Unfrienda nån pga dennes politiska ståndpunkt

Facebook är grymt bra till att hålla kontakt med folk i tex föreningar, klasskompisar och annat "löst folk" av någon orsak behöver ha kontakt med även om man inte är direkta vänner.
De kontakterna har jag mest i grupper. Men förstår att det kan finnas andra varianter.
 
Jag tycker det är väldigt bra, och viktigt, med folk som orkar ha kvar folk med galna åsikter (rasism, misogyni etc) i sitt flöde så att dessa saker kan bemötas, och så att filterbubblan kan bli lite vidgad. Men jag har förståelse för att en inte orkar. Jag är rätt förskonad från sånt elände - olika åsikter finns såklart, men knappt en enda som delar rasistiska saker eller fake news.

Det beror ju på varför man har FB.
Jag har det för skojs skull. Jag vill nätverka med familj, vänner eller folk med gemensamma intressen. När jag skrollar i flödet vill jag ha det "gött".
Gillar vardagliga inlägg från familj och vänner, nätverka i intressegrupper och se lite klipp och sånt.
Jag vill absolut inte ha min Fb som diskussonsforum. Då loggar jag in här :)
 
Sällar mig till skaran i tråden som använder FB för trevliga kontakter med vänner och bekanta gällande vardag och glädje och sorg.

Jag har bott utomlands halva mitt vuxna liv och FB är ovärdeligt gällande att ha kontakt med gamla vänner och kollegor från de åren.

Utöver det har jag nära vänner, släktingar och ”goda bekanta ” - är restriktiv med andra vänförfrågningar och/eller de jag själv bjuder in just enligt linjen att jag vill ha min FB som redovisat ovan.

Jag rensar bort ibland när något ”blivit fel” eller om några i listan som bett om att bli tillagda och jag accepterat det osv, som aldrig själva skriver ngt eller är aktiva.

Debatter och diskussioner politiskt går rätt bort för mig helt enkelt i mitt vänflöde. Jag känner inte att jag på något sätt begränsar min medvetenhet/engagemang gällande dessa ämnen för att jag väljer bort att ha det i mitt eget flöde. Jag är aktiv ändå .

Ska väl tillägga att jag även har lite folk i min vänlista som jag egentligen inte ”känner” IRL men som knackat på då vi mötts i andra sociala forum som kommit att bli väldigt fina FB vänner 👍
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp