) + skritt för hand eller longering + ordentlig rykt varje dag + kanske någon leksak i boxen och extra mycket grovfoder så är de sysselsatta och rastade under några dagar. :up:
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 041
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har hyrt ett stall med 2 boxar i 9 månaders tid, där det nu visat sig att boxstorlekarna är mycket mindre än ägaren sagt, så pass...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 225
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 910
Senast: Cambrie
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 191
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp