Undviker ni att handla från vissa företag?

stjarnhimmel

Trådstartare
Min grundtanke är att jag inte vill handla från skitföretag eller företag som har värderingar som jag inte kan stå för. Jag har tex sett många klädesplagg från Shein som är fina men där jag inte vill handla pga saker jag läst om arbetsförhållanden.
Jag vill hellre stötta företag som har bättre arbetsförhållanden och tänker på miljöaspekten etc. Men hur ska man veta vilka företag som är bra att stötta? Nu pratar jag inte bara om kläder och textil. Inom vissa områden finns det ju märkningar tex inom choklad. Men sen såg jag en dokumentär för något år sedan som visade att det ändå fanns problem med detta pga bristande kontroller.
Hur tänker ni kring detta? Vilka företag ska man stötta om man vill göra gott? Visst- handla så lite som möjligt med tanke på miljö men ibland behöver man ju...
 
Ja, det finns företag jag undviker. Självklart kan man inte veta allt om alla, men jag tänker att man i alla fall kan försöka undvika de mest skriande exemplen på sviniga företag. Jag undviker t.ex. Amazon.
 
Handlar heller inte på princip från Amazon eller använder deras streamingtjänst. Annars vill jag handla så lite varor som möjligt som kräver långa transporter. Hellre alkohol från svenska bryggerier än vin från NZ, olivolja utbytt mot raps osv.
 
Jag är väldigt noga med var jag handlar ifrån. Har få hårdragna regler utan tar det från fall till fall, däremot håller jag mig väldigt påläst om produktionsförhållanden och materialursprung inför precis varje köp.

Några av de regler jag faktiskt har:
- aldrig Amazon
- inga plasttyger
- slavfri choklad (eller åtminstone fairtrade)
- ekologiskt när det finns
- inga mikroplaster eller silikoner (skönhetsprodukter mm)
- köp av små hantverk och små företag som har koll på sina material och deras ursprung
- köp inget onödigt (cannot stress this enough; vissa saker är oundvikliga, som dator eller cykeldäck, men det ska inte köpas tex elektronik som inte är livsnödvändig för det finns ingen 'ren och rättvis' tillverkning av dessa produkter idag)
 
- Wish och liknande
- Amazon och liknande
- Apotea
- Saltå kvarn

Vad jag kommer på på rak arm när det gäller hela företag, finns säkert fler 😅 Finns också mycket annat jag undviker, men då är det mer enskilda varor eller ursprung
Samma här. Men jag lägger till Adlibris - som utnyttjar praktikanter från af och arb.marknadsutbildmingar. Behöver inte betala löner men får ersättning för praktikanterna
 
Svårt när man inte har hela bilden av företaget eller produkt/ produktion.
Mycket fake som florerar eller dålig journalistik. Brukar hänga ihop för att få sälja mer upplagor och få uppmärksamhet.
Men köper helst direkt i butik och aldrig E handel från företag utanför Norden.
Ekologiskt behöver inte per automatik vara bättre än konventionellt odlat om man ser till helheten.
Svinn, plast, ökad bränsleförbrukning, lägre avkastning.
 
Har aktier i företaget som äger Apotea så handlar absolut där.

Det enda jag undviker i form av märken är Saltå Kvarn samt diverse kändisprodukter typ när Paolo Roberto hade sitt namn på en rad italienska varor, eller Katrin Zytomierskas matvaror.

Skulle inte handla på Shein, men har handlat en del på både Amazon och några produkter från Wish.
 
Jag undviker företag ed dålig service och dåliga omdömen.
Handlar väldigt mycket på Amazon eftersom i princip allt finns där.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Har aldrig och kommer aldrig handla på Amazon.
Utnyttjar inte de som kör hem mat åt en.
Handlar inte från Adlibris som betett sig illa på flera sätt.
Undviker Apotea p g a behandling av personal.
Köper inte Barilla efter chefens uttalande att de är ett familjeföretag och de vill inte ha samkönade par i sin reklam.

Just nu kommer jag inte på fler men det finns en hel del eftersom jag är en person som är medveten och som använder den konsumentmakt jag har. I flera år undvek jag t ex ett par elektronikfirmor som inte finns längre p g a dåligt bemötande.
 
Har flera nämnda jag undviker som redan är listade och har nu lagt till några fler. Tack för att ni delar.

Tycker det är svårt att veta vilka som gör vad om det inte syns i media. Eller om det helt enkelt inte når mig. Kan inte googla på alla företag som dagligen syns i affären eller på internet. Dyker det upp något olämpligt så slutar jag handla där helt enkelt.
 
Lägger till att jag undviker de med idiotisk reklam. Det finns en tandborste som jag aldrig kommer att köpa. Har en hel lista i mitt huvud på sånt med enfaldig, sexistisk eller bara tröttsam reklam.
 
Jag försöker tänka mycket på vad jag köper och ursprunget osv, men visst är det svårt!

Det jag är mest noga med är därför att köpa så lite som möjligt, och när jag väl köper något så ska det vara något bra. Hellre ett dyrare kvalitetsplagg än 5 billiga plagg av dålig kvalitet. Sedan är det ju inte alltid som prislappen motsvarar kvaliteten heller, och pga det så läser jag om möjligt recensioner av saker jag köper och håller mig till märken som jag vet av erfarenhet att motsvarar mina förväntningar. Nu jobbar jag i butik också, och när kunder där vill ha hjälp så försöker jag motivera dem att köpa kvalitetsprodukter.

När det gäller mat så undviker jag EMV om möjligt, äter vegetariskt (gärna veganskt), har bytt ut halloumi mot svensk grillost, undviker grönsaker och frukt som rest över halva jordklotet även om de är goda och försöker lära mig att anpassa måltiderna efter årstid.

Om det sedan dyker upp något om att ett företag har usla arbetsvillkor så undviker jag det och om det finns info om att ett företag har riktigt bra arbetsvillkor så köper jag gärna deras produkter om möjligt även om ett okänt företag har något billigare produkt.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Det fanns en tråd om att handla outdoors/camping och vad som var bäst där ur miljömässig synvinkel. Nu gäller det ”lite finare” kläder...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: 95johsv
·
Äldre Måste erkänna att jag dragit öronen åt mig när jag skulle anlita en firma, en av arbetstagarna är en av många internetförpestare som...
Svar
17
· Visningar
1 280
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp