Undviker ni att handla från vissa företag?

Nåja, Guido Barilla är en idiot men man har som företag helt gått ifrån hans uttalande.
Numera ser det ju ut såhär:
"For the past five years the company has earned the highest possible score on the Human Rights Campaign’s corporate equality index. Barilla transformed from a pasta giant that would never feature homosexuals in its campaigns into one that sells spaghetti in homoerotic packaging."

Och med tanke på att familjen Barilla är italienare är ju inte uttalandet förvånande, det är ju inte en jätte ovanlig tanke han har där

"In 2015, Domenico Dolce and Stefano Gabbana, the billionaire founders of the eponymous Milan-based fashion house, proclaimed in an interview with Panorama magazine that “the only family is the traditional one” and that children conceived with the help of in vitro fertilization were the “synthetic” sum of “semen from a catalogue” and a “rented uterus.” Despite being a couple for 23 years before a split in 2005, they also spoke out against same-sex marriage."

Alltså jag menar inte att man ska släta över hans uttalande, men det finns nog en hel del italienska märken att bojkotta då.
(Citat från https://www.bloomberg.com/news/feat...-turnaround-from-homophobia-to-national-pride - en intressant artikel)
Ja, alltså man kan ju uttrycka det som att jag bojkottar D&G också, men att jag inte köper deras grejer handlar snarare om att de är fula och alldeles för dyra. :D Sen är det ju självklart att de var tvungna att göra en washup efter de där uttalandena (Barilla alltså), min personliga lilla bojkott som inte rör dem i ryggen lär bestå tills jag glömt typ. Wasa har jag valt att inte bojkotta, av bl.a. skälen @Ramona nämner ovan men framför allt för att jag "alltid" ätit Wasa (Falu rågrut!!!) och inte kan tänka mig ngt substitut. :D
 
Grunden måste vara ett rättvist schema där alla jobbar lika mycket dag/kväll/helg. Sen kan man såklart ha önskemål som kan lösas efter förmåga. Är det många anställda finns det oftast några som gärna jobbar kväll och några gärna jobbar dag, men det ska inte bli att några tvingas till att jobba fler kväller och helger, då är de de som inte kan ha oregelbundna tider som ska flytta på sig.

Jag jobbar tvåskift, det är ett krav för att få börja och står i avtalet. Sen har vi några som går enbart dag och några som går enbart kväll. Om någon av de på kvällen slutar kommer en av dagtidarna få börja skifta eftersom det är så anställningen ser ut, barn eller ej. Hela verksamheten är uppbyggd på skiftgång och då fungerar det inte med ojämna skift.
Tydligt och rättvist 😊
Jo men absolut! Här var det att vi helt plötsligt skulle ha kvällspass och då tyckte chefen att jag skulle ta alla eftersom jag inte har barn och är singel = hade inte behov av att göra något på kvällarna, typ. Sen har jag exempelvis gärna väldigt sen semester på sommaren vilket mina kollegor är glada över eftersom de allt som oftast behöver passa in med barn/sambo-ledigheter, täcker i princip all vabb (i våras var jag ensam eftersom 3 av 3 kollegor med barn vabbade) etc. Har liksom inget problem att ställa upp för kollegor, för de gör det samma för mig, men när det kom uttalat att jag skulle ta alla kvällspass pga singel och barnlös sparkade jag bakut.
 
Jo men absolut! Här var det att vi helt plötsligt skulle ha kvällspass och då tyckte chefen att jag skulle ta alla eftersom jag inte har barn och är singel = hade inte behov av att göra något på kvällarna, typ. Sen har jag exempelvis gärna väldigt sen semester på sommaren vilket mina kollegor är glada över eftersom de allt som oftast behöver passa in med barn/sambo-ledigheter, täcker i princip all vabb (i våras var jag ensam eftersom 3 av 3 kollegor med barn vabbade) etc. Har liksom inget problem att ställa upp för kollegor, för de gör det samma för mig, men när det kom uttalat att jag skulle ta alla kvällspass pga singel och barnlös sparkade jag bakut.

Med all rätt 😅
 
Nu undrar jag hur pastaförpackningar kan vara homoerotiska.

Jag var tvungen att googla...

barilla.jpg


Det är alltså två kvinnor som gör en Lady&Lufsen :D Den känns väl inte sådär vansinnigt erotisk... :rofl:
 
Bojkottar du då enbart de märkena eller alla märken som ägs av Volkswagen eller Audi? :D
Det är egentligen bara de två som varit föremål för funderingar för köp så bara dem. Än så länge. ;) Ska snart inleda den nya hemska golgatavandringen som beställning av ny bil innebär och lär även denna gång bli underwhelmed över bilförsäljare och deras förmåga att ha noll koll på dragvikter, genus osv. :D
 
Det är egentligen bara de två som varit föremål för funderingar för köp så bara dem. Än så länge. ;) Ska snart inleda den nya hemska golgatavandringen som beställning av ny bil innebär och lär även denna gång bli underwhelmed över bilförsäljare och deras förmåga att ha noll koll på dragvikter, genus osv. :D
Jag blir tokig på bilhandlare. Fast jag har fortfarande lite kul åt en som började med att ta för givet att jag inte hade koll, sedan när jag visade mig ha koll så blev han väldigt pratig och sedan kom det fram att han inte alls gillade sitt jobb, tyckte att det var jobbigt med kunder och allt möjligt :rofl: Om möjligt kommer jag försöka hitta en kvinnlig säljare när det väl ska köpas bil i framtiden. Borde nästan kolla om någon av firmorna här i området har kvinnlig personal... Flera listar sina anställda på sina hemsidor...
 
Jag blir tokig på bilhandlare. Fast jag har fortfarande lite kul åt en som började med att ta för givet att jag inte hade koll, sedan när jag visade mig ha koll så blev han väldigt pratig och sedan kom det fram att han inte alls gillade sitt jobb, tyckte att det var jobbigt med kunder och allt möjligt :rofl: Om möjligt kommer jag försöka hitta en kvinnlig säljare när det väl ska köpas bil i framtiden. Borde nästan kolla om någon av firmorna här i området har kvinnlig personal... Flera listar s
ja, det är en jäkla mardröm. VW förklarade för mig, när de till slut upphörde med att tilltala min man istället för mig, att de minsann inte hade en enda bil som fick dra 1990 kg. Under samma period som de marknadsförde sig som huvudsponsor för ridsporten för sina utmärkta dragbilar för övrigt...

Audi-säljaren var nedlåtande, korkad och hade absolut ingen aning om dragvikter utan tyckte att det var väl inte så noga, var bilen stor så var väl det tillräckligt - efter att maken tydligt sagt "ja, jag har inte råd med en sån bil, det är min sambo som tjänar pengarna och som ska köpa alltså" efter att säljaren riktat sig till honom jag vet inte hur många gånger när jag ställt frågor.

Jag har hållit mig ganska trogen BMW genom åren (förutom en vända med Mercedes som också har en pangsäljare) pga. just en bra säljare som vet vad som är viktigt för mig, som direkt tilltalade mig och kom med ett välanpassat förslag första gången jag träffade honom osv. Vi är inne på bil tre ihop nu och trots att de två senaste krånglat rätt mkt och jag är tjenis med all verkstadspersonal vid det här laget så uppväger liksom det personliga bemötandet allt strul typ. Att de inte fattar det.
 
Är det tjurfäktning du menar? Det är förbjudet i Katalonien iallafall.
Regionerna är ju autonoma så spanska staten kan nog inte bestämma att regionerna måste sluta med tjurfäktning.
Finns många spanjorer som är emot tjurfäktning. Det finns namninsamlingar man kan skriva på, minns tyvärr inte var men antagligen på change.org(?).
Jag vet mycket väl läget. Men tack för infon ändå.
 
ja, det är en jäkla mardröm. VW förklarade för mig, när de till slut upphörde med att tilltala min man istället för mig, att de minsann inte hade en enda bil som fick dra 1990 kg. Under samma period som de marknadsförde sig som huvudsponsor för ridsporten för sina utmärkta dragbilar för övrigt...

Audi-säljaren var nedlåtande, korkad och hade absolut ingen aning om dragvikter utan tyckte att det var väl inte så noga, var bilen stor så var väl det tillräckligt - efter att maken tydligt sagt "ja, jag har inte råd med en sån bil, det är min sambo som tjänar pengarna och som ska köpa alltså" efter att säljaren riktat sig till honom jag vet inte hur många gånger när jag ställt frågor.

Jag har hållit mig ganska trogen BMW genom åren (förutom en vända med Mercedes som också har en pangsäljare) pga. just en bra säljare som vet vad som är viktigt för mig, som direkt tilltalade mig och kom med ett välanpassat förslag första gången jag träffade honom osv. Vi är inne på bil tre ihop nu och trots att de två senaste krånglat rätt mkt och jag är tjenis med all verkstadspersonal vid det här laget så uppväger liksom det personliga bemötandet allt strul typ. Att de inte fattar det.
När JAG skulle köpa min första bil var jag runt med pappa på flera bilhandlare. Det var EN som pratade med mig det var den som fick sälja värst var Möller. När jag var inne för att öppna ägarbeviset på sambons förra bil var Möller fruktansvärt otrevliga. De fick inte sälja bilar nu vi var inte ens in dit...
 
Visste väl att de måste få någon vinst ur det :mad: annars hade ju inte hemsidan kunnat drivas. Så jag är inte så överraskad.
En fördel är ju att jag istället hittade en person boende i Sverige via dem och betalade direkt till personen via swish istället för via sajten :devil:

Men ja, väljer man mellan en fabrik i Kina eller en person på etsy så tycker jag ändå att det ena valet är bättre än det andra.

Jag brukar också se om säljaren har egen butik utanför etsy, känns schysstare då 🙂
 
VW förklarade för mig, när de till slut upphörde med att tilltala min man istället för mig, att de minsann inte hade en enda bil som fick dra 1990 kg. Under samma period som de marknadsförde sig som huvudsponsor för ridsporten för sina utmärkta dragbilar för övrigt...
Undrar om det där är ett storstadsfenomen? De är vana vid en annan typ av suv-mamma än oss hästtjejer.

Sexistiska bilförsäljare är nog mer kutym än något annat oavsett vart i landet, men just förståelsen för att man vill ha en dragbil för att dra hästtransporten. Nu bor ju jag i tävlingshästtäta marker där folk har egen gård och kör stor bil, men säger man att man har häst så ändrar de genast sina sales pitches.
 
Ja, alltså man kan ju uttrycka det som att jag bojkottar D&G också, men att jag inte köper deras grejer handlar snarare om att de är fula och alldeles för dyra. :D Sen är det ju självklart att de var tvungna att göra en washup efter de där uttalandena (Barilla alltså), min personliga lilla bojkott som inte rör dem i ryggen lär bestå tills jag glömt typ. Wasa har jag valt att inte bojkotta, av bl.a. skälen @Ramona nämner ovan men framför allt för att jag "alltid" ätit Wasa (Falu rågrut!!!) och inte kan tänka mig ngt substitut. :D
Såklart var man det, samtidigt känner jag att det ska ju löna sig för företag att skärpa sig/ändra sig med, annars kommer man ju sluta.
 
Såklart var man det, samtidigt känner jag att det ska ju löna sig för företag att skärpa sig/ändra sig med, annars kommer man ju sluta.
Ja, självklart är det så - det handlar mer om trovärdighet för mig. Har svårt att se att det faktiskt skett en värdegrundsförskjutning på bolaget. ;)
 
Undrar om det där är ett storstadsfenomen? De är vana vid en annan typ av suv-mamma än oss hästtjejer.

Sexistiska bilförsäljare är nog mer kutym än något annat oavsett vart i landet, men just förståelsen för att man vill ha en dragbil för att dra hästtransporten. Nu bor ju jag i tävlingshästtäta marker där folk har egen gård och kör stor bil, men säger man att man har häst så ändrar de genast sina sales pitches.
Ja, kanske är det så? Fler unga sprättar också som vill kränga coola bilar än bruksbilar till hästtjejer liksom. Roligare att snacka fälgar än dragkrok kanske? :D

Sannolikt har både min säljare på BMW och även säljaren på Mercedes fruar/män som håller på med hästsport för de hajade direkt vad jag ville ha och började liksom i rätt ände med att sålla bort allt som inte höll det tekniska måttet innan vi började prata om roligare saker (som färg och infotainment). ;) Och: de tilltalade MIG som köpare - inte maken. Han ska ju vara glad att han får låna mina leksaker och är definitivt inte köpare av dem. ;)
 
Jag blir tokig på bilhandlare. Fast jag har fortfarande lite kul åt en som började med att ta för givet att jag inte hade koll, sedan när jag visade mig ha koll så blev han väldigt pratig och sedan kom det fram att han inte alls gillade sitt jobb, tyckte att det var jobbigt med kunder och allt möjligt :rofl: Om möjligt kommer jag försöka hitta en kvinnlig säljare när det väl ska köpas bil i framtiden. Borde nästan kolla om någon av firmorna här i området har kvinnlig personal... Flera listar sina anställda på sina hemsidor...

Jag köpte min av en kvinnlig säljare. Hon lovade mig ersättning för en skada som fanns på bilen (inget stort), men slutade hastigt och skrev aldrig ned nått om det löftet. Så var det med det.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Det fanns en tråd om att handla outdoors/camping och vad som var bäst där ur miljömässig synvinkel. Nu gäller det ”lite finare” kläder...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: 95johsv
·
Äldre Måste erkänna att jag dragit öronen åt mig när jag skulle anlita en firma, en av arbetstagarna är en av många internetförpestare som...
Svar
17
· Visningar
1 280
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp