Undvika snöstyltor

Isse - Lady & Lucky

Trådstartare
Hej!

Hoppas kunna få lite hjälp här. Vår hovslagare har blivit sjuk och kan inte komma på någon vecka😒 Nu under natten har det kommit ca 40 cm snö och jag har inga snösulor. Hur löser ni det för att tillfälligt undvika snöstyltor?
Har hört talas om att stearin kan hjälpa?! Men måste man tvätta bort det sedan?
Glasslock?
Matolja?
Strumpa?

Tack på förhand!
 
Har du broddhål i tån? Isåfall hade jag satt på polarpads. Tycker de är toppen. Har inte testat glasslock själv men vet andra som testat liknande lösningar och de har inte suttit kvar ens under en ridtur tyvärr.
 
Jag har använt Huf-flex. Tyckte att de fungerade bra, så länge jag plockade ur dem mellan ridturerna (provade att låta dem sitta kvar nån dag pga vädret, och då u
 
Jag har använt Huf-flex. Tyckte att de fungerade bra, så länge jag plockade ur dem mellan ridturerna (provade att låta dem sitta kvar nån dag pga vädret, och då u

...då upplevde jag att de trycktes in lite väl hårt mellan hoven och skon (plasten blev lite klämd, liksom). Men så länge jag plockade i och ur dem varje gång hade jag inga sådana problem, tappade ingen osv.
 
Jag brukar köra glasslocks metoden vid tillfällig/plötslig snö. Fast jag använder ett par tunna skärbrädor jag köpt på Ica som är lite tjockare än ett glasslock. Vet inte om det blir skillnad, aldrig provat just glasslock o jämfört.

För det mesta funkar det, men gäller att få till passformen perfekt (nästan nödvändigt att ha ett par gamla skor att mäta på) men har även märkt stor skillnad på hur länge mina olika hästar behåller dem på. Dock aldrig längre än en dag i hagen så gäller att ha en uppsättning förberett. Så mest bara användbart som nödlösning tills hovis kommer eller om jag är säker på att snön snart försvinner igen.

Har dock på magkänn att den här vintern kommer nog dock de flesta av mina behöva få snösulor vid nästa skoning. Men det återstår och se.
 
Jag brukar köra glasslocks metoden vid tillfällig/plötslig snö. Fast jag använder ett par tunna skärbrädor jag köpt på Ica som är lite tjockare än ett glasslock. Vet inte om det blir skillnad, aldrig provat just glasslock o jämfört.

För det mesta funkar det, men gäller att få till passformen perfekt (nästan nödvändigt att ha ett par gamla skor att mäta på) men har även märkt stor skillnad på hur länge mina olika hästar behåller dem på. Dock aldrig längre än en dag i hagen så gäller att ha en uppsättning förberett. Så mest bara användbart som nödlösning tills hovis kommer eller om jag är säker på att snön snart försvinner igen.

Har dock på magkänn att den här vintern kommer nog dock de flesta av mina behöva få snösulor vid nästa skoning. Men det återstår och se.
Hur gör du med dessa skärbrädor? Tror jag har sånna hemma. Skär du ut o fäster? O isåfall hur? O_o
 
Hur gör du med dessa skärbrädor? Tror jag har sånna hemma. Skär du ut o fäster? O isåfall hur? O_o
Jupp, mäter på ett par gamla skor genom att lägga skon på och rita av "tomrummet" och klipper sen ut. Dock bör själva sulan vara ngra mm större än tomrummet du ritar av. Sen trycker du bara in sulan, eftersom sulan är liiite större åker kanten in/kilas fast under skon. Blir sulan för stor får den inte plats och för liten så ramlar den ur på en gång. :p
 
Jupp, mäter på ett par gamla skor genom att lägga skon på och rita av "tomrummet" och klipper sen ut. Dock bör själva sulan vara ngra mm större än tomrummet du ritar av. Sen trycker du bara in sulan, eftersom sulan är liiite större åker kanten in/kilas fast under skon. Blir sulan för stor får den inte plats och för liten så ramlar den ur på en gång. :p
Gud vad smart! tack snälla för svar!
 
Kom och tänka på den här tråden när jag var tvungen att bli lite kreativ. Min ponny har en fått en specialare då hon inte ska ha nåt tryck över ena trakten så hon har en stor glipa under skon där nu så det går inte att kila fast mina vanliga skärbrädor.

Klippte till en hemmagjord "polar pad" av mina skrärbrädor. Det fungerade utmärkt!! Inte ens minsta tillstymmelse till snöstylta och sitter kvar mer än ett par dagar.

Jag är riktigt imponerad, har jag skodda hästar nästa vinter kommer jag nog investera i riktigta sådana då jag misstänker att dom håller längre än mina skärbrädor av billig plast. :p


DSC_1540.JPG
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Just nu har det kommit ovanligt mycket snö där jag står och vi var inte beredda på att de skulle komma så mycket och av den...
Svar
12
· Visningar
1 572
Senast: caballus
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 325
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 519
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jag funderar skarpt på att skaffa mig en till hund kanske om ett år. Jag har några raser i åtanke, men tycker det är super svårt...
Svar
14
· Visningar
1 379
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp