Undvika övervikt

Jag tror iofs isf mer på min brist att bedöm a hull/muskler än individuell skillnad 😁

Men ja nu när du säger det så är det ju en sak jag tänkt kunnat förklara hans behov av extramat på hösten men glömde nämna. Han fäller typ året om som en sann ponny 😅 Får massor med vinterpäls, släpper den rätt sent och under lååång tid och börjar sätta vinterpäls igen i augusti. Det brukar vara sista stråna vinterpäls kvar i hovskägget bak när han börjar bli ullig av den nya vinterpälsen haha.

Och sådan har han varit sedan 3 åring oavsett hull/täcken/klippning/allmän status så det kan kanske vara det? Han har ju längre tid vintertid fullpälsad än sommartid med enbart sommarpäls sad så det kanske är kort tid där på sommaren som hans protein behov faktiskt är täckt?
Så kan det ju vara. Hullbedömning är verkligen inte enkelt.

Hästen behöver ju tillräcklig mängd protein för att kunna sätta och fälla på ett bra sätt men det finns också många andra faktorer som spelar in på om fällningen och sättningen av ny päls sker som den ska. För lite och/eller fel balans på mineralerna är också en vanlig orsak till att fällningen inte fungerar som den ska men det kan också bero på sjukdomar som PPID och det kan ju även unga hästar ha. Enbart proteinbrist brukar dock inte ge förlängd fällningstid utan snarare ger brister en ledsen häst på ett helt annat sätt under fällning/sättning än en häst som får sina behov tillgodosedda. Brister kan också ge matt päls eller till och med göra att hästens färg förändras och ser som utspädd ut.

Att han har vinterpäls längre tid än sommarpäls är ju dock det vanliga på våra breddgrader men man tänker kanske mer på det när hästen fäller långsamt och får tjock vinterpäls.

Hade han varit min häst hade jag velat prova att lägga honom på 10% över tabellhästens proteinbehov under minst ett år bara för att se om det blir någon skillnad.
 
Tack för att ni delar med er av era erfarenheter, så många bra tankar det kommit fram i tråden.

Någon nämnde att när hästen går i liten hage tillgodoses inte rörelsebehovet, hur ser ni som gör småhagar på det problemet? Själv har jag inte möjlighet att rida långturer varje dag, och tycker också att hästarna skall kunna röra sig kalla gångarter inkl sträcka ut i en galopp. Det känns också säkrare att de har lite yta att röra sig på, när de busar med varandra.
 
Så kan det ju vara. Hullbedömning är verkligen inte enkelt.

Hästen behöver ju tillräcklig mängd protein för att kunna sätta och fälla på ett bra sätt men det finns också många andra faktorer som spelar in på om fällningen och sättningen av ny päls sker som den ska. För lite och/eller fel balans på mineralerna är också en vanlig orsak till att fällningen inte fungerar som den ska men det kan också bero på sjukdomar som PPID och det kan ju även unga hästar ha. Enbart proteinbrist brukar dock inte ge förlängd fällningstid utan snarare ger brister en ledsen häst på ett helt annat sätt under fällning/sättning än en häst som får sina behov tillgodosedda. Brister kan också ge matt päls eller till och med göra att hästens färg förändras och ser som utspädd ut.

Att han har vinterpäls längre tid än sommarpäls är ju dock det vanliga på våra breddgrader men man tänker kanske mer på det när hästen fäller långsamt och får tjock vinterpäls.

Hade han varit min häst hade jag velat prova att lägga honom på 10% över tabellhästens proteinbehov under minst ett år bara för att se om det blir någon skillnad.

Han har i några år ätit ganska mycket proteinöverskott vintertid, när vi började ha dem på fri till gång. Vi har minskat kvoten successivt då de hållt hullet fint/tappat som vi velat vintertid och den andra visar mer o mer symptom på EMS. Rimligtvis borde han ätit över förutom på hösten då väl iom den höga kvoten på färskt gräs?

I år är första året vi har en kvot på strax över 6, ska bli intressant att se. Om jag vågar ta bort lusernet när de väl går på full giva hösilage. Beror lite på hur mycket de petar i sig, de äter inte så mycket grovfoder vintertid pga 1.5 ha hage med gräs de helst är ute i o pillar. Äter han inte så mycket behåller jag nog en del lusern kvar.

Jag tycker han är svår för han ändrar sig också mycket i kroppen utifrån hur han mår rent mentalt. Han kan verkligen gå från rund ponny till insjunken och tunn på en sekund när han spänner till och kan ha svårt att släppa spänningar utan hjälp har jag förstått nu det senaste. Osäker på hur mycket jag hunnit lära mig ännu även om det går framåt 😅 Men sådant gör ju också att bedömningens resultat går upp o ned.
 
Tack för att ni delar med er av era erfarenheter, så många bra tankar det kommit fram i tråden.

Någon nämnde att när hästen går i liten hage tillgodoses inte rörelsebehovet, hur ser ni som gör småhagar på det problemet? Själv har jag inte möjlighet att rida långturer varje dag, och tycker också att hästarna skall kunna röra sig kalla gångarter inkl sträcka ut i en galopp. Det känns också säkrare att de har lite yta att röra sig på, när de busar med varandra.

Våra hagar är inte så små att jag tycker det inskränks, de blir ju tex inte alls upptrampade ens. Ytan vi delar i tre, från ena hörnet sett där ligghallen är, är typ 90*60 och så är det oftast öppet till två av hagarna samtidigt utom några veckor precis i början kanske beroende på tillväxt. De springer mer än gärna även om de såklart blir väldigt glada på hösten när vi väl öppnar till hela baksidan (typ 80*80) resp senare på hösten när vi öppnar till grannens del (typ 80*70) som är den mest gröna pga att det slås en gång sommartid (och därmed lockas de allt längst bort hela vintern och rör sig mera istället för att stå o hänga vid hösilaget).
 
Han har i några år ätit ganska mycket proteinöverskott vintertid, när vi började ha dem på fri till gång. Vi har minskat kvoten successivt då de hållt hullet fint/tappat som vi velat vintertid och den andra visar mer o mer symptom på EMS. Rimligtvis borde han ätit över förutom på hösten då väl iom den höga kvoten på färskt gräs?

I år är första året vi har en kvot på strax över 6, ska bli intressant att se. Om jag vågar ta bort lusernet när de väl går på full giva hösilage. Beror lite på hur mycket de petar i sig, de äter inte så mycket grovfoder vintertid pga 1.5 ha hage med gräs de helst är ute i o pillar. Äter han inte så mycket behåller jag nog en del lusern kvar.

Jag tycker han är svår för han ändrar sig också mycket i kroppen utifrån hur han mår rent mentalt. Han kan verkligen gå från rund ponny till insjunken och tunn på en sekund när han spänner till och kan ha svårt att släppa spänningar utan hjälp har jag förstått nu det senaste. Osäker på hur mycket jag hunnit lära mig ännu även om det går framåt 😅 Men sådant gör ju också att bedömningens resultat går upp o ned.
Ja då har du ju provat det.

Skaffa ett viktmåttband! Toppenbra för att ha lite koll. Kolla med några veckors mellanrum och skriv upp resultatet. Påtal om att se olika ut. Min ena stod så avslappnad vid skoningen igår att han såg ut som ett gammalt ök :rofl: Han är väldigt fin i kroppen men just där och då såg han verkligen hemsk ut 😅 Hade någon kommit in i stallet just då så hade de nog börjat undra hur han egentligen mådde...
 
Ja då har du ju provat det.

Skaffa ett viktmåttband! Toppenbra för att ha lite koll. Kolla med några veckors mellanrum och skriv upp resultatet. Påtal om att se olika ut. Min ena stod så avslappnad vid skoningen igår att han såg ut som ett gammalt ök :rofl: Han är väldigt fin i kroppen men just där och då såg han verkligen hemsk ut 😅 Hade någon kommit in i stallet just då så hade de nog börjat undra hur han egentligen mådde...

Där sa du något, jag ska ju ha ett liggandes 😁 Men då tänker jag bara på "hur hårt ska jag spänna? Hur hårt spände jag förra gången??" 😂 Men det är bättre än enbart ögon o händer iaf!

Ja det är coolt hur de kan ändra sig! Min har det senaste dels slutat frysa (året runt typ...), fått större huvud och ojämnheter i ryggen (som alla ändå helt klart trott varit spänningar) som bara poff försvann, helt utan någon" fysisk" påverkan sas (han har besökt vet, osteopat och sin IR-akupunktör regelbundet som vanligt men just detta i ryggen har konstaterats men inte helt släppt). Jag börjar tro att precis allt sitter i ens huvud snart 😅

Det blev lite väl OT men ändå inte kanske iom matbehov/matbegränsning och dess följder samt möjlighet att avläsa hästens kropp.
 
Tack för att ni delar med er av era erfarenheter, så många bra tankar det kommit fram i tråden.

Någon nämnde att när hästen går i liten hage tillgodoses inte rörelsebehovet, hur ser ni som gör småhagar på det problemet? Själv har jag inte möjlighet att rida långturer varje dag, och tycker också att hästarna skall kunna röra sig kalla gångarter inkl sträcka ut i en galopp. Det känns också säkrare att de har lite yta att röra sig på, när de busar med varandra.

Min går i typ paddockstorlek. 20x40. Hon rör sig inte varken mer eller mindre där än i stor hage ensam. Hon kan galoppera och bralla i hagen och gör det.

Med kompis skulle det nog bli mer rörelse både i liten och stor hage. Men det skulle också bli mer skador och stress eftersom hon är ett hår av hin kring mat när den är begränsad. Därför går hon själv nu. Innan gått med kompis/ar. Men inte ens i storflock på lösdrift blev det nån rörelse att tala om. Hennes största intresse i livet är och förblir att äta.

En annan mer lekglad och busig häst skulle skillnaden nog vara betydligt större. Så återigen individuellt.
 
Tack för att ni delar med er av era erfarenheter, så många bra tankar det kommit fram i tråden.

Någon nämnde att när hästen går i liten hage tillgodoses inte rörelsebehovet, hur ser ni som gör småhagar på det problemet? Själv har jag inte möjlighet att rida långturer varje dag, och tycker också att hästarna skall kunna röra sig kalla gångarter inkl sträcka ut i en galopp. Det känns också säkrare att de har lite yta att röra sig på, när de busar med varandra.
Min är också en sån där moderat motionär. Hon kan få ett ryck ibland och springa lite ifall någon annan häst tas in, det vankas mat osv. Hon är inte ledsen att vara kvar eller stressad men då kan hon passa på att ta lite bus. Annars är det födosök som gäller... konstant!

I sommar har hagen varit ca 0,3 ha. Den är stor nog att busa i. Består av en kulle i princip, är hon i nedersta delen och springer upp till grinden blir hon ganska andfådd. Mitt i kullen är det berg i dagen, block och en hel del träd så den är väldigt varierande, upp och ner och saker att lyfta på fötterna för. Dock ej småstenigt och eländigt som det kan se ut ibland. Nu öppnar vi upp så hon får 0,5 ha totalt att börja med. I vinter kan vi öppna 1 ha till åt henne som hon kan få skava på. En del av det är nedbetat men det mesta är obetat i år. Tänkte att hon får gå där och skava i vinter så kan jag ge minimalt med hösilage. Har ju sett tidigare att stor kuperad hage inte påverkar hennes vikt på något vis så det räcker att hon kan röra sig men jag förväntar mig inte någon stäppliknande tillvara för henne.

Det blir också ett intressant test eftersom jag i år verkligen sett skillnaden från en dag till nästa om hon får gå på lite mer gräs eller inte. Om hon inte sväller upp på samma sätt vore det ju jätteskönt, men vi kanske får vänta ända tills snön ligger... Hon har tidigare gått på dessa 1,5 ha med kompis på vintern och betat ner, det har gått bra men jag tycker känsligheten mot gräs blivit värre och värre.
 
Vi har precis öppnat upp det sista 3 hektar bete till våra. Vintertid går dom på 10 hektar medans sommartid stängslar vi bort större delen utav hagen och öppnar sen i små omgångar för att hålla nere tillgången på mat.
 
Känns onödigt att starta en ny tråd när denna finns, så stället frågan här. Visst är min häst tjock? Får trycka lite för att känna revbenen. Han har fri tillgång i hagen (där han är ca 8-16), men funderar om jag måste ändra på det.

20191004_161800 (1).jpg
 
Känns onödigt att starta en ny tråd när denna finns, så stället frågan här. Visst är min häst tjock? Får trycka lite för att känna revbenen. Han har fri tillgång i hagen (där han är ca 8-16), men funderar om jag måste ändra på det.

Visa bifogad fil 38522

Jag tycker att din häst ser ut att ha mer hull än den behöver. Fri tillgång till hö kanske inte är så lämpligt till den, som du själv är inne på.
 
Känns onödigt att starta en ny tråd när denna finns, så stället frågan här. Visst är min häst tjock? Får trycka lite för att känna revbenen. Han har fri tillgång i hagen (där han är ca 8-16), men funderar om jag måste ändra på det.

Visa bifogad fil 38522

När man ser den på bild är det inte tydligt om den är tjock. Därför början inte uttala sig utefter ett foto.
Det är ju därför man måste känna, som du gör.

Jag skulle säga att om du bedömt den som tjock så är den troligast det. Jag skulle göra något åt det men nödvändigtvis inte ta bort den ur hagen med fri tillgång utan motionera mer på ett förbrännande sätt. Lågfrekvent motion men långa sträckor eller lång tid.
 
När man ser den på bild är det inte tydligt om den är tjock. Därför början inte uttala sig utefter ett foto.
Det är ju därför man måste känna, som du gör.

Jag skulle säga att om du bedömt den som tjock så är den troligast det. Jag skulle göra något åt det men nödvändigtvis inte ta bort den ur hagen med fri tillgång utan motionera mer på ett förbrännande sätt. Lågfrekvent motion men långa sträckor eller lång tid.

Ja, en del av problematiken är nog att han inte direkt är typen som motionerar sig själv i hagen, utan där står han i princip bara still och äter. Inte riktigt den mest spralliga typen av häst 😆
Ska fundera på om jag kan ändra något i träningen istället.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 796
Senast: Roheryn
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
2 855
Senast: Kiwifrukt
·
Foder & Strö Har försökt knåpa och funderat mycket över det här med foderstat till hästen. Som många andra i landet så har även jag haft problem med...
Svar
5
· Visningar
1 267
Senast: HannaZ
·
Hästvård Ja som överskriften lyder. Jag har funderat på detta efter att ha sett massa grymt feta hästar på bete. Varför utsätter man hästen...
2
Svar
22
· Visningar
4 745
Senast: eiwo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp