Unfrienda nån pga dennes politiska ståndpunkt

I just det här fallet är det en person jag har en del gemensamma intressen med och så. Jag skulle definitivt känna igen hen på stan, och har umgåtts en del med hen tidigare iom de gemensamma intressena (pga flytt inte lika ofta längre), men nu när politiken tar mer plats känner jag liksom att jag inte vet om jag kan "inte låtsas om" det för att hen är trevlig på vissa andra områden.

Men som sagt, samtidigt är jag kluven, jag tror inte det är nyttigt heller att bara umgås med de som tycker precis som jag.

Fast det är ju lite skillnad på att tillhöra olika legitima partier (nej, SD ingår inte där) och ändå umgås och att välja att inte umgås med de som sprider rasistisk smörja.

Jag står tämligen till vänster i många frågor men umgås med folk från hela det politiska spannet. Inga problem eftersom alla är vettiga människor som kan diskutera sansat och respekterar varandras olika åsikter. Det är för mig samma sak att umgås med de som är troende. Jag är inte religiös men så länge de respekterar mig och min åsikt så respekterar jag dem.
 
Jag avföljer ALLA som vid flera tillfällen:
- Inte praktiserar källkritik. (är ursprungsposten från ironi.se? - Då kanske det inte är fakta du delar.....)
- Delar kedjebrev *Endast riktiga vänner kommer att läsa detta* (:banghead:)
- Delar 3 år gamla *Bortsprungen hund*- inlägg. (snälla...kolla...datum...)
- Sprider politisk propaganda. (Är ursprungsposten från anti-islam.net? Då är den knappast objektiv)
- Sprider greenpeace/djurens rätt videos.(Jag har inte skåpet fullt med kinesiskt potensmedel av björngalla)

Jag har facebook av vissa specifika skäl, och jag vägrar vakna upp och se en ledsen björn i en gall-fabrik det första jag ser i mitt flöde på morgonen. Eller rasistiska påhopp a lá SD-anhängare under lunchen.
Det handlar inte om att blunda för problemen. Det handlar om att jag vill läsa om det på andra (mer lämpliga och opartiska) platser än just Facebook.
 
Jag avföljer ALLA som vid flera tillfällen:
- Inte praktiserar källkritik. (är ursprungsposten från ironi.se? - Då kanske det inte är fakta du delar.....)
- Delar kedjebrev *Endast riktiga vänner kommer att läsa detta* (:banghead:)
- Delar 3 år gamla *Bortsprungen hund*- inlägg. (snälla...kolla...datum...)
- Sprider politisk propaganda. (Är ursprungsposten från anti-islam.net? Då är den knappast objektiv)
- Sprider greenpeace/djurens rätt videos.(Jag har inte skåpet fullt med kinesiskt potensmedel av björngalla)

Jag har facebook av vissa specifika skäl, och jag vägrar vakna upp och se en ledsen björn i en gall-fabrik det första jag ser i mitt flöde på morgonen. Eller rasistiska påhopp a lá SD-anhängare under lunchen.
Det handlar inte om att blunda för problemen. Det handlar om att jag vill läsa om det på andra (mer lämpliga och opartiska) platser än just Facebook.

Håller med om VARENDA punkt.
 
Jag har inte unfriendat nån men blivit unfriendad när jag diskuterat emot deras SD-faktarestistenta dravel - då har jag antagligen uppfattats som jobbig och bye, bye med mig.
 
Jag har inte unfriendat nån men blivit unfriendad när jag diskuterat emot deras SD-faktarestistenta dravel - då har jag antagligen uppfattats som jobbig och bye, bye med mig.

Blev inte unfriendad men ombedd att sluta lägga mig i dennes diskussioner, så jag unfriendade själv. :angel: Det var inte bara rasistiskt skit men också anti-vacc, chemtrails, kollodialt silver, rent påhittade saker ("det KUNDE ha varit sant!"). Gjorde nog mig själv en tjänst där men nog blev det lite konstig stämning inom släkten (ingift släkting).
 
Gjorde nog mig själv en tjänst där men nog blev det lite konstig stämning inom släkten (ingift släkting).

Haha, precis som när jag ifrågasatte fästmannens släkting när denne under SAS-strejken på en förmiddag skrev över 10 hatiska inlägg om SAS personalen på Arlanda, för att han fick boka om sitt flyg.
Jag fick ta emot en hel del otrevliga svar från familjen, "men du måste ju förstå att han är upprörd" "hur hade du tänkt om du var i samma situation?" Jag släppte det bara. Har övat på att göra det. :devil:

There's just no room for that kind of negativity in my life. :laugh:
 
Jag har avföljt men inte unfriendat en släkting som delar rasistisk skit. Det blir lite stelt ibland när hen frågar om jag sett ett inlägg hen skrivit (ex. att hen skaffat ny häst) men jag skyller på att jag är lite på Fb.

Men är det ingen vän hade jag bara tagit bort personen. Anledningen att jag har personer som inte är vänner är mitt intressere. Är ett bra sätt att hitta träningskontakter, få tips på kurser och aktiviteter m.m. Jag vågade Fb länge men man blir helt enkelt utanför.
 
Varning för rasistisk innehåll.

avatar.jpg
Just det inlägget från min släkting fick mig att ta steget. Ett tag argumenterade jag emot poster som att svenska polisen uppmanade att inte ge pengar till tidigare på grund av att de är kriminella ligor men kände tillslut att nej, jag orkar f*n inte.
 
Varning för rasistisk innehåll.

Just det inlägget från min släkting fick mig att ta steget. Ett tag argumenterade jag emot poster som att svenska polisen uppmanade att inte ge pengar till tidigare på grund av att de är kriminella ligor men kände tillslut att nej, jag orkar f*n inte.

Förstår inte ens vad det är för sorts människor som sitter och producerar sånt skit.
 
Inte jag heller. Det är inte bara rasistisk. Det är så j*vla korkat. Vi har dessutom ingifta i släkten med utländsk härkomst. Fast de räknas ju inte för dessa känner ju hen.

Haha, fyfan. "Jag är inte rasist för jag har faktiskt en svart kompis" över det hela.
 
Jag avföljde en ingift släkting pga hennes SD-propaganda. Över lag en väldigt arg person men jobbiga inlägg. Men jag orkade inte ta tjafset om jag tog bort henne helt. Så avfölja var en smidig lösning.

Nu är hon sen några veckor ute ur släkten så i går gjorde jag mig helt fri :)

Jag tar som regel bort alla som gör inlägg som tjuvar mig energi. Enstaka undantag finns om vi har kontakt irl på ett sånt sätt att personen ändå ger mig något positivt. I de fallen avföljer jag dem bara.
 
Jag tycker det är väldigt bra, och viktigt, med folk som orkar ha kvar folk med galna åsikter (rasism, misogyni etc) i sitt flöde så att dessa saker kan bemötas, och så att filterbubblan kan bli lite vidgad. Men jag har förståelse för att en inte orkar. Jag är rätt förskonad från sånt elände - olika åsikter finns såklart, men knappt en enda som delar rasistiska saker eller fake news.
 
Jag rensar när jag upptäcker vilka som är SD-anhängare. Det gjorde jag redan förra valet. Vi kan vara vänner utanför fb i så fall (fast fet chans att jag vill vara kompis med någon som vill begränsa mitt liv i egenskap av kvinna, och barnets farfars liv i egenskap av flykting. Om man nu kan stå ut med en allmänt vidrig människosyn då). Jag har öppen vänlista på fb vill absolut inte associeras med SD-anhängare, inte ens om det skulle vara familjemedlemmar. Senast borttagna är min granne som lagt till en ny profilbild med SDs logga. Jag meddelade varför, sen rök hon. Jag förutsätter att vi kommer kunna fortsätta vara hövliga ändå.
 
Jag rensar när jag upptäcker vilka som är SD-anhängare. Det gjorde jag redan förra valet. Vi kan vara vänner utanför fb i så fall (fast fet chans att jag vill vara kompis med någon som vill begränsa mitt liv i egenskap av kvinna, och barnets farfars liv i egenskap av flykting. Om man nu kan stå ut med en allmänt vidrig människosyn då). Jag har öppen vänlista på fb vill absolut inte associeras med SD-anhängare, inte ens om det skulle vara familjemedlemmar. Senast borttagna är min granne som lagt till en ny profilbild med SDs logga. Jag meddelade varför, sen rök hon. Jag förutsätter att vi kommer kunna fortsätta vara hövliga ändå.

Just där håller jag med, jag kan liksom inte med att vara vän med folk med SD-logga i profilbilden. Det skriker "NEEEJ" vid blotta tanken på att nån kollar mina vänner, ser "såna" och tror att jag kanske eventuellt delar deras åsikter :crazy:
 
Jag tycker det är väldigt bra, och viktigt, med folk som orkar ha kvar folk med galna åsikter (rasism, misogyni etc) i sitt flöde så att dessa saker kan bemötas, och så att filterbubblan kan bli lite vidgad. Men jag har förståelse för att en inte orkar. Jag är rätt förskonad från sånt elände - olika åsikter finns såklart, men knappt en enda som delar rasistiska saker eller fake news.

Så tänker jag med. Samtidigt undrar jag om de personerna, alltså inte de som "typ nog tror att SD är bra" utan de som sprider SD-grejer osv, om de verkligen tar åt sig något i en fb-diskussion?

Just den här personen tar bort sina inlägg om hen blir emotsagd, så här blir det ingen diskussion, men tänker överlag.
 
Min vänlista på fejjan består av folk jag vill ha där av en anledning.
Jag har plockat bort några som delat rasistisk smörja vid ett flertal tillfällen. Jag pausar ibland rovdjurshatare, för att jag tycker att det helt enkelt blir för mycket sånt. Och jag har avföljt några som jag av någon anledning känner ett behov av att ha kvar på listan, trots att de delar främlingsfientliga texter och liknande.

Just nu är jag mest frustrerad över politiskt aktiva vänner från allehanda partier, som pepprar sina egna sidor med politisk propaganda, vilket gör att min tidslinje fylls med sånt som jag varken vill eller orkar läsa.

(fast å andra sidan är det rätt intressant att notera att flera av mina IRLvänner sedan typ 20 år eller mer (och några nätvänner), som jag aldrig diskuterat politik med, har visat sig ha samma ideologiska inriktning som jag själv...)
 
Jag förstår inte systemet att ha en massa fb-vänner man inte vill vara riktig vän med?

De personer som är offentliga och behöver en bas att sprida information och budskap till - fine.

Men helt vanliga männniskor som har vänner de knappt skulle känna igen om de möttes på stan. Eller skulel vilja gå på middagsdejt med? Varför?

För egen del behöver jag inte någon kanal för att nå ut till folk. Så jag har helt enkelt bara människor jag känner och tycker om. Och människor jag glatt skulle umgås med.

Så förklara för en dinosaurie varför TS ens uppstår? Varför vara facebookvän med folk man inte gillar? :confused::confused:
Facebook är grymt bra till att hålla kontakt med folk i tex föreningar, klasskompisar och annat "löst folk" av någon orsak behöver ha kontakt med även om man inte är direkta vänner.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp