Undvika övervikt

Amk

Trådstartare
Något som återkommer som en fundering hos mig är vilka åtgärder jag som hästägare och gårdsägare kan ta till för att minska hästarnas hull. Jag tycker ofta att det talas mycket om kraftfodermängder och höanalyser men då jag inte ger kraftfoder och har hästar på bete halva året behöver jag tänka större än så.

Ponera att du har en hästflock där alla individer är lättfödda och marker med lerjord som ger frodigt bete. Vilka metoder har du för att se till att hästarna får i sig tillräcklig mängd grovfoder utan att bli tjocka?
 
Stängsla av så det inte blir för stora ytor, och hellre ge lite halm upptill kanske? Vår ena ponny har haft fång och hon går i egen nerbetad hage, får hö och halm upptill. Utom just i år då hon går med föl så hon kan äta gräs precis som vanligt.
Halvblodet brukar få begränsad hagyta även hon och lite halm upptill- men det är inte ofta hon rör halmen.

Jag har väldigt lätt sandjord här och ingen lera så det är kanske inte jämförbart helt.

Drömmen hade ju varit en hage som delvis består av skog. Här är det dock väldigt öppet, bara enstaka träd.

För övrigt håller jag med dig angående höanalyser. Mina hästar går på bete 6 månader om året och då har jag ingen analys vilket gör det svårt att beräkna mängd foder och även mineraler för den delen. Man borde väl ta analys på betet också.
 
Jag har munkorg på sommaren på min lättfödda. Sen går de i samma hage året runt. 7 hektar med mest skog och kalhygge, de är 5 stycken.
Jag har inte börjat stödfodra med hö ännu.

Sen är ridning så klart viktigt för att hålla bra hull.
 
Något som återkommer som en fundering hos mig är vilka åtgärder jag som hästägare och gårdsägare kan ta till för att minska hästarnas hull. Jag tycker ofta att det talas mycket om kraftfodermängder och höanalyser men då jag inte ger kraftfoder och har hästar på bete halva året behöver jag tänka större än så.

Ponera att du har en hästflock där alla individer är lättfödda och marker med lerjord som ger frodigt bete. Vilka metoder har du för att se till att hästarna får i sig tillräcklig mängd grovfoder utan att bli tjocka?

Vi delade av en del av hagen till tre mindre. Har öppet från ligghallen (lösdrift) till 1 eller 2 hagar en ganska stor del av sommaren o öppnar sedan mer o mer ju lugnare gräs tillväxten blir. Det märks tydligt på våra två att det just är att de sätter i sig alldeles för mycket gräs. Båda blir dåliga i magen och sedan feta. När de är bra i magen o lugna är det lagom med bete. Det märks när de börjar behöva mer bete, ffa på min. Funkar riktigt jäkla bra faktiskt!

Nu häromveckan öppnade vi till den andra större delen också på heltid till slut. Den är ju helt övervuxen av att ha stått sedan typ maj. De äter inte upp detta på hela vintern ens så det finns alltid något att pilla med vilket lockar iväg dem vintertid. De går att ha på fri tillgång under vintern men vi ger bara såpass att de äter upp iaf till en av två fodringar per dag och då känns det bra att det finns massor med gammalt gräs kvar i hagen. Vi får även stängsla in en äng hos grannen vintertid (eller ja sommar med men det behövs ju verkligen inte alls 😅) så vintertid har vi drygt 1.5 ha hage. Sommartid knappt 0.5 ha delat I tre rätt lika delar. Det är lagom till två mindre hästar.
 
1. Vänd på året och låt hästarna gå i de stora uppvuxna gräshagarna på vintern och i små nedbetade hagar på sommaren.
2. Gör allt vad du kan för att få tag på bra halm. Se till att alla hästar alltid har tillgång till äthalm.
3. Håll koll på hullet. Minska kraftigt på hö/hösilagegivan när gräset börjar växa och hullet öka. Börja inte ge hö/hösilage förrän hullet börjar minska på hösten. Om de har fri tillgång på halm så har de alltid grovfoder så att det räcker.

Mvh den jättehårda ponnyägaren (fast lite gosefläsk har han...)
 
Jag tycker sommaren blir betydligt lättare om man ser till att de håller sig i normalt hull under vintern och drar ner rejält på höet på våren (i tid, den lilla, lilla återväxten ger alltid mer än vad jag tror). De kör födosök över hela hagen vintertid och får fritillgång på halm. Sedan får de två portioner hö under dagen, någon vecka blir det mer hö när det blåser och regnar på tvären.
De är lättfödda, men är inte fjording- lättfödda (eller som jag är van vid fjordingar/ haflinger).

Har gammal betesmark som inte är insådd på hur länge som helst, blandat gräs med mycket ogräs. Brukar dela av sommarhage, men det är mer för att det ska hinnas växa upp mellanvarven.

Gör då som @svea när det lider mot vintern, stödfodrar i första hand med halm och sedan hö i andra hand.
 
Lägger till att min behöver lite extra protein på hösten. Men det verkar som att börjar jag bara i tid så behövs inte så mycket. Ger lusernpellets och börjar ge i typ augusti och lite mer från september typ (minns inte ens vad jag vägt det till, 2 kåsor så under ett kilo iaf 😁 närmre 0.5 tror jag).

Våra kan minska resp öka i hull oavsett årstid, det beror mest på hur snabba vi är att notera åt vilket håll de är på väg och att justera lagom mycket.
 
Ta in hästarna i box på natten på sommaren för att undvika allt gräs. Matfria nätter. Mycket effektivt.
 
Jag tänker att hästar har gått upp i vikt under sommaren/ goda tider och ner under vintern / torkan sen evolutionens början så det bör inte vara hela världen om de under sommaren lägger på sig lite. Värre om de är för feta åretrunt tänker jag
 
Lättfödda hästar ska inte gå på frodigt bete utan snarare i skogen så kan man använda det frodiga marken för att ta hö på eller använda till hästar som behöver den typen av bete och sen låta de fetare hästarna gå där på höstkanten när gräset är nerbetat och det inte är mycket tillväxt. Förutsatt att ingen ligger i riskzonen för fång då. Tillräckligt med grovfoder och tuggtid ordnas lätt med lösdriftshall eller utfodring med halm.
 
Jag har lättfödda hästar och jag har dem inte på bete alls. Skogshagar året om och hö för det som fattas.
Att gå på frodigt bete är inte nödvändigt för att ”vara häst”. De kan gå i hagar med sly, mossa, blåbärsris och/eller väldigt lite gräs men att de får gå och beta med huvudet nere hela tiden är bete för mina hästar.
 
Jag håller med om att hästarna inte behöver beta gräs för att vara lyckliga, där jag bor är det tyvärr så att skogsbete är sällsynt, men att man får försöka lösa det ändå på olika vis.
 
Jag tänker att hästar har gått upp i vikt under sommaren/ goda tider och ner under vintern / torkan sen evolutionens början så det bör inte vara hela världen om de under sommaren lägger på sig lite. Värre om de är för feta åretrunt tänker jag
Det går inte riktigt att jämföra en modern betesvall i en hage med en vidsträckt stäpp när det gäller lätåtkommligt energiintag för en häst. Visst är det evolutionärt korrekt att betesdjur äter upp sig under sommaren, men inte att de blir gravt överviktiga och stör hela sin metabolism.
 
Jag har munkorg på min ponny som är lättfödd. Ponnyn och hästen går i stora kuperade hagar. Jag analyserar höt och räknar ut en foderstat som till största delen består av halm till ponnyn, vanligtvis innebär det att jag får lägga till protein i någon form, samt balanserar med de mineraler som behövs.
 
Det går inte riktigt att jämföra en modern betesvall i en hage med en vidsträckt stäpp när det gäller lätåtkommligt energiintag för en häst. Visst är det evolutionärt korrekt att betesdjur äter upp sig under sommaren, men inte att de blir gravt överviktiga och stör hela sin metabolism.

Skrev jag tillåta bli gravt överviktigt eller skrev jag lägga på sig lite?
 
Skrev jag tillåta bli gravt överviktigt eller skrev jag lägga på sig lite?
Tråden handlar om lättfödda hästar som går en sommar på frodigt bete, då blir de kraftigt överviktiga. Jag tolkade ditt inlägg som att du inte tyckte det gjorde någonting förutsatt att hästarna bantades ner på vintern.
 
Så många bra och intressanta råd, tack för att ni delar med er.

Halm har mina fri tillgång till i sin ligghall (en storbal som alltid står torrt), och jag ger inga enorma mängder hö.

Hur gör ni med putsning av beten? Jag tänker att ju mer övervuxet ett bete blir, desto mindre näring. Därför har jag valt att inte putsa vinterbetet, men hästarna blev tjocka ändå av att komma tillbaka till 2 ha övervuxet gräs. Kanske skulle jag gjort flera mindre hagar? Men nu när det är vått i marken är jag rädd att det blir upptrampat (lerjord), och jag vill verkligen inte ha lersörja heller.
 
Lättfödda hästar ska inte gå på frodigt bete utan snarare i skogen så kan man använda det frodiga marken för att ta hö på eller använda till hästar som behöver den typen av bete och sen låta de fetare hästarna gå där på höstkanten när gräset är nerbetat och det inte är mycket tillväxt. Förutsatt att ingen ligger i riskzonen för fång då. Tillräckligt med grovfoder och tuggtid ordnas lätt med lösdriftshall eller utfodring med halm.

Jag förstår inte vad du menar med att tuggtid ordnas med lösdriftshall?

Jag har på många sätt fina beten, det är naturbeten med mycket träd och varierande växtlighet. Däremot är de förhållandevis stora, och vi har några av landets bästa jordar som gör att gräset växer riktigt bra. Det är inte så lätt att göra något åt, men jag beaktar dina synpunkter.
 
Våra hästar går ut på betet först i juli. Innan dess går de i vintergatan med högivor.
Vi ställer in hästarna på dagarna under sommaren så får de gå ute på nätterna. När de går ut på betet är det någon timme om dagen i början.
Dyrt, extra jobb, men så är min häst i fint hull. Jag har lättfödd ponny, och har hästen i ett stall där ägaren tänker som mig.
 
Så många bra och intressanta råd, tack för att ni delar med er.

Halm har mina fri tillgång till i sin ligghall (en storbal som alltid står torrt), och jag ger inga enorma mängder hö.

Hur gör ni med putsning av beten? Jag tänker att ju mer övervuxet ett bete blir, desto mindre näring. Därför har jag valt att inte putsa vinterbetet, men hästarna blev tjocka ändå av att komma tillbaka till 2 ha övervuxet gräs. Kanske skulle jag gjort flera mindre hagar? Men nu när det är vått i marken är jag rädd att det blir upptrampat (lerjord), och jag vill verkligen inte ha lersörja heller.
Jag putsar, har testat att låta bli, men då blir det bara skräppor och ogräs kvar till slut. Jag har som sagt redan nu en hel del ogräs. Men marken var inte särskilt välsköt till en börja med.
2 ha kan vara väldigt mycket, särskilt om man fortfarande har en del återväxt om man bor långt söderut i Sverige. Hellre dela av till 1 ha, eller 0,5 ha och successivt göra hagen större.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 796
Senast: Roheryn
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
2 855
Senast: Kiwifrukt
·
Foder & Strö Har försökt knåpa och funderat mycket över det här med foderstat till hästen. Som många andra i landet så har även jag haft problem med...
Svar
5
· Visningar
1 267
Senast: HannaZ
·
Hästvård Ja som överskriften lyder. Jag har funderat på detta efter att ha sett massa grymt feta hästar på bete. Varför utsätter man hästen...
2
Svar
22
· Visningar
4 745
Senast: eiwo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp