Undviker ni att handla från vissa företag?

Min grundtanke är att jag inte vill handla från skitföretag eller företag som har värderingar som jag inte kan stå för. Jag har tex sett många klädesplagg från Shein som är fina men där jag inte vill handla pga saker jag läst om arbetsförhållanden.
Jag vill hellre stötta företag som har bättre arbetsförhållanden och tänker på miljöaspekten etc. Men hur ska man veta vilka företag som är bra att stötta? Nu pratar jag inte bara om kläder och textil. Inom vissa områden finns det ju märkningar tex inom choklad. Men sen såg jag en dokumentär för något år sedan som visade att det ändå fanns problem med detta pga bristande kontroller.
Hur tänker ni kring detta? Vilka företag ska man stötta om man vill göra gott? Visst- handla så lite som möjligt med tanke på miljö men ibland behöver man ju...
Jag utövar en ganska sträng men mycket selektiv bojkottism för att må bättre i en överlag tämligen oetisk värld. :D
Nedan ett urval:

Nestlé försöker jag undvika så långt det går att ha koll t.ex.
Starbucks står också på listan jag försöker undvika.
Saltå kvarn köper jag inte från, inte heller Weleda.
Undviker i så stor utsträckning som möjligt hud- och hårvård som är testad på djur och som ägs av enligt mig suspekta bolag.
Skulle aldrig köpa danskt fläskkött.
Bojkottar Volkswagen och Audi pga. erfarenheter av sexistiska och korkade säljare samt dieselgate.
Amazon har jag aldrig handlat från och lär aldrig göra heller, av så många skäl inklusive men inte uteslutande Bezos (se också Tesla nedan)
Paul Schockemöhle står på bojkottlistan sen barreringsskandaler på 90-talet.
Tesla lär inte bli ett alternativ till nästa bil eftersom jag djupt ogillar Elon Musk.
Dole
Barilla (hallå "vår mat ska vara för kärnfamiljer" liksom!)

Alltså jag har så många... :D
 
Jag utövar en ganska sträng men mycket selektiv bojkottism för att må bättre i en överlag tämligen oetisk värld. :D
Nedan ett urval:

Nestlé försöker jag undvika så långt det går att ha koll t.ex.
Starbucks står också på listan jag försöker undvika.
Saltå kvarn köper jag inte från, inte heller Weleda.
Undviker i så stor utsträckning som möjligt hud- och hårvård som är testad på djur och som ägs av enligt mig suspekta bolag.
Skulle aldrig köpa danskt fläskkött.
Bojkottar Volkswagen och Audi pga. erfarenheter av sexistiska och korkade säljare samt dieselgate.
Amazon har jag aldrig handlat från och lär aldrig göra heller, av så många skäl inklusive men inte uteslutande Bezos (se också Tesla nedan)
Paul Schockemöhle står på bojkottlistan sen barreringsskandaler på 90-talet.
Tesla lär inte bli ett alternativ till nästa bil eftersom jag djupt ogillar Elon Musk.
Dole
Barilla (hallå "vår mat ska vara för kärnfamiljer" liksom!)

Alltså jag har så många... :D
Blir nyfiken på varför du ogillar elon musk? Off topic men ;)
 
Blir nyfiken på varför du ogillar elon musk? Off topic men ;)
Tycker han är en tokig man med storhetsvansinne som uttrycker sig som en kränkt jättebebis på twitter (förlåter inte den där pedofilprylen han körde med ang. gruvan i Thailand t.ex.), som uttrycker sig sexistiskt, slänger upp hitlerliknelser på twitter osv på ett Trump-iskt sätt. Mannen ger mig rysningar. Inte bara för att han förtar all ev. miljönytta med sina bilar genom att bränna sjuka mängder olja för att skicka upp farkoster i rymden men också delvis därför. Han och Bezos går på samma bog för mig typ. ;)
 
Fast Etsy har varit i blåsväder rätt många gånger pga kostnaderna de tar ut för sålda varor, nu senast i våras.

Det finns såklart mycket positivt i att välja Etsy framför massproducerat men företaget tjänar multum på att gemene man får känslan av att dess pengar går direkt till en enskild hantverkare/konstnär.
Visste väl att de måste få någon vinst ur det :mad: annars hade ju inte hemsidan kunnat drivas. Så jag är inte så överraskad.
En fördel är ju att jag istället hittade en person boende i Sverige via dem och betalade direkt till personen via swish istället för via sajten :devil:

Men ja, väljer man mellan en fabrik i Kina eller en person på etsy så tycker jag ändå att det ena valet är bättre än det andra.
 
IMG_20221031_112214.jpg


Läste denna idag i Unionen-tidningen
 
jo, jag försöker undvika att handla av företag som jag vet har dåliga villkor för sina arbetstagare, producenter osv eller är onödigt miljöförstörande. Senast idag undvek jag att handla av ett företag, de erbjuder enbart fossilfria leveranser. Det är inget problem i sig, förutom att de inte lämnar ut i min ort. Jag ska alltså ta min bil som drivs av fossila bränslen, enkel väg till närmaste utlämningsställe är 4 mil (trots att jag bor i tätort med många olika fraktbolags utlämningsställen, däribland ett av de alternativ företaget erbjuder men inte i min ort) vilket ger minst 8 mils utsläpp för ett paket som jag dessutom behöver betala frakt för att få utlämnat flera mil ifrån min bostad. När jag borde kunna få det till mitt närmaste utlämningsställe 10 min promenad bort.

Snyggt.
 
Jag har blivit mera nyfiken på mindre företag eller företag där de enstaka kan få betalt via.

Etsy som någon nämnde tidigare är något som jag tittat mycket på, köpte även av en annan svensk som jag hittade via den sidan. Betalade via swish, men nu har de börjat med Klarna så jag har börjat titta mycket mera :nailbiting: priserna är ju såklart därefter men tanken på att alla pengar går till den som gjort varan gör att det känns mera värt det.

Redbubble har jag köpt från ett par gånger, de har listor på var deras olika saker görs så att man kan titta på var ens tex tröja kommer ifrån beroende på var man bor. De produceras alltså på olika platser beroende på varan och var man bor. Det känns nice att kunna välja en tröja som görs i Nederländerna än i USA tex.
De får en plus på kanten att motiven på deras saker görs av självstående(?) artister som får en del av summan.
Det är dock inte så mycket och så behöver de komma upp i en viss summa innan de får betalt upptäckte jag själv. Så man förstår ju var de får sin business ifrån. Men å andra sidan så slipper artisterna själva ta allt med kläderna, trycket och skicka paket etc, etc. Det tar redbubble hand om. Det är skönt.
Plus att trycket kan hamna på många olika saker som konstnären själv kan bestämma om de ska få hamna på eller inte.
Just etsy är inte speciellt schyssta mot de som säljer sina varor på sidan. Det bästa är att försöka googla och se om säljaren har en egen hemsida, etsy tar rätt mycket pengar av säljarna.
 
Just etsy är inte speciellt schyssta mot de som säljer sina varor på sidan. Det bästa är att försöka googla och se om säljaren har en egen hemsida, etsy tar rätt mycket pengar av säljarna.
Ska tänka på det nästa gång jag klickar runt där! Bra att lyfta fram.
 
Det är dock inget unikt för Netto.
Så var det på mitt förra jobb, du fick lösa det eller byta pass med kollegor.
Alternativt byta till ett jobb med passande tider, det blir orimligt att de utan barn ska jobba alla kvällar och helger.
Fast man kan ju inte hjälpa att man blir änka när barnen är 13 månader och 3 månader...
 
Min privata lilla grej är att försöka bojkotta allting spanskt. Jag vill inte stödja en nation som har djurplågeri som nationsnöje.
Är det tjurfäktning du menar? Det är förbjudet i Katalonien iallafall.
Regionerna är ju autonoma så spanska staten kan nog inte bestämma att regionerna måste sluta med tjurfäktning.
Finns många spanjorer som är emot tjurfäktning. Det finns namninsamlingar man kan skriva på, minns tyvärr inte var men antagligen på change.org(?).
 
Håller med! Höll på att åka på typ all kvällstjänstgöring för att jag var den enda utan barn. Höll på att säga upp mig innan arbetsgivaren insåg hur sjukt det var.

Grunden måste vara ett rättvist schema där alla jobbar lika mycket dag/kväll/helg. Sen kan man såklart ha önskemål som kan lösas efter förmåga. Är det många anställda finns det oftast några som gärna jobbar kväll och några gärna jobbar dag, men det ska inte bli att några tvingas till att jobba fler kväller och helger, då är de de som inte kan ha oregelbundna tider som ska flytta på sig.

Jag jobbar tvåskift, det är ett krav för att få börja och står i avtalet. Sen har vi några som går enbart dag och några som går enbart kväll. Om någon av de på kvällen slutar kommer en av dagtidarna få börja skifta eftersom det är så anställningen ser ut, barn eller ej. Hela verksamheten är uppbyggd på skiftgång och då fungerar det inte med ojämna skift.
Tydligt och rättvist 😊
 
Det är dock inget unikt för Netto.
Så var det på mitt förra jobb, du fick lösa det eller byta pass med kollegor.
Alternativt byta till ett jobb med passande tider, det blir orimligt att de utan barn ska jobba alla kvällar och helger.
Tänkte precis säga samma sak. Kan du inte jobba när du behövs finns det ju ingen anledning för bolaget att behålla dig som anställd.
 
Barilla (hallå "vår mat ska vara för kärnfamiljer" liksom!)
Barilla är lite svår tycker jag. Jag är till 100% med dig att ett sådant uttalande från vd:n är helstört och att han mer eller mindre uppmanar homosexuella att äta annan pasta. Men samtidigt ingår Wasa i Barilla-koncernen och jag gillar Wasa. Som uppvuxen i Värmland är Wasa-bröd någonting som är lokalproducerat, skapar massor med trygga och stabila jobb, håller tex småhålan Filipstad levande. Wasa-bröd är också väldigt miljömedvetna och sysslar med en massa corporate social responsibility-projekt i både Amazonas och i Indien.

Jag vill inte bojkotta Wasa, men jag bojkottar gärna Barilla.
 
Barilla är lite svår tycker jag. Jag är till 100% med dig att ett sådant uttalande från vd:n är helstört och att han mer eller mindre uppmanar homosexuella att äta annan pasta. Men samtidigt ingår Wasa i Barilla-koncernen och jag gillar Wasa. Som uppvuxen i Värmland är Wasa-bröd någonting som är lokalproducerat, skapar massor med trygga och stabila jobb, håller tex småhålan Filipstad levande. Wasa-bröd är också väldigt miljömedvetna och sysslar med en massa corporate social responsibility-projekt i både Amazonas och i Indien.

Jag vill inte bojkotta Wasa, men jag bojkottar gärna Barilla.
Nåja, Guido Barilla är en idiot men man har som företag helt gått ifrån hans uttalande.
Numera ser det ju ut såhär:
"For the past five years the company has earned the highest possible score on the Human Rights Campaign’s corporate equality index. Barilla transformed from a pasta giant that would never feature homosexuals in its campaigns into one that sells spaghetti in homoerotic packaging."

Och med tanke på att familjen Barilla är italienare är ju inte uttalandet förvånande, det är ju inte en jätte ovanlig tanke han har där

"In 2015, Domenico Dolce and Stefano Gabbana, the billionaire founders of the eponymous Milan-based fashion house, proclaimed in an interview with Panorama magazine that “the only family is the traditional one” and that children conceived with the help of in vitro fertilization were the “synthetic” sum of “semen from a catalogue” and a “rented uterus.” Despite being a couple for 23 years before a split in 2005, they also spoke out against same-sex marriage."

Alltså jag menar inte att man ska släta över hans uttalande, men det finns nog en hel del italienska märken att bojkotta då.
(Citat från https://www.bloomberg.com/news/feat...-turnaround-from-homophobia-to-national-pride - en intressant artikel)
 
Nåja, Guido Barilla är en idiot men man har som företag helt gått ifrån hans uttalande.
Numera ser det ju ut såhär:
"For the past five years the company has earned the highest possible score on the Human Rights Campaign’s corporate equality index. Barilla transformed from a pasta giant that would never feature homosexuals in its campaigns into one that sells spaghetti in homoerotic packaging."

Och med tanke på att familjen Barilla är italienare är ju inte uttalandet förvånande, det är ju inte en jätte ovanlig tanke han har där

"In 2015, Domenico Dolce and Stefano Gabbana, the billionaire founders of the eponymous Milan-based fashion house, proclaimed in an interview with Panorama magazine that “the only family is the traditional one” and that children conceived with the help of in vitro fertilization were the “synthetic” sum of “semen from a catalogue” and a “rented uterus.” Despite being a couple for 23 years before a split in 2005, they also spoke out against same-sex marriage."

Alltså jag menar inte att man ska släta över hans uttalande, men det finns nog en hel del italienska märken att bojkotta då.
(Citat från https://www.bloomberg.com/news/feat...-turnaround-from-homophobia-to-national-pride - en intressant artikel)
Nu undrar jag hur pastaförpackningar kan vara homoerotiska.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Det fanns en tråd om att handla outdoors/camping och vad som var bäst där ur miljömässig synvinkel. Nu gäller det ”lite finare” kläder...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: 95johsv
·
Äldre Måste erkänna att jag dragit öronen åt mig när jag skulle anlita en firma, en av arbetstagarna är en av många internetförpestare som...
Svar
17
· Visningar
1 280
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp