Undvika övervikt

Angående nedbetat. Stallet jag står så alla hästar har året runt hagar. Kommer gräs men det betas ju ner och det är golfgreenskort nedbetat. Ser ut som sluuuut på bete. Min lättfödda har liiiten hage och var för rund. Aktiva varmblodiga travhästar har haft större hagar men lika hårt nedbetat. De har stått sig fint på gräs 12 h per dygn och hö inne (ungefär 5-6 kg per häst, jmf med 10-12 kg vintertid). Dvs det där nedbetade är rena turbofodret och trots att det såg ut som absolut inget kvar motsvarade det energimässigt halv vintetgiva hö.
Har samma erfarenhet. Liten hage men väldigt nerbetat gräs och mycket ogräs. Ändå blev de tre ponnysar som har gått där alldeles för feta.
 
Angående att nedbetat gräs är turbofoder. Har bantat min rätt bra under sommaren genom att ha en liten hage där hon höll gräset mycket kort och i de torra perioderna blev det också mycket upptrampat med ren jord. Så hela hagen var inte bevuxen. Hon gick ute dygnet runt och stödfodrades med lite hö eller halm eller bägge, efter behov. Ju mer hon tränades desto mer mat fick hon. Om det vilades mer fick hon mindre stödfoder. Hagen består av en kulle med träd och sten och mindre ytor med rent gräs vilket känns mycket trevligt i och med den extra motion hon fick av att bara födosöka hela tiden. Jag tror inte man ska glömma det bortfall av vardagsmotion som kommer med att ha dem i små hagar.

Nån gång i juli började vi öppna upp genom stripbete. Har testat att släppa på henne lite mer nån gång i augusti, då svällde hon upp direkt. Får känslan av att det är mer mängden gräs, än att hon öht äter gräs, som är problemet. Att öppna små ytor varannan dag funkar bra, men att låta henne gå fritt på det nu övervuxna, gamla gräset och stå inne på natten funkar inte. Hon vräker i sig utan dess like, och hon beter sig likadant om hon går på bete hela sommaren... Bara vräker i sig, dag in och dag ut. Just nu håller vi på att öppna mer och mer så att hela hagen blir tillgänglig (vet inte storleken) under vintern. Det går inte att släppa henne fritt dagtid på det uppbetade gräset ens nu i oktober.

Visst att kortbetat gräs kanske är turbofoder, men de kan inte få i sig de mängder som de kan om de går på mer uppvuxet och överblommat högt gräs. Även om det senare kanske har lägre näringsinnehåll är mängden de äter så mycket större. På åtminstone min häst märks skillnaden väldigt tydligt.

Tidigare åt hon halm som nöd, det gick väl ner men det tog ganska lång tid. Nu äter hon lätt flera kg om dagen. Jag använder halmen som en mätsticka på hur hungrig hon är och om det går att minska höet/gräset lite, ifall det ser ut som att hon får i sig för mycket totalt sett.
 
Angående att nedbetat gräs är turbofoder. Har bantat min rätt bra under sommaren genom att ha en liten hage där hon höll gräset mycket kort och i de torra perioderna blev det också mycket upptrampat med ren jord. Så hela hagen var inte bevuxen. Hon gick ute dygnet runt och stödfodrades med lite hö eller halm eller bägge, efter behov. Ju mer hon tränades desto mer mat fick hon. Om det vilades mer fick hon mindre stödfoder. Hagen består av en kulle med träd och sten och mindre ytor med rent gräs vilket känns mycket trevligt i och med den extra motion hon fick av att bara födosöka hela tiden. Jag tror inte man ska glömma det bortfall av vardagsmotion som kommer med att ha dem i små hagar.

Nån gång i juli började vi öppna upp genom stripbete. Har testat att släppa på henne lite mer nån gång i augusti, då svällde hon upp direkt. Får känslan av att det är mer mängden gräs, än att hon öht äter gräs, som är problemet. Att öppna små ytor varannan dag funkar bra, men att låta henne gå fritt på det nu övervuxna, gamla gräset och stå inne på natten funkar inte. Hon vräker i sig utan dess like, och hon beter sig likadant om hon går på bete hela sommaren... Bara vräker i sig, dag in och dag ut. Just nu håller vi på att öppna mer och mer så att hela hagen blir tillgänglig (vet inte storleken) under vintern. Det går inte att släppa henne fritt dagtid på det uppbetade gräset ens nu i oktober.

Visst att kortbetat gräs kanske är turbofoder, men de kan inte få i sig de mängder som de kan om de går på mer uppvuxet och överblommat högt gräs. Även om det senare kanske har lägre näringsinnehåll är mängden de äter så mycket större. På åtminstone min häst märks skillnaden väldigt tydligt.

Tidigare åt hon halm som nöd, det gick väl ner men det tog ganska lång tid. Nu äter hon lätt flera kg om dagen. Jag använder halmen som en mätsticka på hur hungrig hon är och om det går att minska höet/gräset lite, ifall det ser ut som att hon får i sig för mycket totalt sett.
Jag har precis samma erfarenhet och av samma anledning kan min häst inte stå på halm. Nu när det är höst och begränsat med mat blir det så uppenbart att hon inte är mer lättfödd än andra hästar.
 
Angående att nedbetat gräs är turbofoder. Har bantat min rätt bra under sommaren genom att ha en liten hage där hon höll gräset mycket kort och i de torra perioderna blev det också mycket upptrampat med ren jord. Så hela hagen var inte bevuxen. Hon gick ute dygnet runt och stödfodrades med lite hö eller halm eller bägge, efter behov. Ju mer hon tränades desto mer mat fick hon. Om det vilades mer fick hon mindre stödfoder. Hagen består av en kulle med träd och sten och mindre ytor med rent gräs vilket känns mycket trevligt i och med den extra motion hon fick av att bara födosöka hela tiden. Jag tror inte man ska glömma det bortfall av vardagsmotion som kommer med att ha dem i små hagar.

Nån gång i juli började vi öppna upp genom stripbete. Har testat att släppa på henne lite mer nån gång i augusti, då svällde hon upp direkt. Får känslan av att det är mer mängden gräs, än att hon öht äter gräs, som är problemet. Att öppna små ytor varannan dag funkar bra, men att låta henne gå fritt på det nu övervuxna, gamla gräset och stå inne på natten funkar inte. Hon vräker i sig utan dess like, och hon beter sig likadant om hon går på bete hela sommaren... Bara vräker i sig, dag in och dag ut. Just nu håller vi på att öppna mer och mer så att hela hagen blir tillgänglig (vet inte storleken) under vintern. Det går inte att släppa henne fritt dagtid på det uppbetade gräset ens nu i oktober.

Visst att kortbetat gräs kanske är turbofoder, men de kan inte få i sig de mängder som de kan om de går på mer uppvuxet och överblommat högt gräs. Även om det senare kanske har lägre näringsinnehåll är mängden de äter så mycket större. På åtminstone min häst märks skillnaden väldigt tydligt.

Tidigare åt hon halm som nöd, det gick väl ner men det tog ganska lång tid. Nu äter hon lätt flera kg om dagen. Jag använder halmen som en mätsticka på hur hungrig hon är och om det går att minska höet/gräset lite, ifall det ser ut som att hon får i sig för mycket totalt sett.

Mängden spelar stor roll ja. Liten mängd turbo kan vara bättre än stor mängd mer näringsfattigt. Men man ska ha med dig att för vissa hästar blir även liten mängd turbo gräs för mycket.

Min tex skulle behöva gå på grus sommartid idealiskt. Eller stampat jordgolv. Helt enkelt gräsfritt.

Hon är lättfödd året runt men det är på sommaren det blir helt hysteriskt. Det är nåt med gräset helt enkelt. Innan hon blev sjuk var hon svårfödd vintertid, behövde extrema mängder mat för att hålla hullet. Men så fort minsta gräs började spira blev hon lagom och 3 v senare tjock.

Så gäller hitta det som funkar för 3ns egen häst - och hålla noga koll initialt så hästen inte blir tjock trots att man tror det är tillräckligt lite gräs tex.
 
Angående att nedbetat gräs är turbofoder. Har bantat min rätt bra under sommaren genom att ha en liten hage där hon höll gräset mycket kort och i de torra perioderna blev det också mycket upptrampat med ren jord. Så hela hagen var inte bevuxen. Hon gick ute dygnet runt och stödfodrades med lite hö eller halm eller bägge, efter behov. Ju mer hon tränades desto mer mat fick hon. Om det vilades mer fick hon mindre stödfoder. Hagen består av en kulle med träd och sten och mindre ytor med rent gräs vilket känns mycket trevligt i och med den extra motion hon fick av att bara födosöka hela tiden. Jag tror inte man ska glömma det bortfall av vardagsmotion som kommer med att ha dem i små hagar.

Nån gång i juli började vi öppna upp genom stripbete. Har testat att släppa på henne lite mer nån gång i augusti, då svällde hon upp direkt. Får känslan av att det är mer mängden gräs, än att hon öht äter gräs, som är problemet. Att öppna små ytor varannan dag funkar bra, men att låta henne gå fritt på det nu övervuxna, gamla gräset och stå inne på natten funkar inte. Hon vräker i sig utan dess like, och hon beter sig likadant om hon går på bete hela sommaren... Bara vräker i sig, dag in och dag ut. Just nu håller vi på att öppna mer och mer så att hela hagen blir tillgänglig (vet inte storleken) under vintern. Det går inte att släppa henne fritt dagtid på det uppbetade gräset ens nu i oktober.

Visst att kortbetat gräs kanske är turbofoder, men de kan inte få i sig de mängder som de kan om de går på mer uppvuxet och överblommat högt gräs. Även om det senare kanske har lägre näringsinnehåll är mängden de äter så mycket större. På åtminstone min häst märks skillnaden väldigt tydligt.

Tidigare åt hon halm som nöd, det gick väl ner men det tog ganska lång tid. Nu äter hon lätt flera kg om dagen. Jag använder halmen som en mätsticka på hur hungrig hon är och om det går att minska höet/gräset lite, ifall det ser ut som att hon får i sig för mycket totalt sett.

Så funkar våra med. Glad att det räcker att begränsa såpass "lite" som vi ändå gör, våra små hagar är ju betydligt större än många andras normala.
 
Betas gräset är det som kommer upp nytt och därmed energirikt. Bättre att låta gräset blomma över och släppa sedan. Övervuxet gräs innehåller mindre näring men olika gräs innehåller också olika mycket näring så det handlar ju om att just det där specifika gräset innehåller mer om det betas mot om det får stå och blomma över.

Så har jag också tänkt, då är jag inte helt fel ute då. Då kanske det rent av är en nackdel att låta mer svårfödda hästar beta först, om gräset som kommer sedan då innehåller mer näring.
 
Angående nedbetat. Stallet jag står så alla hästar har året runt hagar. Kommer gräs men det betas ju ner och det är golfgreenskort nedbetat. Ser ut som sluuuut på bete. Min lättfödda har liiiten hage och var för rund. Aktiva varmblodiga travhästar har haft större hagar men lika hårt nedbetat. De har stått sig fint på gräs 12 h per dygn och hö inne (ungefär 5-6 kg per häst, jmf med 10-12 kg vintertid). Dvs det där nedbetade är rena turbofodret och trots att det såg ut som absolut inget kvar motsvarade det energimässigt halv vintetgiva hö.

Intressant. Du avgör helt enkelt om där finns lagom med mat utifrån hästens hull, och tittar inte alls på hur mycket gräs som finns kvar?
 
Du sätter ett flyttbart staket genom hagen så hästarna inte får allt gräs på en gång utan flyttar staketet i omgångar och därmed styr grästillgången.
Har man stor hage kan man ju avgränsa lite av det avbetade sen också så det får växa upp och bli lite överväxt innan de får vara där igen. Olika smidigt beroende på hagens utseende men överlag ganska enkelt med tex eltråd och glasfiberstolp tycker jag.

Det är en lösning jag borde prova. Jag har testat en gång förut men var för snabb med att öppna upp till mer bete igen. Det gäller nog för mig att ha is i magen och inte oroa mig för att de inte har att äta av (det har de!). Vi har också haft en svår flock med någon svårfödd individ, vilket gjort det svårt att hålla alla hästar i lagom hull.
 
Intressant. Du avgör helt enkelt om där finns lagom med mat utifrån hästens hull, och tittar inte alls på hur mycket gräs som finns kvar?

På min märks det ganska tydligt. Han vill såklart alltid ha mer gräs, han är ju ponny 😁Men det märks om han är hungrig. Samt att man ser på hans bajs direkt om något är fel och går de då enbart i liten hage så är det ju lätt att lista ut att det är mer mat som behövs och tvärsom. Det är såklart svårare att balansera på mitten när de går ett par timmar per dag på mer gräs osv men det känns helt klart görbart i vårt fall och har i längden gett ett betydligt vettigare och jämnare hull. Man lär sig liksom.
 
Intressant. Du avgör helt enkelt om där finns lagom med mat utifrån hästens hull, och tittar inte alls på hur mycket gräs som finns kvar?

Jag vet inte om jag förstår din fråga?

Jag avgör om det är för lite eller för mkt gräs med ledning av hullet ja.

Hur mkt, eller snarare lite, gräs det finns kvar är ju irrelevant. Så länge hästen gnager gräs och är för tjock är det för mkt gräs för den hästen. Sen kan det inte vara mindre gräs än det hon hade I somras förvisso, därav konstaterandet att hon behöver I princip gräsfritt om man helt ska kunna kontrollera hullet. Eller en dålig kombination av extremt lite gräs och för lite strå i övrigt, men det ger ju andra problem.
 
Jag har så och alla mina föredrar att äta från den nya balen som körs in snarare än bajsblandad halm. De flesta nollar på mask. Men ser ingen större risk med det än att ha hästen på box med halm. Är hästarna för grisiga så får man väl skaffa en foderhäck att ha halmen i.
Ja jag utgår från mina, tycker det är "renare" på box, skiter i ena hörnan och äter i andra. På lösdriften så rör de runt betydligt mer.
 
Mängden spelar stor roll ja. Liten mängd turbo kan vara bättre än stor mängd mer näringsfattigt. Men man ska ha med dig att för vissa hästar blir även liten mängd turbo gräs för mycket.

Min tex skulle behöva gå på grus sommartid idealiskt. Eller stampat jordgolv. Helt enkelt gräsfritt.

Hon är lättfödd året runt men det är på sommaren det blir helt hysteriskt. Det är nåt med gräset helt enkelt. Innan hon blev sjuk var hon svårfödd vintertid, behövde extrema mängder mat för att hålla hullet. Men så fort minsta gräs började spira blev hon lagom och 3 v senare tjock.

Så gäller hitta det som funkar för 3ns egen häst - och hålla noga koll initialt så hästen inte blir tjock trots att man tror det är tillräckligt lite gräs tex.
Ja det har varit en resa att reda ut vad hästen behöver och att vänja sig själv vid ett annat tänk. Hon blev tjock när hon var 3 för jag tänkte att unghästar behöver bete. För att försöka hålla ned vikten fick hon gå på riktigt stor yta för att röra på sig. Det räckte in. Året efter gick hon på lite gräs och stod inne på nätterna eller dagarna, men då var också torkan extrem förra året. Räckte inte. Lyckades inte heller banta tillräckligt under vintern.

Så i år blev det liten hage, grinig häst som alltid ansåg sig få för lite mat och stödfodring, men ute dygnet runt. Det gäller ju också att känna sina marker och förstå vad de producerar. I nuvarande hage är det mycket skugga, det tror jag påverkar sockret i gräset ganska mycket. Mer energi i gräs som står i full sol.

Jag tror i vilket fall att just denna häst funkar bäst såhär där hon kan födosöka hela tiden men det är verkligen små mängder hon får i sig. Hon har stått i jordhage också och var riktigt olycklig trots många fodringar och hon fick den mängd grovfoder hon behövde.
 
Så har jag också tänkt, då är jag inte helt fel ute då. Då kanske det rent av är en nackdel att låta mer svårfödda hästar beta först, om gräset som kommer sedan då innehåller mer näring.
Vi gjorde så förr att de lättfödda betade först och sen kom de lättfödda. Samma hagar som nu men då var det ingen som blev sådär fet som de blir idag. De blev lite runda om magen men inte feta. Svårt att veta vad skillnaden är, inte är det pga gödsling i alla fall.
 
Jag tycker det är stor skillnad på gräs och gräs, samt hur hagen är utformat. Mina har gått på stor areal i sommar, men i en hage som bjuder på mycket mer rörelse. Förflyttningsbitar utan bete.

Det har funkat över förväntan (det var framförallt den ena jag undrade hur det skulle gå). Men att komma tillbaka till en övervuxen vinterhage (som jag skulle säga är rätt skral, det finns ju grader i hel...) med dessutom mindre rörelse har ju inte varit toppen.

Har stödfodrat den ena någon vecka redan, började med den andra igår. Nu får de halm + 2 kg hö var. Det kommer räcka ett tag till, tills dess att det blir kallare och återväxten avstannar.

Tycker denna tråden varit nyttig på många plan, jag balanserar ofta på gränsen mot att vilja kunna erbjuda mycket rörelse, till vad som är hälsosamt i foderväg.

Sen har vi några hästar som alltid går i mindre hage och går någon vecka utan stödfodring på sommaren, men brukar få natthö större delen. (De går ihop och en har PPID.)

Jag har ju köpt mindre gård och kommer ha 6 ha hagmark, pendlar mellan "vad lite mark" till, "shit, det är alldeles för mycket för mina tjockisar".
 
Det är en lösning jag borde prova. Jag har testat en gång förut men var för snabb med att öppna upp till mer bete igen. Det gäller nog för mig att ha is i magen och inte oroa mig för att de inte har att äta av (det har de!). Vi har också haft en svår flock med någon svårfödd individ, vilket gjort det svårt att hålla alla hästar i lagom hull.
Ja jag tycker det funkar bra för mina två. Blandade flockar med olika behov är hopplöst, behöver ju ha lättfödda med lättfödda...
Och ja is i magen mkt längre än man vill tro.
När jag fick känslan av att vara för elak slängde jag ut ett par kakor halm. Då har de ju något strå iaf..
Och äter de inte halmen har de definitivt mycket mat kvar. Mina äter halmen glatt jämt i och för sig.
 
Jag tycker det är stor skillnad på gräs och gräs, samt hur hagen är utformat. Mina har gått på stor areal i sommar, men i en hage som bjuder på mycket mer rörelse. Förflyttningsbitar utan bete.

Det har funkat över förväntan (det var framförallt den ena jag undrade hur det skulle gå). Men att komma tillbaka till en övervuxen vinterhage (som jag skulle säga är rätt skral, det finns ju grader i hel...) med dessutom mindre rörelse har ju inte varit toppen.

Har stödfodrat den ena någon vecka redan, började med den andra igår. Nu får de halm + 2 kg hö var. Det kommer räcka ett tag till, tills dess att det blir kallare och återväxten avstannar.

Tycker denna tråden varit nyttig på många plan, jag balanserar ofta på gränsen mot att vilja kunna erbjuda mycket rörelse, till vad som är hälsosamt i foderväg.

Sen har vi några hästar som alltid går i mindre hage och går någon vecka utan stödfodring på sommaren, men brukar få natthö större delen. (De går ihop och en har PPID.)

Jag har ju köpt mindre gård och kommer ha 6 ha hagmark, pendlar mellan "vad lite mark" till, "shit, det är alldeles för mycket för mina tjockisar".
Jag har 3ha för två tjockisar. Men det är nog minst 0,5 ha förmodligen mer som jag inte ens stängslat än då jag inte behöver mer mat.. Snarare mindre.
 
Jag har 3ha för två tjockisar. Men det är nog minst 0,5 ha förmodligen mer som jag inte ens stängslat än då jag inte behöver mer mat.. Snarare mindre.
Jag hade inte tänkt ta eget hö, men funderar nu på det. Åkermark klass 9- 10 i zon 1 blir mycket mat.
 
Så har jag också tänkt, då är jag inte helt fel ute då. Då kanske det rent av är en nackdel att låta mer svårfödda hästar beta först, om gräset som kommer sedan då innehåller mer näring.
Nej du är inte fel ute. Det är helt klart bättre att låta mer svårfödda hästar gå på återväxten isåfall. Jag läste en artikel i somras eller om det var tidigt i höstas just angående forskning runt bete där de hade kommit fram till att bete gör återväxten mer näringsrik än vad det blir om man slår gräset (alltså betesputsar). Tyvärr kan jag i feberyran inte hitta länken men hittar jag den så återkommer jag med den.

Jag tar bort mina från betet när de (med greenguard) har betat ner gräset till runt 10 cm. De går aldrig utan greenguard på gräs och är i grusad hage på natten med kvällshö. Hästar äter mest sen natt-tidig morgon och att inte låta dem gå på gräs på nätterna gör enormt stor skillnad.
 
Ja jag utgår från mina, tycker det är "renare" på box, skiter i ena hörnan och äter i andra. På lösdriften så rör de runt betydligt mer.
Mina är betydligt grisigare inne i boxen än i lösdriften men det är inget konstigt med tanke på att de har har betydligt mer plats per häst i ligghallen.
 
Jag har problem nu med att ponnysarna ( en på 107 cm och en på 125 cm i mkh) blir överviktiga trotts endast två kilo hö var per dag och inget annat mer än gamla löv att äta i hagen. På pappret är det ju i stort sett omöjligt att alla fall b-ponnyn ska klara sig på enbart två kg. Nu har vi ingen analys på just detta hö då vi enbart ger detta en kort period och sedan ger analyserat hösilage hela vintern. Men om man ska följa tabellerna och se vad b-ponnyn behöver i energi och protein per dag så skulle det innebära att höet innehåller ca 100g smrp per kg efterom att hon blir överviktig på det! Och det kan jag nog säga ganska säkert att det inte gör. De år vi analyserat torrhöet från samma bonde har det legat på mellan 35 och 45g smrp ungefär och han gödslar inte och har inte sått om. Jag blir ju sugen på att analysera trotts att vi nu byter till hösilage....🙄
 

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 796
Senast: Roheryn
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
2 855
Senast: Kiwifrukt
·
Foder & Strö Har försökt knåpa och funderat mycket över det här med foderstat till hästen. Som många andra i landet så har även jag haft problem med...
Svar
5
· Visningar
1 267
Senast: HannaZ
·
Hästvård Ja som överskriften lyder. Jag har funderat på detta efter att ha sett massa grymt feta hästar på bete. Varför utsätter man hästen...
2
Svar
22
· Visningar
4 745
Senast: eiwo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp