Unfrienda nån pga dennes politiska ståndpunkt

Problematisk

Trådstartare
Många av mina fb-vänner delar diverse politiska inlägg såhär inför valet. En person delar SD-grejer, utan källkritik och utan att vara insatt (eller det är iallafall den uppfattning jag får av hur hen uttrycker sig, blandar ihop saker och namn osv) och av nån anledning gör just den personen mig så TRÖTT. Kanske för att hen är typexemplet på faktaresistent SD-väljare, med skygglappar på och guldfiskminne. Kanske för att andra trevliga, vältaliga personer försökt prata med hen om politik, på ett respektfullt sätt, men hen har ett väldigt fult sätt att (inte) disutera.
I vilket fall som helst så har jag kommit till punkten då jag tänker, ska jag bara unfrienda personen? Jag vill ju egentligen inte unfrienda nån pga dennes politiska ståndpunkt så tillvida den inte är extremist (här känner jag kanske att SD är lite hitom gränsen) och jag vill ju egentligen inte skapa mig en röd bubbla av endast likasinnade.
Men samtidigt... Förutom SD-inlägg och något rent rasistiskt uttalande då och då märker jag knappt av hens existens på fb. Är det värt att ha kvar personen som vän, "bara" för att inte skärma av mig helt från alla som inte tycker som mig?
 
Det beror väl på. Ger Det dig något positivt att ha kvar personen?
Jag har unfriendat personer både på fb och irl pga politiska åsikter när det skavt för mycket. Jag vill liksom att mitt sociala umgänge är trevligt, inte att jag är frustrerad och irriterad.
 
Jag förstår inte systemet att ha en massa fb-vänner man inte vill vara riktig vän med?

De personer som är offentliga och behöver en bas att sprida information och budskap till - fine.

Men helt vanliga männniskor som har vänner de knappt skulle känna igen om de möttes på stan. Eller skulel vilja gå på middagsdejt med? Varför?

För egen del behöver jag inte någon kanal för att nå ut till folk. Så jag har helt enkelt bara människor jag känner och tycker om. Och människor jag glatt skulle umgås med.

Så förklara för en dinosaurie varför TS ens uppstår? Varför vara facebookvän med folk man inte gillar? :confused::confused:
 
Sätt denne på 30 dagars paus, det finns ju numera på Facebook. Sen är valet över. :D
Gillar du fortfarande inte personens inlägg får du ta ställning till det då
 
Jag har tagit bort sådana personer. En borde jag kanske endast ha ”avföljt” såhär i efterhand då det råkade blir en... grej... för den ”ingifta” (vi är inte gifta än) släkten :meh:
 
Jag förstår inte systemet att ha en massa fb-vänner man inte vill vara riktig vän med?

De personer som är offentliga och behöver en bas att sprida information och budskap till - fine.

Men helt vanliga männniskor som har vänner de knappt skulle känna igen om de möttes på stan. Eller skulel vilja gå på middagsdejt med? Varför?

För egen del behöver jag inte någon kanal för att nå ut till folk. Så jag har helt enkelt bara människor jag känner och tycker om. Och människor jag glatt skulle umgås med.

Så förklara för en dinosaurie varför TS ens uppstår? Varför vara facebookvän med folk man inte gillar? :confused::confused:

I just det här fallet är det en person jag har en del gemensamma intressen med och så. Jag skulle definitivt känna igen hen på stan, och har umgåtts en del med hen tidigare iom de gemensamma intressena (pga flytt inte lika ofta längre), men nu när politiken tar mer plats känner jag liksom att jag inte vet om jag kan "inte låtsas om" det för att hen är trevlig på vissa andra områden.

Men som sagt, samtidigt är jag kluven, jag tror inte det är nyttigt heller att bara umgås med de som tycker precis som jag.
 
Jag har kvar vänner som gör enstaka inlägg som inte är inom mina humoristiska/politiska/etiska osv gränslinjer, men som i övrigt syns som en "vanlig" person.

Däremot har jag tagit bort vänner som ENBART gör ex politiska inlägg. Samma med sådana som inte gör några inlägg alls, eller som ofta överstiger mina gränser om vad jag tycker är OK i olika sammanhang.

Jag rensar rätt friskt bland mina FB-vänner med jämna mellanrum, såna jag inte har någon kontakt med öht i verkligheten försvinner efterhand (om det inte är mina utomlandsboende vänner, de har man ju av naturliga skäl inte så mycket kontakt med).
 
Många av mina fb-vänner delar diverse politiska inlägg såhär inför valet. En person delar SD-grejer, utan källkritik och utan att vara insatt (eller det är iallafall den uppfattning jag får av hur hen uttrycker sig, blandar ihop saker och namn osv) och av nån anledning gör just den personen mig så TRÖTT. Kanske för att hen är typexemplet på faktaresistent SD-väljare, med skygglappar på och guldfiskminne. Kanske för att andra trevliga, vältaliga personer försökt prata med hen om politik, på ett respektfullt sätt, men hen har ett väldigt fult sätt att (inte) disutera.
I vilket fall som helst så har jag kommit till punkten då jag tänker, ska jag bara unfrienda personen? Jag vill ju egentligen inte unfrienda nån pga dennes politiska ståndpunkt så tillvida den inte är extremist (här känner jag kanske att SD är lite hitom gränsen) och jag vill ju egentligen inte skapa mig en röd bubbla av endast likasinnade.
Men samtidigt... Förutom SD-inlägg och något rent rasistiskt uttalande då och då märker jag knappt av hens existens på fb. Är det värt att ha kvar personen som vän, "bara" för att inte skärma av mig helt från alla som inte tycker som mig?
Det är väl egentligen inte pga dennes åsikt du vill slippa, utan pga dennes beteende.
Dvs faktaresistens och bristande diskussionsomdöme.
 
För två val sedan hade jag en god vän som körde en personvalskampanj och kampanjade en del på facebook. Jag hade inga problem med hens åsikter, men det blev lite mycket ibland. Jag dolde personen fram till valet bara.
 
Så här, klicka på de tre punkterna uppe till höger.

2018-09-06_08h03_37.png
 
Jag har både tagit bort folk på FB och valt att inte följa dem men haft kvar dem som "vänner" beroende på, men jag tar inte bort dem pga politisk (eller annan) åskådning utan efter hur de beteer sig. Agressiva inlägg och kommentarer, hetsiga osakliga debatter och påhopp, delningar av direkta osanningar i frekvent mängd etc orkar jag inte med helt enkelt, men jag har varit inne på samma tankegång som dig att jag vill inte omge mig med enbart "likatänkande". Jag tycker också att det är nyttigt att få se även den "andra sidan" i dagens läge, vad som sprids, pratas om, delas...
 
Jag har tagit bort eller avföljt personer vars åsikter blir energitjuvar (ofta oavsett om jag diskuterar eller inte). Tror dock inte det är bra att isolera sig från oliktänkande men man kan ju välja i vilka kanaler.
 
Jag förstår inte systemet att ha en massa fb-vänner man inte vill vara riktig vän med?

De personer som är offentliga och behöver en bas att sprida information och budskap till - fine.

Men helt vanliga männniskor som har vänner de knappt skulle känna igen om de möttes på stan. Eller skulel vilja gå på middagsdejt med? Varför?

För egen del behöver jag inte någon kanal för att nå ut till folk. Så jag har helt enkelt bara människor jag känner och tycker om. Och människor jag glatt skulle umgås med.

Så förklara för en dinosaurie varför TS ens uppstår? Varför vara facebookvän med folk man inte gillar? :confused::confused:

Man kan gilla folks personligheter men inte alla deras åsikter.

Jag hade en kompis som jag gillade genuint och gärna umgicks med. Sen började hon dela fler och fler inlägg av typen "Amanda kom till skolan med ett mobilskal med en svensk flagga och blev hemskickad" och kommenterade "upprörande, sånt borde inte få hända i Sverige". Såna som de flesta förstår är bluff. Det blev allt jobbigare att se, men droppen kom när hon skrev en rasistisk kommentar till ett inlägg jag lagt ut.
 
Jag förstår inte systemet att ha en massa fb-vänner man inte vill vara riktig vän med?

De personer som är offentliga och behöver en bas att sprida information och budskap till - fine.

Men helt vanliga männniskor som har vänner de knappt skulle känna igen om de möttes på stan. Eller skulel vilja gå på middagsdejt med? Varför?

För egen del behöver jag inte någon kanal för att nå ut till folk. Så jag har helt enkelt bara människor jag känner och tycker om. Och människor jag glatt skulle umgås med.

Så förklara för en dinosaurie varför TS ens uppstår? Varför vara facebookvän med folk man inte gillar? :confused::confused:
För att man tex delar intressen? I mitt fall har jag en massa ytliga bekanta som jag känner via hunderiet och som jag gärna tränar med tex men inte vill vara nära vän med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp